Annons

Är det här ljuspaketet bra till en nybörjare i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle inte rekommendera dessa grejer. De duger till att ta tråkiga passfoton med. Inte mer.

Det finns inget inställningsljus och ingen uppgift om uppladdningstid. De vita paraplyerna spiller mycket ljus ut i rummet och gör det svårt att kontrollera skuggorna. Effekten på blixtaggregat mäts oftast i Ws. Vad 45 watt motsvarar framgår inte. Dessutom kan man inte reglera effekten på blixtarna.

Vill du utveckla ditt porträttfotograferande kommer du växa ur de där grejerna på en vecka.
 
PerFogelberg skrev:
Jag skulle inte rekommendera dessa grejer. De duger till att ta tråkiga passfoton med. Inte mer.

Det finns inget inställningsljus och ingen uppgift om uppladdningstid. De vita paraplyerna spiller mycket ljus ut i rummet och gör det svårt att kontrollera skuggorna. Effekten på blixtaggregat mäts oftast i Ws. Vad 45 watt motsvarar framgår inte. Dessutom kan man inte reglera effekten på blixtarna.

Vill du utveckla ditt porträttfotograferande kommer du växa ur de där grejerna på en vecka.

Det är väl inte ljuset som gör en bild till att bli ett passfotot?

Vill du lära dig kontrollera ett ljus och ljussättning duger det med den utrustning du har hemma. Använd bordslampor, golvlampor och eventuellt en taklampa. När du väl behärskar ljussättningen med dessa små enkla medel så kan du ta steget vidare med blixtar eller vad det kan vara.

Hälsningar

Robert
 
För en femhundring är paketet ett kap och det räcker nog finfint till en vardagsrumsstudio. Om du dessutom studsar blixtarna från väggen istället för paraplyet och är beredd att rigga ihop egna tillbehör, t.ex. diffusionpaneler, kan du åstadkomma samma resultat som många vanliga professionella ljusmodifierare (proffsens krav på tillbehör handlar ju mycket om vikt, hållbarhet, hanterbarhet, utseende etc. vilket amatörer kanske är beredda att tumma på).

Slavblixtar kan även spara pengar åt dig om du senare köper "riktiga" studioblixtar eftersom du kanske slipper slänga bort tusenlappar på en till dyr, avancerad blixt som du använder bara för att lysa upp en bakgrund. Att paketblixtarna har E27-lampsockel gör också att de kan fungera som mobil ljussättning för on-location foto, t.ex. som komplement till en blixtskoblixt.

Huruvida du åstadkommer passfoton eller inte beror helt på hur du använder dem, och om du har problem med platt ljus kan det säkert vara väldigt lärande att arbeta sig bort från det.

Har dock ingen personlig erfarenhet av blixtens laddningstid/kvalitet, men de verkar ju ganska svaga och då brukar inte laddtiden vara särskilt lång.
 
Jag äger 3-4 sådana blixtar. De är bra till effektljus m.m.

Blixtarna har ett liknande blixtrör som sitter i vanliga batteridrivna kamerablixtar. Uppladdningstiden är ungefär densamma som för en batteridriven blixt som man kör på full effekt. Dvs 3-5 sekunder.

Konstruktionen ser ut som om man har monterat in en vanlig blixt och en batterieliminator i ett runt plasthölje.
 
Jag ska inte använda dem för passfoton utan mest för att foto slätktingars barn. Så det är på ren nybörjarnivå. Jag väljer lite mellan detta och att köpa halogenlampor på typ Clasohlson. Men jag har förstått att de blir så varma så jag tycker nog att det här paketet ser bättre ut.
 
Du kan nog hitta betydligt fler ljusmodifierare till de här blixtarna än till bygglampor i alla fall, E27-sockeln gör ju att du har hela IKEAs lamputbud att välja på. De ger nog också betydligt mer ljus.
 
wsaar skrev:
Du kan nog hitta betydligt fler ljusmodifierare till de här blixtarna än till bygglampor i alla fall, E27-sockeln gör ju att du har hela IKEAs lamputbud att välja på. De ger nog också betydligt mer ljus.
Observera att dessa blixtar inte är rundspridande som en glödlampa eller traditionell studioblixt utan de har en inbyggd reflektor som en kamerablixt. För att få hyfsad effekt är ljuset koncentrerat som en spotlight.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.