Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är blixten viktig?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag försöker läsa på lite om just blixtfotografering och en del av följande frågeställningar kanske har med mitt kunnande att göra men kanske inte...

I takt med att de nyare systemkamerorna har användbart brusfria bilder på ISO-3200 (och även högre), det finns ljusstarka fasta (t.ex. 50/1,4), VR/IS börjar bli standard på snart alla zoomar så borde snart blixten spelat ut sin roll?!

Nikon har t.ex. D-lightning och det är busenkelt att med några knapptryckningar lätta upp skuggor.

Har jag fel?
Går blixten mot en renässans eller börjar vi hitta vägar ur det med teknikutveckling?

Observera att jag inte syftar på studio-fotografering eller andra tillfällen där det krävs en massa ljuskällor för att få önskvärt ljus.

Jag pratar om vardagssituationer helt enkelt.
Vad är incitamentet för att köpa en bra blixt idag?
 
Jag använder blixt väldigt lite just pga min kameras ypperliga brusnivåer. Det finns dock situationer då man inte klarar sig utan blixt, samt en del tillfällen då bilden blir klart förbättrad med just blixt. Jag tänker på skuggor i solljus där D-lightning knappast räcker till eller motljussituationer där blixten hjälper till att balansera motivet med bakgrunden. Just i motljussituationer gör blixten ett fantastiskt jobb och skapar en belysning som är helt omöjlig utan blixt. Effekter som slow synk på första eller andra ridån ger, är också delar av bildspråket som inte är möjligt utan blixt. Jag sålde för en tid sen min Canon 580 EX pga att jag trodde mig klara det mesta utan blixt. Det tog ett par dagar så hamnade jag i en situation där jag behövt blixten. Köpte därför omgående en ny sådan. Sålde dock rubbet ett par veckor senare då jag bytte system till Nikon. Jag köpte då också en SB 800. Har använt den ett fåtal gånger, men då visat sig väldigt värdefull.

För mig är blixten i de flesta fall ett nödvändigt ont. Men i vissa situationer ett hjälpmedel som också förbättrar bilden. Jag kommer nog aldrig mer resonera i banorna att blixten inte behövs, för det gör den, om än väldigt sällan för mig.
 
På sätt å vis kan den gå åt en renesans men endast i vissa ljussituationer där det skulle varit nära inpå omöjligt att få en bra exponering med dåtidens iso prestanda.

Använder mkt sällan (aldrig) ful-blixten på kameran å även för den delen sitter inte heller 580'in på kameran särskilt ofta utan gärna några meter bredvid.

Men tvärtom så tror jag även att blixt används mer flitigt tack vare Ettl å Cls systemen, å där man slipper räkna, å kan snabbt kompensera efter förhandsgranskningen efter åt.

Den del där jag använder blixt är när jag vill höja bilden en del å ofta utomhus, men ibland blir det grymt mkt å tänka på att man missar hela komponeringen pga för mkt tankar på blixtarna, å att det inte alltid slår (radio popper, ja tack:)).

Tror små blixtar får ett uppsving tack vare all on location shooting sessioner som gör det händiga att ha med till.

Så för mig är det oftast lite skönare belysning utomhus som jag har mina blixtar till, å där göra tex Rosco eller Lee's filter under när dom sitter på blixtarna.
 
För bilden i länken nedan (och 4-5 efter den) är blixten ett måste. Bilden är ju inget större mästerverk, men utan blixt hade den blivit väl mörk i fronten på bilen. Cruisingrundan på midsommardagen går åt det håll den går och det är få ställen med publik omkring som inte har direkt motljus eller skugga. Ska man då få lite olika miljöer bland bilderna så får man ta till blixten som hjälp:

http://bilder.fjallstal.se/#1.90

Fast de var ca 10 personer som undrade varför jag hade blixt på dagen...
 
Det här kanske inte direkt handlar om vardagssituationer (beroende på hur pass lekfull man är :) men en blixt ger en hel del kreativa möjligheter. Jag testade att bygga ett bikakeraster av sugrör och lite cornflakespaket och kan tänka mig några vardagstillämpningar när man kunde använda bikakeraster för att liva upp en motljusbild.


Johan
 

Bilagor

  • img_5002.jpg
    img_5002.jpg
    27 KB · Visningar: 805
watski skrev:
Det här kanske inte direkt handlar om vardagssituationer (beroende på hur pass lekfull man är :) men en blixt ger en hel del kreativa möjligheter. Jag testade att bygga ett bikakeraster av sugrör och lite cornflakespaket och kan tänka mig några vardagstillämpningar när man kunde använda bikakeraster för att liva upp en motljusbild.

Undrar hur ett sånt där kromat plastgaller från gamla 70-talslampor funkar att har som raster?

=)
 
Köp blixt...förr eller senare kommer du att behöva en...och när du som mest behöver en blixt så har du ingen och kommer gå och gräma dig för att du inte hade någon...
 
xulionation skrev:
Köp blixt...förr eller senare kommer du att behöva en...och när du som mest behöver en blixt så har du ingen och kommer gå och gräma dig för att du inte hade någon...
Precis så är det. För mig behövs blixten sällan, men när den behövs så är den oumbärlig. Tror i ärlighetens namn att jag också borde använda den lite oftare, men är ibland lite för lat.
 
Köp blixt!

Jag har en Sb-800 och använder den en hel del utomhus, även vid skarpt soljus. Just för att få bort skuggor i ansikten och liknande. (inte dogma kanske, men praktiskt ;-) )

Men köp också ett gymkort, för det blir en del att släppa på.

/Mats
 
Om man använder blixt för sällan så kika in här för massa inspiration och tips.
http://strobist.blogspot.com/
Själv tror jag att jag skulle använda mina doningar oftare om jag bara tog mig tiden att behärska dem till fullo.

Edit: Ahh Stefan ninjade sig förbi.
 
I min vardag som interiörfotograf skulle jag inte klara mig utan mina blixtar (SB800 och SB600). Det beror främst på att jag vill balansera uteljuset med blixtarna för att undvika kritvita fönster. Visserligen behöver man dubbelexponera ibland, men med blixtens hjälp kan man i många fall jämna ut de stora ljusskillnaderna.

Så jag tror att blixten kommer att behövas många år till. Men när sensorerna får lika högt dynamiskt omfång som våra ögon kanske man man lämna blixten hemma...
 
zatopek skrev:
Men köp också ett gymkort, för det blir en del att släppa på.

Lowepro Computrekker AW, 30D, EF-S17-55/2,8 IS, Sigma 50-150/2,8, Speedlite 420EX, ett par batterier, diverse tillbehör, solglasögon, sittdyna, pennor, skissblock, åtminstone en bok m m. Väger ca 7,5 kilo. Det är det värt.

Å så stativet ibland. Manfrotto 190ProB/308RC. 2,5 kilo plus då.

:)
 
Precis, man behöver ju inget gymkort för man får ju träning av att släpa på alla grejor. :-D
 
pallep skrev:
Precis, man behöver ju inget gymkort för man får ju träning av att släpa på alla grejor. :-D

Precis, fast det är väl inte helt optimalt, antar jag. Jag har precis kommit hem efter att ha hjälpt en bekant med bilder till hans nästa bok om Brastad. Har ingen bil hemma just nu. Fick bli moppen nån dryg mil. Nästan 50 knyck på en Piaggio Ciao, ryggsäcken på och knöliga vägar är ingen bra kombination. Dessutom gjorde jag en liten visit i diket när jag väjde för en huggorm. Hellre jag än huggormen. Jag gillar huggormar. Vän av ordnung kanske tycker att ett litet avdrag på gasen hade varit i sin ordning, men 42-årskrisen gör tyvärr sånt omöjligt.

:D
 
Haha...härligt med din berättelse...

Men kom igen nu...det är en liten blixt vi snackar om:

580 EX II utan batterier: 375 gram
SB-900 utan: 415 gram
FL 50R utan: 385 gram

Jo, jag vet, många bäckar små...vi är alla gramjägare men det är inga stora Pro 7:eek:r á 12 kilo (exklusive lamphuvuden).

Köp din blixt...använd den ofta och va glad att du har en när du behöver den.

Nu helg...så därför: ha 1 3vlig sådan (med eller utan blixt)!
 
xulionation skrev:
Men kom igen nu...det är en liten blixt vi snackar om:

580 EX II utan batterier: 375 gram
SB-900 utan: 415 gram
FL 50R utan: 385 gram

Jo, jag vet, många bäckar små...vi är alla gramjägare men det är inga stora Pro 7:eek:r á 12 kilo (exklusive lamphuvuden).

Inga problem. Jag har släpkärra till moppen. Nitad aluminium med tig-svetsade kopplingsdetaljer, och vattentät lastkåpa i kanalplast. Klarar ca 100 kg last om man tar det lite lugnt. Så några Pro 7:eek:r fixar jag ju enkelt.

:D
 
Angående storlek, så får man väl säga att SB800 är en väldigt liten o behändig blixt. Den känns betydligt mindre o lättare än ex 580 EX II som är en rejäl klump i jämförelse. Synd att Nikon inte kunnat behålla samma vikt o mått på den nyare SB900, den är betydligt större o tyngre. Jag kommer troligtvis skaffa mig en SB900 som en extra bra o kraftig blixt för trådlös styrning. Men som standard kommer jag nog fortsätta använda SB800 som jag tycker är en suverän blixt.
 
Jag skulle säga att blixtar är något av det viktigaste som finns för att förmedla något extra. Det är ju inte bara för att fylla skuggor och ljusa upp mörka innomhus bilder..

För att skapa lite stämmning behöver man ju dock flytta blixten från kameran, men då kan man göra massor!! kolla in www.strobist.com så kommer du förstå vad jag menar.

Jag älskar att fota med blixt, så länge den inte sitter på kameran :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.