Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det bara EF-S som är EF-S?

Produkter
(logga in för att koppla)

seitoho

Aktiv medlem
Frågan är alltså om det bara är Canons EF-S gluggar som har den förlängda EF-S fattningen. Hur är det t ex med Tamrons Di II gluggar eller Sigmas DG eller DC gluggar.
Eller är det så att Di II och DC har vanlig EF fattning med är byggda så att dom optiskt bara passar till kameror med små "APS storleks" sensorer?

Frågan kommer ur att jag funderar på att köpa en mellanring där det står "Fungerar ej med EF-S objektiv". Nu skall jag ju främst använda det till ett Tamron 90mm macro så det torde inte vara något problem, men blev lte nyfiken...


//Tomas
 
Bra fråga faktiskt. Det är som Björn säger optiskt sett iaf, men hur det är fysiskt vet jag inte. Dock är ju Tamrons Di även för fullformat, fast med förbättrad anti-reflexbehandling på bakre linsen och Di-II den som motsvarar EF-S.

Björn, vet du då om även fattningen är densamma på Tamron och Sigma, alltså med en gummiklack som fysisk hindrar dig från att montera objektivet på en icke EF-S kamera.
 
Nej det vet jag inte.
Hade tydligen fel om Tamrons Di, är det Dx dom heter som bara är för 1,6 crop?
För Sigma är det i alla fall DC som motsvarar EF-S och inte funkar med fullformat.
 
Tamron
DI = Digitally Integrated = Antireflexbehandling
DI-II = APS-C

Sigma
DG = Antireflexbehandling
DC = APS-C

Nikon
DX = APS-C

Canon
EF-S = APS-C
 
Det är bara Canons EF-S objektiv som har den fattningen. De objektiv som är "digitala" från andra leverantörer har vanlig EF-bajonett och kan därför användas på alla kameror, fast man får förstås varierande grad av vinjettering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.