Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det bara jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

erkan

Aktiv medlem
Är det bara jag som har svårt att titta på egna bilder och bedöma om de är bra för att de verkligen är bra eller om jag tycker de är bra på grund utav att jag har sentimentala kopplingar till situationen bilden togs i?

Försökte formulera den frågan så gott jag kunde. Förstår ni vad jag menar? Annars ska jag försöka förtydliga.

Absolut inte bara du,
Tycker det är mycket lättare att kritiskt granska andras bilder.

Fast jag har märkt att det är lättare att granska mina egna bilder några månader senare.
Kanske är så att minnena har bleknat lite och bildens kvalitet blir mer avgörande?

Nej, verkligen inte.

Jag ser hela tiden en massa brister och vad som kan förbättras med bilderna även när andra säger att dom tycker att bilden är bra.

Samma problem här

Jag skrev om det igår i Annat-Övrigt om foto- Vad gör en bild allmängiltig. Det är precis så jag känner som du skriver, att det är så svårt att avgöra om ens egna bilder är bra.
Hälsningar Gunilla

Granska andras bilder kritiskt som träning. Och när du fått in det, att se bilder på ett kritiskt sätt, så kan du tillämpa det på dina egna bilder.
Betyder givetvis inte att man ska leta fel, utan fundera över vad som är bra, och vad hade kunnat vara bättre.
Ofta hjälper tiden också, låt bilderna stå utan att du ser på dom ett tag och kolla sen igen. Är den lika bra?

/Henri

Va skönt att fler känner så.

Jag tycker att det händer allt för ofta. Jag tycker en bild jag tagit är skitbra och sedan kommer jag på att den bara är bra för att jag har känslor förknippade med omständigheterna bilden togs i. Då kan det kanske vara bra att som Martin skrev; vänta ett tag och senare se över bilderna igen.

Det är en konst över huvud taget att bedöma bilder på ett bra sätt. Det kräver erfarenhet, kunskap och men även en känsla för bilder. Något man inte bör blanda in är smaken, eller vilken typ av bilder man gillar. Alla typer av bilder kan vara bra, det måste man ha klart för sig.

När det gäller de egna bilderna så brukar jag ha som kriterium att de bilder jag tycker om även efter några veckor/månader är ganska bra bilder. Om bilden känns mindre och mindre bra, allteftersom tiden går, så är det nog ingen toppenbild jag presterat.

Du är väl helt enkelt väldigt självkritisk...jag har samma problem. Detta har satt käppar i hjulen för mig inom många områden. Tyvärr har jag inget tips.....

Hur som helst är det en vanlig åkomma...min son spelar gura som Segovia, men vill aldrig spela inför publik pga att han tycker att det låter skit....vill heller aldrig visa sina målningar...teckningar osv.

Så kan det va!

erkan skrev:
Är det bara jag som har svårt att titta på egna bilder och bedöma om de är bra ?

Det här är ett stort problem för mig.

Kanske har jag ändå sedan jag blev medlem på Fotosidan blivit bättre på att bedöma mina egna bilder tack vare kritik jag fått från andra medlemmar.

Jo, jag kan med säkerhet säga att min egen självkritik blivit mer träffsäker än den var i början här på Fotosidan då jag lade upp vad som helst i bildväg och blev uppriktigt förvånad och t o m lite kränkt över att andra totalsågade en del av mina verk.

Det som jag då blev kränkt av kan jag nu se har gjort nytta även om jag tycker en del borde lära sig formulera sin kritik på ett bättre sätt.

Nää... absolut inte! känsligt kapitel och jag ser nästan aldrig mina egna bilder på rätt sätt (eller vad man ska kalla det) först långt senare kan jag glädjas eller våndas över vad jag lagt ut och ser misstag eller turgrepp. Andras bilder däremot har man ju ett mer okomplicerat förhållningssätt till... det är nog bara så - intressant faktiskt - för om någon väldigt nära kompis ber om råd kan man hamna i samma kluvna situation som med sina egna bilder... hemmablind liksom...

Exakt! ...en av dom - den andra är att proffset alltid måste ta bra bilder - jag kan kasta de flesta av mina och välja när, vad och var jag ska plåta...

Så skönt att man är i gott sällskap! Jag brukar låta bilderna "vila" ett par dar. Lättare sedan att se dem med nya ögon och kanske lite mer objektivt. Efter några månader är jag oftast helt säker :)

erkan skrev:
Är det bara jag som har svårt att titta på egna bilder och bedöma om de är bra för att de verkligen är bra eller om jag tycker de är bra på grund utav att jag har sentimentala kopplingar till situationen bilden togs i?
Jag behöver ofta lite tid för att ''distansera'' mig från tillfället. Lite tid... ett halvår kanske :) Det underlättar om jag har många bilder från samma tillfälle. Ack du ljuva kontaktkarta.

Än det här då! Man sitter ner och tycker bilderna är skräp för att sedan ett par månader senare granska den igen och se kvaliteter man inte gjorde innan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar