Annons

Ännu några prisfrågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rivana

Medlem
Så, affärssinne har jag aldrig haft.

Hade därför två mycket aktuella frågor för mig just nu.

Sälja bilder till hemsidor:
Jag ska eventuellt skapa en hemsida till ett företag. Hemsidan, beroende på kundens önskemål, kan komma att innehålla fotografier/designs av mig. Hur mycket ska jag ta betalt per bild i detta sammanhang? Jag tänker mig 500/bild, är det för lite, för mycket, precis lagom? Bilderna är inte exklusiva för sidan såklart, men jag sätter förmodligen ingen användningsperiod för dom. (Bör jag göra det? Säg licens för ett år eller något, hur funkar detta?) Hjälp?

Och, ja, lätt panik här: Eventuellt har jag att se fram emot en vernissage/utställning av mina foton i början av nästa år. Om någon (mot förmodan? ^o^) skulle vilja köpa en bild i a4 format, vad bör priset bli? Och ska bilden typiskt sett vara exklusiv eller kan jag sälja den i flera kopior?

*mycket förvirrad*

Rivana skrev:
Eventuellt har jag att se fram emot en vernissage/utställning av mina foton i början av nästa år. Om någon (mot förmodan? ^o^) skulle vilja köpa en bild i a4 format, vad bör priset bli? Och ska bilden typiskt sett vara exklusiv eller kan jag sälja den i flera kopior?

*mycket förvirrad*

Hej Terese.
Pris för utställningsbilder baseras på flera saker: upplaga, typ av print, inramning/montering, storlek, erfarenhet, typ av lokal du får ställa ut i mm.
Håll dina upplagor låga, numrera dem t ex 1/10 eller 1/7. Sälj under inga omständigheter fler kopior än vad du har lovat. Blir det stort intresse för en bild så ska du höja priset en bit in i upplagan.
Gör du bara ett ex av din bild så skall det vara ett mycket högre pris, inte något som jag rekommenderar dig så här i början.
Mitt förslag är 500kr för en digital print utan montering/ramning i A4 för en upplaga på max 10 ex om du ställer ut på t ex restaurang/café.

Lycka till!
//
Nina

Tack.... och fler frågor... ^o^

Tack så jättemycket, wow, det är komplicerat det här. Då kom jag att tänka på en annan sak: Några bilder har redan sålts i ett exemplar. Kan jag då hänga ut bild 2/10, eller är det bättre att skippa den bilden på utställningen helt?
Hur rundar man egentligen summan? Om en 7/10 bild säljs för 500, skulle en 4/5 bild gå för 1000?

Ang, kvalitet -vilken är acceptabel/god för en utställning resp. försäljning?
Papper? Utskriftstyp/framkallning?
Just nu skickar jag till ett ställe som använder Fujicolor Crystal Archive Supreme papper och Frontier laserskrivare.

Och... Någon som kan svara på den första frågan om digital användning? Snälla rara? ^o^

Re: Tack.... och fler frågor... ^o^

Rivana skrev:
Tack så jättemycket, wow, det är komplicerat det här. Då kom jag att tänka på en annan sak: Några bilder har redan sålts i ett exemplar. Kan jag då hänga ut bild 2/10, eller är det bättre att skippa den bilden på utställningen helt?
Hur rundar man egentligen summan? Om en 7/10 bild säljs för 500, skulle en 4/5 bild gå för 1000?

Ang, kvalitet -vilken är acceptabel/god för en utställning resp. försäljning?
Papper? Utskriftstyp/framkallning?
Just nu skickar jag till ett ställe som använder Fujicolor Crystal Archive Supreme papper och Frontier laserskrivare.

Visst kan du ställa ut en 2/10, absolut. Det finns inte några fixpriser på utställningsbilder men om du nästan har sålt slut en serie så bör du absolut ligga på priser runt 2000kr (med samma ovan skrivna antaganden). Utställningsbilder skall hålla mycket hög kvalitet. En variant är att ha en uppsättning utställningsbilder med den prisklass man har råd med och printa nya/montera om när de säljs. Tumma inte på kvaliteten till dina kunder! Kolla med labbet om det är åldersbeständiga printar och sälj inte i IKEAramar.

Gott nytt år!
//
Nina

Tack igen... ^o^

Nej, några ikea ramar blir det inte. Bilderna säljs utan ram. På sin höjd i den passapartout som den ställs ut i. (Om nu inte det sista anses vara 'tacky'?)
Jodå bilderna är tidsbeständiga. De har tydligen en hållbarhet på minst 100 år.

Gott nytt år själv och tusen tack för svaren!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar