Annons

Är D50 rätt för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Jag behöver hjälp med att hitta den utrustning som passar mig bäst.

Jag har länge varit intresserad av foto. För flera år sedan plåtade jag ganska flitigt med systemkamera (ej digital). Av olika anledningar dog det ut och på senare tid har jag enbart använt min kompaktkamera (IXUS 40).

Nu är jag riktigt sugen på att komma igång igen och har fått upp ögonen för Nikons D50.

Har även sneglat lite på D40x (mest för att D50:n gått ur sortimentet), men tycker den faller lite på att den saknar AF i kamerahuset. D80 är tyvärr lite för dyr.

Jag vill ändå höra lite vad ni tycker. Fördelar och nackdelar med D40x/D50.

D70 är jag lite skeptisk till just för att den har några år på nacken nu. Gillar även storeleken bättre på D50/D40.

Varför har jag snöat in mig på Nikon då? Jo, en polare skaffade en D50 för ett halvår sedan och jag har blivit kär flera gånger om när jag prövat den. Tyvärr verkar det inte helt lätt att få tag i en.. Inte ens begagnad. I alla fall inte när man bor en bra bit från Stockholm där de flesta D50-säljarna verkar hålla till.

Gissar att det är omöjligt att få tag på en helt ny D50?
 
Pastamange skrev:

Har även sneglat lite på D40x (mest för att D50:n gått ur sortimentet), men tycker den faller lite på att den saknar AF i kamerahuset. D80 är tyvärr lite för dyr.

Jag vill ändå höra lite vad ni tycker. Fördelar och nackdelar med D40x/D50.

Den stora fördelen med D50 är, precis som du insett, att den har inbyggd fokusmotor, vilket ger dig ett större urval av objektiv. D50 är större än D40; om det är bra eller dåligt kan bara du avgöra. D40x har 10Mpix, vilket ju kan vara bra att ha ibland.

Här finns en ingående jämförelse mellan de två: http://www.dpnotes.com/nikon-d40-vs-nikon-d50/

Visst finns det begagnade D50 att köpa, se här: http://www.fotosidan.se/classifieds...ller=all&objectcategory=&price=&location=&ID=

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.