Annons

Äntligen T&S för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig orkat sätt mig in i det där med TS objektiv, Vad är grejjen egentligen?
Står att det är utmärkt för landskapsfoto (låter ju bra) men blir det bättre bilder än med mitt
12-24mm som jag har idag?
 
Jag har aldrig haft något, och det är ju ett väldigt långsamt sätt att fotografera. Men det är två objektiv i ett.

Shift, gör att man kan skjuta objektivet. Det gör att man kan fotografera uppåt eller neråt utan att luta kameran. Och det i sin tur gör så man behåller raka linjer. Det är relativt enkelt att räta upp bilder i Lightroom t.ex. men Shift är det ursprungliga sättet att fota arkitektur. När man rätar i LR så tappar man ju upplösning. Men få amatörer lär köpa det för Shift-funktionen. Dessutom har ju Pentax en inbygg shift, genom att man kan flytta sensorn. Tyvärr bara en mm (medan objektivet kan skjutas över 10mm), men jag har testat någon gång och det går att räta ut lite med kameran i sig.

Tilt, gör att man kan luta objektivet. Det gör att man kan luta skärpeplanet. Det kan användas för att antingen skapa extremt stor skärpedjup genom att luta planet med motivet, alternativt väldigt kort skärpedjup genom att luta objektivet mot motivet. Men det lär vara otroligt svårt att bedöma hur skärpan hamnar i sökaren. Blir väl till att ta testbilder och ljustera. Enklast om man skall jobba mycket med tilt är väl en storformatare med jättestor mattskiva, där man till och med kan använda en lupp på mattskivan för att i detalj se var skärpan ligger.
 
Ska bli kul att se var priset hamnar, har 2 st Samyang (8 & 14mm) som jag är ganska nöjd med.

Så ligger priset någorlunda rätt så kan min kameraväska bli ett objektiv rikare och min plånbok lite tunnare
 
Shift

Shift var jättebra på analoga tiden för arkitekturfoto och en del interiörer - man fick med det som behövdes utan vidvinkel. Bytte från Pentax till Nikon för de linsernas skull. Särskilt 35 mm var och är riktigt bra.

Nu då man tämligen enkelt kan räta upp bilder i efterhand blir funktionen inte lika värdefull. Men om linsen tecknar riktigt rakt och klarar shift med små förluster i skärpa och ljusavfall kan den bli intressant.

Tilt har jag aldrig använt.
 
Tilt, gör att man kan luta objektivet. Det gör att man kan luta skärpeplanet. Det kan användas för att antingen skapa extremt stor skärpedjup genom att luta planet med motivet, alternativt väldigt kort skärpedjup genom att luta objektivet mot motivet. Men det lär vara otroligt svårt att bedöma hur skärpan hamnar i sökaren. Blir väl till att ta testbilder och ljustera. Enklast om man skall jobba mycket med tilt är väl en storformatare med jättestor mattskiva, där man till och med kan använda en lupp på mattskivan för att i detalj se var skärpan ligger.
Det borde nog fungera rätt bra med live-view också eftersom man kan zooma in på pixlarna. Även en funktion som focus peaking bör underlätta att se var skärpan hamnar.
 
Vi får köpa varsitt objektiv och testa :)
Jag skulle gärna vilja ha ett tilt-objektiv, men undrar om inte även detta kommer bli lite för dyrt. Men jag undrar om det inte skulle vara relativt enkelt att tillverka en tilt-adapter som man kan montera valfritt objektiv på?

Tex att ta fram en tilt adapter för spegellösa kameror som man kan använda till spegelreflexobjektiv. Har mest behov av tilt för makrofotografering så en bälg med vridbar objektivfattning kanske kan funka?
 
Jag hade ett Pentax Shift 28mm under flera år. Ett mycket skarptecknande objektiv som dessutom verkar helt okänsligt för ströljus. Det är stort och tungt och användes bara vid behov. D.v.s. ganska sällan eftersom jag är lat. Då jag plåtade dia gick bilderna inte att fixa till i efterhand, så innehav av detta objektiv var ändå motiverat. Då det är helt manuellt så gick det långsamt men det gick bra att använda även på frihand.
När digitalkamerorna kom sålde jag objektivet. Jag tyckte då, liksom nu, att det var meningslöst att släpa omkring på ett så tungt och dyrt objektiv när man kan åstadkomma samma sak i datorn med en digital bild. Förlusten av upplösning i de områden som "förstoras" saknar betydelse med den höga upplösningen i dagens kameror. Det luriga är snarare att delar av bilden försvinner när den sedan beskärs.
Med "tilt" är det förstås en helt annan sak. Där kan nog inte datorn konkurrera!
 
Jag hade ett Pentax Shift 28mm under flera år. Ett mycket skarptecknande objektiv som dessutom verkar helt okänsligt för ströljus. Det är stort och tungt och användes bara vid behov. D.v.s. ganska sällan eftersom jag är lat. Då jag plåtade dia gick bilderna inte att fixa till i efterhand, så innehav av detta objektiv var ändå motiverat. Då det är helt manuellt så gick det långsamt men det gick bra att använda även på frihand.
När digitalkamerorna kom sålde jag objektivet. Jag tyckte då, liksom nu, att det var meningslöst att släpa omkring på ett så tungt och dyrt objektiv när man kan åstadkomma samma sak i datorn med en digital bild. Förlusten av upplösning i de områden som "förstoras" saknar betydelse med den höga upplösningen i dagens kameror. Det luriga är snarare att delar av bilden försvinner när den sedan beskärs.
Med "tilt" är det förstås en helt annan sak. Där kan nog inte datorn konkurrera!

Det är väl inte bara "upplösning" man förlorar när man parerar distorsion i bilder. Man förlorar ju stora delar av bilden som blir gravt förvrängd och i delar helt försvinner ofta vilket göra att man måste parera detta med att räkna med en ordentlig beskärningsmån oftast i bildens nederdel. Det kräver en helt annan "framförhållning" än om dessa problem inte finns. Problemet uppkommer ju främst med vidvinkelobjektiv och i princip inte annars och det är ju nästan alltid sådan optik man har om man tar bilder av arkitektur.

Jag tycker det är jättekul att Samyang tar fram dessa objektiv för A-mount också för inte heller Sony har ju några egna ännu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.