Annons

Är 300D kompatibel med Tokina?

Produkter
(logga in för att koppla)

NorthernLight

Aktiv medlem
Har funderat på att köpa in Tokina AT-X 80-400/4,5-5,6 II till min 300d. Har tidigare haft strul med objektiv till min kamera. Den ger ifrån sig felmeddelande med vissa objektiv. Uppenbarligen är den inte kompatibel med alla objektiv.
Frågan är nu om 300d:n funkar ihop med objektivet jag nämt ovan? Någon som har erfarenhet?
Ska jag kanske titta på något annat bättre och/eller mer prisvärt objektiv?

Jag kan inte svara på din fråga, men jag blev nyfiken... Vilka objektiv har du haft problem med? Jag vet att en del gamla Sigma-objektiv har problem med nyare canonhus. Jag har testat med 10D och en 600mm Sigma, modell äldre, utan framgång. Den gluggen funkade jättebra på största bländare, men inte alls på de andra bländarinställningarna. Det har dessutom skrivits en del i forum här på fotosidan om just detta. Det ska enligt de som vet bättre än jag bero på att Sigma inte vill betala till Canon för att vara kompatibla (är jag ute och cycklar, så förlåt mig! - och rätta mig.). Nåväl, jag tror att du kan utgå från att om du köper nytt så funkar det... men fråga butiken du köper av så att du vet innan du slår till.

Jag har en Sigma 28-80 1:3.5-5.6 II Macro till min 300D, inköpt kanske för 3-4 år sedan. Den fungerar i alla fall utan några problem...

Objektivet jag har haft strul med är ett äldre sigma-objektiv.
Har pratat med en kille på Cyberphoto om just detta, och enligt honom kan man inte riktig vara säker på vilka objektiv, av annat märke än Canon, som funkar resp inte funkar med Canon-kameror.
Det ska tydligen vara bättre med nya objektiv, som sagt.
Killen visste tyvärr inte om Tokina-objektivet funkar med 300D:an. Därför jag passar på att fråga här:)

ANNONS