Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen har det kommit en riktigt vettig digitalkompakt!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
Jag tänker så klart på Fuji F11! Den har kvar allt det positiva från Fuji F10, men har nu även förbättrad LCD, förbättrad macro och inte minst bländar- och tidsautomatik!
Alltså en digital kompakt med lågt brus, som går upp till ISO 1600, har lagom upplösning och lite manuella möjligheter! Det är helt klart vad jag väntat på!

http://www.dpreview.com/news/0509/05092901fuji_f11.asp
 
Hm, ja den verkar ju helsjysst, MEN min Minolta DiMAGE F200 från 2003 har ungefär samma specifikationer. Det som skiljer är fler pixlar, samt att Fujin har ett eller två steg fler inställningar på t ex ISO, slutarhastighet och några till.

Det jag ville ha sagt är att det faktiskt redan nu finns bra kompaktkameror.

Vad kostar Fujin?
 
Anton,

Det som skiljer mycket är att F10/F11 i stort sett är de ända digitalkompakterna med lågt brus vid högre ISO som dessutom går upp till 1600. Det är det som är det speciella. Sen att man ytterligare förbättrat F10:an och gjort en F11 är ju det häftiga.
 
Martin; ja. Det har du rätt i. Det är ju inte vanligt att kompakter rör sig upp mot IS 1600 ens. Finns det några provbilder med de olika ISO-stegen?

Just ISO är det största problemet med min Minolta. Allt över ISO 200 är hopplöst. Det förstör verkligen bilderna. Hur mycket, och "snygg", brusreducering man än kör gäller ju "skit in, skit ut". ;)

Jag kan ta en exempelbild på ISO 800 med min så kan vi jämföra när vi hittar exempelbilderna från Fujin.
 
Kolla här http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/

Jag tycker den är ca två ISO steg bättre än vad andra digitalkompakter är.

Citerar Dpreview:

Here for visual comparison are six identical shots taken at 50, 100, 200, 400, 800 and 1600 ISO settings in our studio. As you can see the level of noise doesn't rise noticeably until you hit ISO 800, and even then it is lower than most standard CCD cameras at ISO 400. Even the ISO 1600 setting produces noise that would be considered normal for the ISO 400 setting on many a 5MP standard CCD camera. Note also, that the indicated ISO values seem to be very close to correct (we got exactly the same exposure values from the EOS 10D we use for our product shots).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.