Annons

Är det här en bra utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kattnos

Ny medlem
Hej!
Jag har bara ägt action kameror och dåliga digital kameror förut. Jag har tänkt att skaffa en digital systemkamera (DSLR) ett tag. Jag tar foton men mestadels spelar jag in videor när jag sitter och pratar framför kameran inomhus. Ett stativ och en mikrofon har jag redan. Kameran jag har tittat på är Canon Rebel t2i/550d. Anledningen till att jag har tittat på denna är att den har en mikrofon input, den är ganska billig och den har en blixtsko. Det är en ganska gammal kamera, gör det någonting? Har hört att rebel serien ska vara bra. Ge gärna tips på andra kameror. Linsen jag har tittat på är en Canon EF 50 mm 1.8 STM. Passar den med kameran? Och om den gör det kan jag använda alla funktioner på den? Har hört att den linsen är bra till det jag ska göra.

EF 50 mm 1.8 STM passar utmärkt på 550D med full funktionalitet. En sak att tänka på är dock att 50mm motsvarar ett kort tele på 550D, så om du ska filma dig själv i halvfigur t.ex. så måste du ha kameran ganska långt ifrån dig. Inga problem för filmens skull (perspektivmässigt ser det bättre ut än vidvinkel), men om du är inomhus kanske det blir för trångt.

550D är som sagt en gammal kamera, men om du bara ska filma i HD i kontrollerat ljus kommer den säkert att fungera bra.

Rebel-serien (som den kallas i USA) är instegskameror i konsumentklassen. De har lite färre knappar och finesser än mer påkostade kameror, men bildkvaliteten är det sällan problem med. De är garanterat bättre än små kompaktkameror i alla fall. :)

Många vill även kunna se vad kameran spelar in och 550D har ingen vridbar skärm tyvärr. Många lite nyare kameror har detta.

Ett alternativ för FHD med bra kvalitet (kanske bästa HD kameran) är Panasonic GH3 som man kan köpa beg för under 3000kr. Eftersom alla skall ha 4K idag är det köpläge om man kan nöja sig med HD. Till detta kan man titta på 20/1,7 eller 15/1,7 om man vill ha vidare vinkel (50mm på 550D motsv 80mm på småbild, 20mm på GH3 motsv 40mm på småbild och 15mm blir 30mm). Vill man ha längre brännvidd på Panasonic titta på 25/1,4 eller lite längre. Jag tror dock att för syftet är motsv 50mm i längsta laget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar