Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det fel på sensorn???

Produkter
(logga in för att koppla)

michagg

Aktiv medlem
Vad är detta för "prick"?

Såg den idag när jag tog bilder på månen.

När jag började kolla äldre bilder noggrannt konstaterade jag att den finns med överallt.

Det känns som om något är fel. Har jag rätt??

Bilagor

• månen 001 kopiera2.jpg
    månen 001 kopiera2.jpg
    49.1 KB · Visningar: 272
Jag har hört att man får "hotpixels" vid låånga exponeringar ibland! Men jag är inte säker på om det är ok eller om det är garanti ärende!

Lycka till!

ett visst antal hot pixels brukar man få godta, vad jag har förstått. Det finns säkert dom som har råkat ut för problemet tidigare som vet hur det brukar gå till.

Det är ju i alla fall väldigt väldigt enkelt fixat i vilket bildbehandlingsprogram som helst.

Problemet har löst sig.

Jag borde lära mig att läsa manualer när jag skaffar nya grejer.

I kameran finns en funktion som kallas Pixel-Mapping. Den analyserar alla pixlar och hittar felaktiga genom att jämföra med intilliggande pixlar. Hittar den felaktiga pixlar lagras det och därefter kompenserar kameran färgfelet på dessa pixlar.

Jag körde denna funktion och pixelfelet är nu borta.

Fan va glad man blir, jag hade redan börjat ta fram kartonger för att skicka kameran till verkstad.

Har för övrigt en Olympus E-500

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto