Annons

Är den här bildskärmen ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Balsam

Medlem
Första inlägget! Bra forum.

Nu till frågan. Ska köpa ny dator och skärm. Eftersom jag precis beställt en Canon 400D med bla EF 70-200/4,0 L USM vill jag lära mig PS Elements för bearbetning av bilderna. Jag har kikat på den här som ett alt på skärm; SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT.

Är den ok tror ni? Är det nåt särkilt jag ska tänka på när jag väljer skärm? Tänker lägga max 5´ för skärmen så jag förstår att jag är en bra bit från proffsskärmnivå, men vad tror ni?

Spelar formatet på skärmen nån roll? De flesta är ju i wide. Tips på andra saker som jag ska tänka på?

/Balsam

Hmmm...hur göra för att få nån hjälp här? Är det ingen som kan nåt om bildskärmar lr orkar ingen svara helt enkelt...?

I den här maratontråden finns väldigt mycket intressant att lära sig om skärmar för bildbehandling. Läs till ögonen blöder :)

Dock är många där kompromisslöst inriktade på professionellt bildarbete så ta till dig kunskaperna men välj sedan utifrån ditt eget behov. Valet beror ju på din ambitionsnivå, vad du tänkt göra annat på skärmen och inte minst din plånbok. 5000 kr räcker nog till de enklare skärmarna som i ovan nämnda tråd rekommenderas för bildbehandling.

Skärmen du tittar på är en tn-skärm med snabb responstid och enligt proffsen är den nog inte idealisk just för bildbehandling.

Personligen väljer jag skärmar med pva-panel som brukar ha lite bättre betraktningsvinklar och jag undviker wide-skärmar men det beror på att jag också gör mycket ordbehandling. Snabb responstid är ointressant för mig eftersom jag inte spelar spel eller tittar på film. Lycka till!

Har själv en sådan skärm och tycker den är ok. Den enda anmärkningen är att ljusheten ändras lite om man rör sig i höjdled (rör huvudet lite uppåt och nedåt). Kanske inte är så bra om man är petnoga när det gäller hur ljus ens bild ska vara.

Fast lägger man upp bilden på nätet, så ställer det krav hur andras skärmar är kalibrerade för att de ska se bilden som du vill. När det gäller utskrifter, t ex Crimson, så lär man sig snart hur mycket (snarare hur lite) det skiljer i ljushet mellan skärm och utskrift.

Läste att om man ville bli av med ovanstående anmärkning får man betala mer för en skärm. Många skärmar i den billigare prisklassen har samma teknik. Tror att du kan läsa mer om det i länken som Pelle nämner.

/Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar