ANNONS
Annons

Är alltid högre upplösning på bildskärm att föredra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Är alltid högre upplösning på bildskärmen att föredra?

Då bör man kanske lägga extra pengar på att försöka få 1920x1200 istället för 1680x1050?

Det beror ju helt och hållet på, men upplösningen är inte nödvändigtvis högre på en skärm med 1920x1200 pixlar, eftersom upplösning är ett mått på antalet enhet per enhet, ex pixlar per tum, eller i detta fall punkter per tum.

1680x1050 pixlar har man företrädesvis på 21" WS skärmar, de har ett punktavstånd på 0,27mm. En 24" WS har även den 0,27mm. Så de har samma upplösning, men olika stora ytor.

Det finns t.ex. 27" skärmar som har 1920x1200, vilket då gör att de har lägre upplösning, eftersom pixlarna är utspridda över en större yta.

Men rent spontant är det skönt med fler pixlar, eftersom man får plats med mer.

T.ex. nästan hela startsidan

Bilagor

• fs_start.jpg
    fs_start.jpg
    59.4 KB · Visningar: 377
Min skärm på min bärbara (Macpro) har rätt (tror jag) ovanligt hög upplösning (dvs många pixlar per ytenhet eller annorlunda utryckt, tät mellan pixlarna) 1920*1200 på 17". Fördelen är del att du "får med" mycket på skärmen, nackdelen att det blir väldigt litet. När man kollar på bilder så tycker jag det blir en annan känsla, skarpare liksom, i ala fall när jag kollar i 100%. Det är iofs inte konstigt eftersom det blir en naturlig effekt av fler pixlar på mindre yta om betraktningsavståndet är detsamma (vilket det ju typiskt är på bärbara datorer).

Ola_H skrev:
Min skärm på min bärbara (Macpro) har rätt (tror jag) ovanligt hög upplösning (dvs många pixlar per ytenhet eller annorlunda utryckt, tät mellan pixlarna) 1920*1200 på 17". Fördelen är del att du "får med" mycket på skärmen, nackdelen att det blir väldigt litet. När man kollar på bilder så tycker jag det blir en annan känsla, skarpare liksom, i ala fall när jag kollar i 100%. Det är iofs inte konstigt eftersom det blir en naturlig effekt av fler pixlar på mindre yta om betraktningsavståndet är detsamma (vilket det ju typiskt är på bärbara datorer).

Det här med upplösning är en smaksak och vi vet hur det är med smaken ... :)

Men generellt håller nog många med dig, hög upplösning är trevligt när man jobbar med bilder, det ser skarpare ut. Det är nog ingen slump att en superbildskärm för bildarbete som Eizo CG221 är en 22-tummare med 1920x1200 -- punkttäthet på 103 punkter/tum vilket är bland det högsta upplösningar som finns på skrivbordsskärmar idag. (Bärbara datorer oräknade där det som sagt finns 17-tummare och liknande med 1920x1200). Två andra skärmstorlekar med mycket hög upplösning är dels monsterskärmarna på 30 tum (100 pkt/tum) och de gamla klassiska 20-tummarna med 1600x1200 (100 pkt/tum). Även 20-tummare med 1680x1050 är högupplösta med 99 pkt/tum. Sedan har ju Lenovo av alla släppt en 22-tummare med 1920x1200 L220X har jag för mig den heter, kommer att kika på den snart ...

Men när det gäller högupplösta skärmar finns det en gammal klassiker som slår alla moderna skärmar på fingrarna: IBM T221 (såldes också brandad av Viewsonic) som var på 22 tum och hade den groteska bildstorleken 3840x2400 -- som fyra 1920x1200 alltså ... Punkttätheten var med andra ord 206 pkt/tum och med nio miljoner bildpunkter borde det i teorin varit en underbar skärm för bildarbete. Tyvärr var tydligen färgerna med dagens mått mätt rätt kassa.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/T221

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar