Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det fel på objektivet eller kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

meizle

Medlem
Hej,

Jag har problem med att fota manuellt med min nikon d3000 kamera.
Jag hoppas på att någon kan förklara vad det är som är felet.

Jag har provat att ta manuellt med en nikon d3100 kamera och då blir
resultatet såhära. (bilderna är tagna med samma slutartid och bländare
både på manuella bilden och på auto)
DSC_0074.jpg DSC_0075.jpg
auto
manuellt
det blir ingen större skillnad på bilderna

Men när jag tar med min nikon d3000 kamera så blir det såhära
(tagen med samma inställningar som dom med nikon d3100)
DSC_0002.jpg DSC_0003.jpg
auto
manuellt
och det ser ju så fruktansvärt hemskt ut på manuella bilden.
Jag har provat att ha samma inställningar på båda, det blir endå sådär.

Det är exakt samma objektiv så jag antar att det är nånting i kamerahuset?
Objektivet heter "nikkor lens AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G EDII"
Är det någon som vet vad som är felet eller har ett tips?
Man vill ju gärna ha full kontroll över vad kameran gör för nånting.
 
Antingen har du olika inställningar för Auto-ISO, eller olika blixtinställningar.

Finns bilderna tillgängliga nånstans där man kan läsa ut EXIF ur dem?
 
tillgängliga vart då? på en blogg eller liknande?
man får ut en länk då man lägger till bilderna

http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=111267&stc=1&d=1290197175
auto nikon d3000
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=111268&stc=1&d=1290197204
manuell nikon d3000
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=111269&stc=1&d=1290197251
auto nikon d3100
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=111270&stc=1&d=1290197278
manuell nikon d3100

du tror inte det kan vara nånting sånt att nikon d3000 är för dålig för att ta bilder
manuellt? det är tydligen en nybörjarkamera
 

Bilagor

  • DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    10.1 KB · Visningar: 951
  • DSC_0003.jpg
    DSC_0003.jpg
    3.7 KB · Visningar: 934
  • DSC_0074.jpg
    DSC_0074.jpg
    13.4 KB · Visningar: 915
  • DSC_0075.jpg
    DSC_0075.jpg
    12.2 KB · Visningar: 969
Nej, det där är inställningsfel. Det kameran kan göra i automatiklägen kan även göras manuellt.

TYvärr, EXIF-datan har tagits bort ur bilden verkar det som. Den skulle annars tala om exakt vilka inställningar som gjorts.
 
Har du dem uppladdade på någon sida som photobucket eller Flickr eller något?

Fotosidan har en mycket märklig policy för uppladdade bilder nämligen, de blir helt oanvändbara till i princip allt när man laddar upp dem i forumet.

Kameran är inte för dålig om det inte är något fel på den. Fast att ett fel skulle visa sig genom att det går att ta bilder på A men inte på M låter rätt otroligt, minst sagt.

Förmodligen är det som sagt någon inställning du inte fått samma på de båda kamerorna. Något som slår mig är att om du tog de två sista bilderna precis efter varandra hinner inte blixten ladda upp sig emellan dem. Testa igen men vänta ett par sekunder mellan bilderna.

För övrigt, när du fotar manuellt med blixt blir det inte riktigt manuellt. Kameran anpassar blixtens effekt till kamerans inställningar så det blir en exponering som kameran tycker blir rätt, samma exponeriing som den skulle ha valt i något av auto-lägena.Om du är intresserad kan du läsa på lite mer om TTL-mätning.
 
Tyvärr kom inte EXIF-infon med där heller, vilket program använder du för RAW-konvertering?

Eller vad har du gjort med bilderna innan du la upp dem där? Lägg upp dem med så lite förändringar som möjligt.

En annan grej, bry dig inte om att använda samma inställningar på D3000 och D3100. Ställ istället in samma inställningar i manuell som kameran väljer själv i A och se om det blir likadant. Då får du se om det går att ta bilder med M.
 
bilderna är tyvär tagna i jpeg såg jag nu.
men det blir endå likadant när jag tar bilderna med samma inställningar
som A, jag ser iof inte hur mycket iso som finns med det står bara auto.

men det här är mina iställningar
vitbalans: auto
iso
iso-känslighet: 100
autom. ISO-känsl: OFF
(högsta känslighet: 1600)
(kortaste slutartid: 1/30)
aktiv D-lightning: OFF
färgrymd: sRGB
brusreducering: OFF
fokusläge: AF-A
iställn. för AF-område: automatiskt AF
AF-hjälpbelysning: ON
mätning: matrix
inbyggdblixt: TTL

det är så det står när jag har på M
är det nånting som är helt galet där?
 
Ok, jag ser inget direkt galet där, men det var å andra sidan inte mycket info. Bländarvärde och exponeringskompensation saknas t.ex.

Blir det likadant om du inte använder blixt? Testa att ta en bild på A, blir det långa slutartider kan du lägga kameran på en stol och använda självutlösaren för att få skarpa bilder. Sen ställer du in samma värden på M och testar.

När du säger att det stod ISO Auto på A måste jag fråga, menar du gröna rutan med A eller menar du läget som heter A på hjulet, bländarförval? Jag vet ju inte hur mycket du vet om kameran, måste fråga dumma frågor ;-)
 
Ok, jag ser inget direkt galet där, men det var å andra sidan inte mycket info. Bländarvärde och exponeringskompensation saknas t.ex.

Blir det likadant om du inte använder blixt? Testa att ta en bild på A, blir det långa slutartider kan du lägga kameran på en stol och använda självutlösaren för att få skarpa bilder. Sen ställer du in samma värden på M och testar.

När du säger att det stod ISO Auto på A måste jag fråga, menar du gröna rutan med A eller menar du läget som heter A på hjulet, bländarförval? Jag vet ju inte hur mycket du vet om kameran, måste fråga dumma frågor ;-)

jag vet inte hur man kollar exponeringskompensation och sånt.
men jag har tagit bilderna med högsta inzoomning.
1/60 och F5.6 eftersom de var det som stod att bilderna togs med när
jag tog bilderna med auto (gröna rutan)

när jag inte använder blixt blir det bara en svart bild.
när jag använder A så blir det likadana bilder som M, både med och utan blixt.

Jag menar den gröna rutan som det står auto på
 
Det låter skumt... Jag vet inget jag kan komma på så här över forumet tyvärr....

Testa om den gör likadant i A-läget, inte auto alltså. Då ställer du in allt utom slutartiden själv. Då kan man se om den gör likadant som i M eller auto.
 
jag vet inte hur man kollar exponeringskompensation och sånt.
men jag har tagit bilderna med högsta inzoomning.
1/60 och F5.6 eftersom de var det som stod att bilderna togs med när
jag tog bilderna med auto (gröna rutan)

när jag inte använder blixt blir det bara en svart bild.
när jag använder A så blir det likadana bilder som M, både med och utan blixt.

Jag menar den gröna rutan som det står auto på
Börja med att läsa igenom manualen.
har du gjort det så gör det en gg till.
 
jag vet inte hur man kollar exponeringskompensation och sånt.
men jag har tagit bilderna med högsta inzoomning.
1/60 och F5.6 eftersom de var det som stod att bilderna togs med när
jag tog bilderna med auto (gröna rutan)

när jag inte använder blixt blir det bara en svart bild.
när jag använder A så blir det likadana bilder som M, både med och utan blixt.

Jag menar den gröna rutan som det står auto på

A och gröna rutan är HELT olika inställningar. Sluta med gröna rutan ett tag så lär du dig hur allt samverkar - speciellt parametrarna iso, bländare och slutartid.

Att en bild blir helt mörk inomhus med iso 100, 1/60s slutartid och f/5,6 är helt naturligt. En blixt på TTL ser till att portionera ut exakt rätt mängd ljus så att bilden ska bli lagom ljus, oberoende av vilka inställningar man har. Därför har dina andra bilder blivit lagom ljusa.

Jag kan nästan slå mig i backen på att det inte är nåt fel på kameran, det är bara du som måste lära dig förstå hur kameran fungerar. Börja med att läsa manualen och tråden som finns i fototeknik-forumet med länkar riktade till nybörjare.
 
Jag ska läsa manualen en gång till och se ifall jag förstår.
Det kanske är någonting som jag har missat att ställa in.

Jag har en fråga om en sak på kameran som ser ut såhär
+/- i en liten ruta. vad är det för någonting? vad bör man ha
den på och när ska man eventuellt sänka/höja?
 
Det är just det som är exponeringskompensationen. Den gör bilden ljusare eller mörkare beroende på tecknet. Den bör stå på 0 nu när du testar. Har du tur räcker det att nollställa den!

Du behöver läsa på en hel del, inte bara för att lösa just det här utan för att du ska förstå vad du gör när du använder olika inställningar.
 
Det är inget fel på vare sig kameran eller objektivet, men du bör lära dig hur exponering funkar om du ska kunna använda den ordentligt. Eller ställ in den på "grön fyrkant" så har du en stor, dyr kompaktkamera som sköter allt själv utan att fråga dig. :)

Inte för att vara elak, men lite grundläggande studier av bländare, slutartid, ISO och hur de påverkar varandra, samt hur kameran funkar i de olika lägena, gör dig garanterat till en bättre fotograf, och en bättre människa :).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.