Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det fel på objektivet eller på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har 5DMKII och skaffade mig en 70-200L f/4 IS.
Jag är så besviken!!!
Inga skarpa bilder! Hela tiden fel fokusering + rörelseoskärpa eller kanske något annat? Lämnade objektivet och kameran till RCC Canon för justering. De på RCC sa att det var ngn lins som behövde justeras. Efter tre veckor fick jag tillbaka mitt objektiv med ett lånekamera, äntligen!
Men jag får samma resultat som innan justeringen!

Vad gör jag för fel? Vad tycker ni?

Här är ett exempel på hur det ser ut nu:
 

Bilagor

  • V5.jpg
    V5.jpg
    18.8 KB · Visningar: 545
  • V1.jpg
    V1.jpg
    72.8 KB · Visningar: 548
Jag har samma kombination och utan att vara expert så har jag märkt att om objektet rör på sig snabbt (min hund t ex) så klarar inte IS att fokusera. IS är ju till för att eliminera skakningar och störs om motivet rör på sig alltför mycket. Om motivet är rörligt som barn och hundar så måste man ju använda rätt korta slutartider och då kan man lika gärna stänga av IS. Det gjorde jag och det blir ett helt annat resultat - skarpt, både på 70-200 och på 17-55.
 
Ser inte ut att stå rätt till där. Barnen står ju mer eller mindre still så att det beror på för lång slutartid känns ju inte troligt. Desstuom är det ju 70-200L f/4 IS - som väl är ett av de skarpare objektiv som finns att få tag på och det på en 5DmkII ?
Mer EXIF till den bilden?
 
Ser inte ut att stå rätt till där. Barnen står ju mer eller mindre still så att det beror på för lång slutartid känns ju inte troligt. Desstuom är det ju 70-200L f/4 IS - som väl är ett av de skarpare objektiv som finns att få tag på och det på en 5DmkII ?
Mer EXIF till den bilden?

1/500s f/5,6 ISO 400; focal lenght - 120mm; IS är på, mode 1; fokuserade på barnets ansikte.
 
Ja, de på RCC var inte klara med min 5DMKII därför fick jag en likadan lånekameran som skulle fungera som "referens" med mitt nyligen justerade objektiv.
 
Lämnade dom någon åtgärdslista? Det är ju möjligt dom korrigerat en felcentrering eller nåt och inte rört AF....
 
Jag har varit i kontakt med RCC Canon idag och bad dem att titta på originalfiler filer som jag infogade här i första inlägget. De tyckte att originalfiler var helt OK... kanske lite utfrättade färger. Sedan fick jag veta att det var ingen justering av någon lins som det var sagt förut utan att det var bara AF-justering, i tre veckor!

Vad ska man göra?
 
Be dom stoppa ett 400F/2.8 nånstans där det verkligen känns. :-(


Jag har objektiv från 30-talet som presterar betydligt bättre än det där - på en 12MP kamera dock, men iaf! Nu vet du vad Canon kan tycka är "ok" om du råkar ut för fel dag/fel människa. Enligt den absoluta specen på vad Canons AF ska klara så är det där klart inom marginalerna faktiskt, men det sa jag inte högt hoppas jag.

Nåja, du får väl vänta på din egen kamera innan du går amok, men lite kontrollerade tester hade ju inte varit fel.

Om du tittar på asfalten framför barnen i bilden som du bifogade här, ser det ut som det blir skarpare framför dom (närmre dig)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.