Annons

Är Canon EOS 30/33 en kamera för mig? Andra förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har förut frågat lite om ögonstyrningen, men har egentligen en större fråga: Är detta en lämplig kamera för mig? Eller har ni andra förslag?
Har haft en Nikon F-401s i 12-13 år, den är ohjälpligen slut och jag kan tänka mig att lägga upp lite mer pengar och känner mig ej bunden till något märke.
Fotar mest mina barn och ny bebis kommer i april/maj så nu är det lite bråttom att köpa kamera. Vill att kameran ska vara lätt att använda eftersom mina motiv lätt försvinner, men det ska finnas utvecklingsmöjligheter så att man kan laborera när tid finnes. En manuell kamera känns inte som min grej, jag lägger hellre tiden på att komponera en bra bild än att krångla med tekniken på kameran.
Tack på förhand!

Hej

Ja, utan tvivel.

Du kan växa i den bra länge.

Har haft en, har idag en EOS 3 och D60, av helt andra motiv. (prylgalen!)

Roine

Tack Roine!
Är spotmätning och att sökaren inte visar 100% av bilden (negativa omdömen jag läst under fotosidans recensioner om vad kameran inte har) något jag kommer att sakna i framtiden? I vilka situationer är spotmätning oersättligt?

Att sökaren inte visar 100% tyckte jag först var konstigt, men efter att ha tittat på andra kameror så är det inte särskilt många av dem heller som har 100%, iaf inte i denna prisklassen, så det är nog inte jag skulle oroa mig för.

Kameran har inte spotmätning men en liknande funktion, som mäter på ett lite större område?
Tror inte heller denna saknad kommer begränsa dig i framtiden.

Hej igen

Vet ej, har aldrig använt spotmätning fastän jag har det i min nuvarande EOS 3.

EOS 30/33 är extremt mycket kamera för pengarna.

Den är tyst, gedigen, lätt att använda och dessutom snygg design och ser proffsig ut (viktigt för ens ego ;-) )

Den har "allt" man kan tänka sig, genomtänkt design, lås mot oavsiktlig ändring av vissa inställningar.

Jag sålde min pga övergång till Digitalt, men köpte sedan en EOS 3 pga att jag fick ett objektiv jag letat efter på köpet till ett bra pris paketet objektiv/kamera till drygt vad objektivet var värt för mig.

Har även min första EOS kamera kvar, en EOS 300, den är inte fel heller, men saknar justering av ljusmätning metoder och ser lite plastig ut.

Men har du Nikonobjektiv är det inte helt klokt att byta system om dessa är bra.

Roine

Nu är ju inte jag så haj på nikon, men han säger att hans kamera är 12 - 13 år gammal, och det sägs att nikon F80 inte tar äldre objektiv, F80:n får väl anses som konkurenten på nikon sidan. Då har han ju ingen användning av de gammla objektiven och kan lika gärna köpa canon.

Fast nu vet jag ju inte om de är för gammla..? :)

F401 är Nikons första kamera som kräver AF-objektiv så det skall inte vara någon fara. Den har samma begränsningar som F80 t ex.

H Zetterberg skrev:
Tack Roine!
Är spotmätning och att sökaren inte visar 100% av bilden (negativa omdömen jag läst under fotosidans recensioner om vad kameran inte har) något jag kommer att sakna i framtiden? I vilka situationer är spotmätning oersättligt?

100% sökare har bara Canons ettor. Inte ens EOS 3 har 100% i sökaren. Det är positivt att ha när man komponerar bilden, men med dia så gäller det att tänka på att inte lägga viktiga saker för närma kanten då detta maskas av en ev. diaram.
Därför kan en sökare på runt 97% vara alldeles lagom då det ligger i samma område som en diaram.

Spotmätning ja... Canons evaluerande mätning i EOS 30 är bra, riktigt bra. Dessutom har du tillgång till Utsnittsmätning (10% av bildytan). Genom att zooma in (om man nu jobbar med zoom) gör att det i "princip" kan fungera som en spotmätare...

Är det bara jag som reagerar mot en EOS30? Om man inte vill ha en manuell kamera, och inte vill krångla med teknik, utan hellre komponerar bilderna.. i mina öron låter det mer som att du kan skaffa dig en EOS300 (modellen under) utan att du blir för begränsad den dag du vill undersöka lite mer.. den har inte heller spotmätning, men om du idag ligger på nivån att du inte vill göra några inställningar manuellt så lär det inte vara någon fara, den har tre andra exponeringsmätningar som funkar toppenbra.. det är bara att ställa in den på antingen motivprogrammen eller helautomatiskt läge.. den är mycket billigare, lägg några kronor på ett fint objektiv istället..

Kanon kamera

Jag köpte min EOS 33 som min första systemkamera.
Den är lätt att lära sig och att använda.

Kan bara säga att jag tycker att du ska köpa en.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar