Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det här sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Har digital foto för alla fått en usm version av 18-55? Eller är de lika inkompetenta som vanligt?

Bilagor

• img_4087.jpg
    img_4087.jpg
    57.3 KB · Visningar: 1,987
menar de inte att kameran klarar ultraljudsobjektiv? och att den har så och så många autofokuspunkter? det är ju inte objektivet som har dem?

Om du menar objektivet så tror jag det finns två versioner, den ursprungliga 18-55 (för 300D) fanns bara med USM i Japan, men nu säljs version II USM i andra länder också.

Senast redigerad av en moderator:
Jasså? Jaha det trodde jag verkligen inte...

Är det inte lite "dåligt" med bara tre i så nya kameror? Iaf i D60.

Chewbacca skrev:
Jasså? Jaha det trodde jag verkligen inte...

Är det inte lite "dåligt" med bara tre i så nya kameror? Iaf i D60.

Tja, "dåligt" vet jag inte - det handlar ju om instegsmodeller som säljs till lågt pris. F.ö. har även Olympus 3 fokuspunkter i E-420 och E-520.

Anders Östberg skrev:
Om du menar objektivet så tror jag det finns två versioner, den ursprungliga 18-55 (för 300D) fanns bara med USM i Japan, men nu säljs version II USM i andra länder också.
Vad jag förstår har varken 18-55 II eller 18-55 IS någon USM, utan vanlig micromotor.

Robin Gyllander skrev:
Har digital foto för alla fått en usm version av 18-55? Eller är de lika inkompetenta som vanligt?

Tidningen DigitalFoto för alla är ju sällan på banan, och min enkla - fast kanske hårda - rekomendation är att läsa en annan tidning. Håller med om att texten var underlig och att man verkligen börjar undra vad det recenserat för grejer.

Jag har inte läst den där testen så jag vet inte vad dom hade för grejer. Jag är heller ingen expert på vilken eller vilka 18-55:eek:r som finns i Sverige, bara att det enligt Canon finns två versioner. Så... jag kan inte säga om dom har rätt eller fel i just den texten.

Re: Re: Är det här sant?

imperator skrev:
Tidningen DigitalFoto för alla är ju sällan på banan, och min enkla - fast kanske hårda - rekomendation är att läsa en annan tidning. Håller med om att texten var underlig och att man verkligen börjar undra vad det recenserat för grejer.

Gillar den eftersom den är lättsmält. Läser kamera och bild också.

Jag antar att de menar att autofokussensorn använder ultraljudsvågor för att mäta avståndet till objektet man vill ha skarpt, inte att motorn som ställer in objektivet är av USM-typ.

danielselander skrev:Jag antar att de menar att autofokussensorn använder ultraljudsvågor för att mäta avståndet till objektet man vill ha skarpt, inte att motorn som ställer in objektivet är av USM-typ.
Vilket på sätt och vis är ännu värre. Sånt har vi väl inte sett sen en del Polaroidkameror för många år sedan?

Nådens år 1991 köpte jag en EOS 10. Den hade tre autofokuspunkter. På den tiden var det inte dåligt.

Förmodligen är det en köpt recension från någon utlänsk blaska, som sen blivit slarvigt översatt.

Är det inte så att den här blaskan, som en del andra, har och ägs av någon "storasyster" i utlandet?

Själv har jag aldrig läst den ska väl tillstås.

Re: Re: Re: Är det här sant?

Robin Gyllander skrev:
Men de brukar tro att instegs dslr och kitgluggen sitter ihop;P

Jomen... alltså, nu är det så att jag inte fattar ett smack om varför ni dillar om objektiv. Vad är det jag inte har förstått?

Det vill säga, texten verkar enligt mig handla om en kamera och dennes autofokus (som fungerar med ultaljud i stället för med infrarött). Jag kan inte se varifrån kopplingen till ett objektiv kommer. Upplys mig! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar