Annons

Ännu närmre..

Produkter
(logga in för att koppla)

mrmozart

Avslutat medlemskap
Jag är på jakt efter ett objektiv så att jag kan komma ännu närmre fåglar m.m. Idag har jag ett 300mm objektiv, men det känns inte riktigt som det räcker. Ett objektiv med bättre räckvidd kostar en hel del, med tanke på att jag bara är en enkel amatörfotograf. Jag har hört talas om konvertrar som ska fördubbla "räckvidden" på objektivet. Stämmer det att det finns sådana? Vad kostar de och var hittar man dem? Vad har de för för-/nackdelar mot ett "längre" objektiv?

Med vänliga hälsningar,
Morgan Kejerhag
 
De försämrar skärpa och ljusstyrka, så man behöver ett skarpt och ljusstarkt objektiv att utgå från för att det skall bli praktiskt användbart.

Vad har du för objektiv?
 
Vad har du för ett 300mm-objektiv ??

Har du ett 70-300/4-5.6 zoom så är det nog dömt att misslyckas. Dels för att optiken redan är dålig på 300mm/5,6 och dels för att det blir dundermörkt med en 2x klonverter (600/11).

För med en 2x konverter förlorar du två bländarsteg och därmed också ljus. Detta i sin tur medför att tiderna blir så långa att rörliga mål/handhållet blir ganska omöjligt.

Har du däremot ett 300/4 så kan du sätta en 1.4-1.5x konverter utan att förlora allt för mycket i bildkvaliten.

Det svider, men långa ljusstarka telen svider i plånboken och det finns inte många genvägar.

Finns hos de flesta fotohandlare och kostar mellan 1500 och 5000:- beroende på tillverkare.
 
Objektivet

Hej!
Tack för era snabba svar! Jag är rädd att det isåfall lutar mer åt "dömt att misslyckats". Objektivet är ett Sigma 100-300mm 1:4.5-6.7 DL. Man får väl spara i tio år så att man kan köpa ett bättre objektiv... Tack för era svar!

Med vänliga hälsningar,
Morgan Kejerhag
 
Bra idé

Tack för förslaget Stefan. Jag har tänkt på det tidigare och jag tänkte nog prova det nu till sommaren.

God jul på er alla.

/ Morgan
 
En kompis till mig fotograferar mycket fåglar. Beroende på art så säger han att man kan "mata" in fåglarna framför ett gömsle. Till det räcker det med 300mm. Ska jag pröva med när vädret blir bättre och när jag har skaffat ett gömsle.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.