Annons

Är 32 Gb Ram-minne tillräckligt för tunga photoshop-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en Imac 27" 5K med i7-processor, SSD-disk och 32 Gb i ram. Och jag undrar om det finns någon här som använder en sådan (eller snarlik) och har erfarenhet av riktigt tungt photoshop-arbete.

Jag arbetar ofta med montage i Photoshop och det blir ofta väldigt tunga filer, det är inte ovanligt med bilder på mellan 2-4 Gb.
Idag arbetar jag med en Macbook Pro (mid 2015), 15", 2,2 Ghz i7-processor, 16 Gb ram, 256 Gb SSD, och den går på knäna. Det är inte ovanligt med dialogrutor med meddelanden som "Startskivan är full", "Minnet är slut" osv. Photoshop går i såna lägen otroligt segt och kan krascha. Jag tolkar detta som att 16 Gb i ram är alldeles för lite i mitt fall.

Har någon här erfarenhet om 32 Gb i ram skulle göra stor skilnad för mig? ...eller är det något annat som är mer väsentligt?
 
Jag funderar på att skaffa en Imac 27" 5K med i7-processor, SSD-disk och 32 Gb i ram. Och jag undrar om det finns någon här som använder en sådan (eller snarlik) och har erfarenhet av riktigt tungt photoshop-arbete.

Jag arbetar ofta med montage i Photoshop och det blir ofta väldigt tunga filer, det är inte ovanligt med bilder på mellan 2-4 Gb.
Idag arbetar jag med en Macbook Pro (mid 2015), 15", 2,2 Ghz i7-processor, 16 Gb ram, 256 Gb SSD, och den går på knäna. Det är inte ovanligt med dialogrutor med meddelanden som "Startskivan är full", "Minnet är slut" osv. Photoshop går i såna lägen otroligt segt och kan krascha. Jag tolkar detta som att 16 Gb i ram är alldeles för lite i mitt fall.

Har någon här erfarenhet om 32 Gb i ram skulle göra stor skilnad för mig? ...eller är det något annat som är mer väsentligt?
Startskiva full är att du har för liten hårddisk. Inte RAM-minne. Städa och arkivera. 256 GB är väldigt lite det är jag medveten om, vet inte om du kan byta.
 
Tack. Jag har gjort en städning i hårddisken och frigjort utrymme och det hjälpte mot felmeddelandet "Startskivan är nästan full" osv. MEN, jag får fortfarande felmeddelandet "Slut på minne" och jag tycker att photoshop går väldigt segt när jag jobbar med mina tyngsta bildfiler.
Så min fråga om en dator med 32 gb i RAM-minne (jämfört med 16 gb i RAM-minne som jag har idag) kommer ge mig ett bättre arbetsflöde kvarstår.

Så jag vore tacksam om någon kan återkomma med feedback och åsikter kring det.
 
Tack. Jag har gjort en städning i hårddisken och frigjort utrymme och det hjälpte mot felmeddelandet "Startskivan är nästan full" osv. MEN, jag får fortfarande felmeddelandet "Slut på minne" och jag tycker att photoshop går väldigt segt när jag jobbar med mina tyngsta bildfiler.
Så min fråga om en dator med 32 gb i RAM-minne (jämfört med 16 gb i RAM-minne som jag har idag) kommer ge mig ett bättre arbetsflöde kvarstår.

Så jag vore tacksam om någon kan återkomma med feedback och åsikter kring det.

Det kommer bli bättre, jobbar också med tunga filer och har kört 32gig i två datorgenerationer, köp så mycket minne du har råd med. Använder typ allt hela tiden.
 
Ha Activity Monitor (jag minns inte vad det heter på svenska, men något liknande tror jag) körande medan du kör Photoshop så ser du hur mycket minne som går åt.
 
En möjlig lösning är att skaffa en extern SSD med Thunderbolt och använda den som scratch-disk för PS.
Kostar en del men är billigare än en ny dator.
 
Jag uppfattade att han redan har en SSD så blir det nog inte så mycket snabbare.

Till saken hör att datorn jag använder idag tillhör min arbetsplats. På sikt planerar jag att köpa en egen dator och det är det inköpet som frågan gäller.
Jag vill ha en arbetsstation som klarar väldigt tungt photoshop-arbete.

Det kanske är mer än mängden RAM-minne som avgör hur bra det går att jobba med jättetunga photoshop-filer, så alla tips kring det är givetvis välkomna.
 
Som sagt, kolla först vad det är som använder minne när du kör Photoshop och det börjar gå segt. Är det Photoshop som använder mest minne eller är det något annat program, och hur mycket minne används?
 
Jag funderar på att skaffa en Imac 27" 5K med i7-processor, SSD-disk och 32 Gb i ram. Och jag undrar om det finns någon här som använder en sådan (eller snarlik) och har erfarenhet av riktigt tungt photoshop-arbete.

Jag arbetar ofta med montage i Photoshop och det blir ofta väldigt tunga filer, det är inte ovanligt med bilder på mellan 2-4 Gb.
Idag arbetar jag med en Macbook Pro (mid 2015), 15", 2,2 Ghz i7-processor, 16 Gb ram, 256 Gb SSD, och den går på knäna. Det är inte ovanligt med dialogrutor med meddelanden som "Startskivan är full", "Minnet är slut" osv. Photoshop går i såna lägen otroligt segt och kan krascha. Jag tolkar detta som att 16 Gb i ram är alldeles för lite i mitt fall.

Har någon här erfarenhet om 32 Gb i ram skulle göra stor skilnad för mig? ...eller är det något annat som är mer väsentligt?

Hej!

Jag har iMac 5K, senaste modellen, och den är maxad vad gäller processor och videokort. 500 GB SSD. Jag har 24 GB Ram och det funkar för mig. Jag arbetar inte så mycket i Photoshop men väl i Lightroom. Funkar utan problem. Jag arbetar en hel del med video i Final Cut X och använder ofta fyra kameror i 4K. Undersökte på nätet och vad gäller FCX så verkar gränsen vara vid 24 GB Ram. 32 GB gör den inte snabbare. Kanske det fungerar annorlunda i Photoshop om man arbetar med många lager.

Pär
 
Jag uppfattade att han redan har en SSD så blir det nog inte så mycket snabbare.

Ja en SSD ja, den interna. Om PS behöver mer RAM än vad som finns så använder det hårdisken som arbetsminne. Med de meddelandena som TS får så tyder det ju på att den interna hårdisken inte har tillräckligt med plats.
Att köra med en separat scratch-disk brukar få PS att flyta på bättre.
 
Ja en SSD ja, den interna. Om PS behöver mer RAM än vad som finns så använder det hårdisken som arbetsminne. Med de meddelandena som TS får så tyder det ju på att den interna hårdisken inte har tillräckligt med plats.
Att köra med en separat scratch-disk brukar få PS att flyta på bättre.

Det löser han med rensning om han inte redan gjort det, tror knappast det går snabbare med extern SSD än intern.
 
Låter galet! Har kört 8Gb utan problem. Arbetar dock inte med mer än ett par hundra Mb filer åt gången. (PC-Win10)
Behövs ju rimligtvis inte mycket mer än vad systemet kräver + så stor som bildfilen är (?)
 
Låter galet! Har kört 8Gb utan problem. Arbetar dock inte med mer än ett par hundra Mb filer åt gången. (PC-Win10)
Behövs ju rimligtvis inte mycket mer än vad systemet kräver + så stor som bildfilen är (?)

Med fler lager öppna i PS drar minnet raskt iväg. 8 GB är alldeles för lite för högupplösta filer om man som TS jobbar med montage.
 
Låter galet! Har kört 8Gb utan problem. Arbetar dock inte med mer än ett par hundra Mb filer åt gången. (PC-Win10)
Behövs ju rimligtvis inte mycket mer än vad systemet kräver + så stor som bildfilen är (?)

PS tomt drar just nu 4GB. Det är rätt trevligt att kunna ha många filer öppna plus en rawkonverterare.

Och minne är billigt :)
 
Som sagt, kolla först vad det är som använder minne när du kör Photoshop och det börjar gå segt. Är det Photoshop som använder mest minne eller är det något annat program, och hur mycket minne används?

Jag har nu gjort ett snabbt test.
Jag har Photoshop och Lightroom igång (plus webbläsare och spotify), öppnar en 3 Gb stor photoshopfil.
Då står det att 12,4 Gb av minnet används varav Photoshop använder 8,8 Gb.

Innan jag öppnade bilden användes 8,3 Gb av minnet.

Så enligt detta test har jag inte slut på minne, såvida inte minnet äts upp mer och mer ju längre jag arbetar med en bild i Photoshop.
 
Jag har nu gjort ett snabbt test.
Jag har Photoshop och Lightroom igång (plus webbläsare och spotify), öppnar en 3 Gb stor photoshopfil.
Då står det att 12,4 Gb av minnet används varav Photoshop använder 8,8 Gb.

Innan jag öppnade bilden användes 8,3 Gb av minnet.

Så enligt detta test har jag inte slut på minne, såvida inte minnet äts upp mer och mer ju längre jag arbetar med en bild i Photoshop.

Minnet kommer aldrig se ut att ta slut eftersom operativsystemet utnyttjar cache innan. När jag hade 8GB och jobbade tungt så visar den kanske 6-7 GB utnyttjat. Nu när jag har 24 GB så visar samma arbetsflöde på samma dator kanske 16-18 GB.
Hade jag haft 32 GB så kanske den hade visat 28GB utnyttjat när jag kör mina gigapans eller stackar hundratals filer till en median. Som tur är min cache på en intern SSD.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.