Annons

Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Jag hade bestämt mig för den här kameran men nu tvekar jag pga av jag är rädd att priserna kommer att skjunka på den här kameran nu när Sony ska ta över. Hur skulle ni resonera? Köpa nu eller vänta?
 
Om du tycker om kameran och redan bestämt dig - KÖP! Tänk så många bra bilder du missar om du skall vänta på att priset skall sjunka.:)Curt
 
Har mycket svårt att tänka mig att priset på den kommer att sjunka så många hundringar till & om du inte har några större pretantioner på att bli professionell fotograf och/eller köpa fin mycket dyr optik av mängd så kan du ledigt slå till nu.

//Larsa
 
Nej, köp inte nu, jag har hört (läst på intenettet) att alla KM digitala systemkameror kommer att lösas upp till metall/plastspån så fort Sony tagit över.
Inte heller äldre KM / M optik slipper undan, dessa transformeras autmagiskt till Nikon-fattning.

Svaret på frågan är förståss att de som säljer dessa kameror nu inte kommer att sänka priset nämnvärt, marginalerna är små från början och har man den i lager så sitter man med ett givet inköpspris.
Däremot kan jag tänka mig att dom tar slut, för det är en trevlig kamera.
Själv väntar jag till det står Sony på den :)
 
Det är en jättefin kamera. När Sony tar över så bör det inte bli några problem med service och garantier. Priset på DSLR är på väg ned, det gäller alla märken och "budgetmodeller". Du kan bortse från eventuellt skillnad i andrahandsvärde oavsett vilket märke du väljer, tror jag.
 
KÖP!!! Min 7D är underbar, tror inte det är något större fel på 5D heller!? :)

Och trots läget i företaget så kommer du knappast att märka av något särskilt som konsument. Många av objektiven så som t ex: AF28mm f/2 R, AF80-200mm f/2,8 APO G, AF100mm f/2,8 (D) Macro är också mycket bra. Canon och Nikon användare klankar hela tiden ner på KM som om de var fotbolls supportrar som försvarar sina färger... Faktum är att Minoltas digitala system kameror är bland de bästa i deras prisklass! De har dessutom gått väldigt bra när det gäller försäljning i motsats till vad många säger!
 
Jag beställde en 5d i helgen och fick den igår så svaret på din fråga i mitt fall blev ett JA!

Jag är nöjd med köpet hittills (bara testat lite inomhus igår kväll). Jag hade dock inte noterat att det inte är automatisk blixt på den. Spelar ingen större roll för mig men det kan kanske vara värt att nämna.

Det blir nog en fotopromenad i eftermiddag. Synd att man måste jobba när det är fint väder!
/Jens
 
Jens Lkpg skrev:

Jag är nöjd med köpet hittills (bara testat lite inomhus igår kväll). Jag hade dock inte noterat att det inte är automatisk blixt på den. Spelar ingen större roll för mig men det kan kanske vara värt att nämna.
/Jens

Blixten är inte manuell på KM5D, den exponerar med automatiken lagom mycket, eller om Du skulle vilja helt manuellt i fasta steg.

Du måste dock lyfta upp den om Du vill att den skall användas. :))

/Jörgen
 
Funderar själv på en KM 5D. Om man kollar priserna i Tyskland så har de gått ner väsentligt efter beskedet, men inte ännu i Sverige. Kittet säljs t ex på topvision.lu för 5428 kr. Inte så konstigt egentligen eftersom det trotsallt finns en osäkerhetsfaktor + att varumärket är daterat. Likaså kommer det många nya och uppdaterade modeller från konkurenterna närmaste halvåret. Jag tror det är bäst att avvakta till priset har bottnat ur och sedan bestämma om man vill köpa en KM 5D eller en ny modell från någon konkurrent. Det är ju naturligtvis marknaden och inte handlarens inköpspris (som påstås i tidigare inlägg) som styr prisbilden.
 
HansAxelsson skrev:
Funderar själv på en KM 5D. Om man kollar priserna i Tyskland så har de gått ner väsentligt efter beskedet, men inte ännu i Sverige.

Fast å andra sidan kan det ju bli som här borta i USA, där priset nu har gått upp med en 40-50 dollar mot när jag köpte min D5D för 600 dollar strax före jul... Och det är hos de som fortfarande har några att sälja! :)
 
Hallå!

Kan man ta foton med 18-70 objektivet där det är suddigt framför och bakom motivet. Gillar den typen av foton. Eller måste man ha ett annat objektiv för den typen av foton.

Lägger nog en beställning på hus och 18-70 kitet...ska bara fundera lite till.

Hade tänkt köpa det i USA i vår när jag reser dit men nu är det nog onödigt att vänta..
 
Det går att ta sådana bilder med 18-70:an. Plåtar man med stor bländare (liten siffra) så får man den effekten.
 
Silverfinn skrev:
Hallå!

Kan man ta foton med 18-70 objektivet där det är suddigt framför och bakom motivet. Gillar den typen av foton. Eller måste man ha ett annat objektiv för den typen av foton.

Förvänta dig inte det där riktigt korta skärpedjupet du ofta ser, för att uppnå det så behöver du större bländaröppning än du kan åstadkomma med kitoptiken.

Allt är ju dock relativt i avseende på vad man menar med kort skärpedjup, du kanske tycker att det räcker till med kitoptiken?

Ett billigt alternativ att komplettera med är annars en ny (ca 1300 kr) eller beg. (500-800 kr) 50/1.7 att använda till exempelvis porträttfoto eller vid andra tillfällen då du vill ha kortare skärpedjup. Priserna jag anger gäller i Sverige.

//Larsa
 
Jag har sett att expert säljer 7D För 5995:- med det kanske lite tråkiga sigma 18-50 men ändå. Nån som vet hur det objektivet är?

Är det något att satsa på undrar jag??
 
Igelkott skrev:
Jag har sett att expert säljer 7D För 5995:- med det kanske lite tråkiga sigma 18-50 men ändå. Nån som vet hur det objektivet är?

Är det något att satsa på undrar jag??

Vet inte hur den Sigman är men funderar på om den verkligen är sämre än KM:s kitoptik?

Känner dock att priset du nämner är ett fynd & oberoende av vad Sony hittar på nu när KM lämnat över DSLR-tillverkningen till dem så känns det som ett fynd, oberoende av den optik som följer med.

Du kan komplettera efterhand & åtminstone för ett par veckor sedan så såg jag exempelvis två exemplar av KM:s 17-35/2.8-4.0 till salu på blocket för 3000, bör gå att pressa det priset. Detta objektiv är bra, dock utan att vara på topp. Funderar själv på ett beg. sådant men inväntar ett lägre pris, typ 2000.

En 50/1.7 för 500-700 + en 70-210/4.0 för 600-900 på det så klarar du dig länge...

//Larsa
 
.Z. skrev:


Du kan komplettera efterhand & åtminstone för ett par veckor sedan så såg jag exempelvis två exemplar av KM:s 17-35/2.8-4.0 till salu på blocket för 3000, bör gå att pressa det priset. Detta objektiv är bra, dock utan att vara på topp. Funderar själv på ett beg. sådant men inväntar ett lägre pris, typ 2000.

Ja det är precis den brännvidd & bländare jag söker egentligen. Är det nån större skillnad på minoltas egna och Tamrons motsvarighet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.