Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu ett bröllop fotograferat...

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Så var då ännu ett bröllopsjobb avklarat.

Fem timmar med stress och noja.

1. Hjärnan är tom, när man tagait en stelt uppställd bild och e pussbild kan jag som vanligt inte komma på en enda idé.

2. Ögat blir trött av att försöka hänga med att fokusera och stint stirra på bildens uppbyggnad i en alldeles för liten sökare.

3. Jag hoppar över en av de små kanalerna i västra hamnen, ute på plattan, och lyckas tappa reflexskärmen ned i kanalen. Skärmen är på väg ut i havet och jag kan inte böja mig med tung och öppen kameraväska över axeln. Ned med foten och stoppa skärmajäveln.

4. När jag fyllt ett kort och lagt det för tömning i Coolwalkern hinner jag fylla nästa kort innan tömningen är halvavklarad. Stress...

5. I kyrkan har jag löfte om att fotografera fritt bara jag inte märks. Men i Paulikyrkan låter det ”klons” vid varje exponering.

6. Nämnde jag att en av tärnorna har problem med solen och blundar hela tiden på gruppbilderna? Trots motljus.

7. Åtta meter Limousin kan inte backa in på de väg där vi skall ta de ”roliga” bilderna...

Men...

Jag ser fram emot nästa jobb...
 

Bilagor

  • ss.jpg
    ss.jpg
    19.2 KB · Visningar: 978
Haha..ja det är så det känns varje gång!!
Men ändå så lyckades du ta en sån ljuvlig bild...

Med allt elände som hände dig ! Tur att du inte ger upp hoppet utan fortsätter att fotografera !!
Men det var det roligaste jag läst på länge *S* / pia
 
Härlig berättelse! Men varför stressar man upp sig vid viktiga fotograferingar.....gör vi alla det? Saker som i vanliga fall är självklara glömmer man helt bort. Som tex att välja en bra bakgrund, inte för rörig, eller skräpig...
 
Re: Re: Ännu ett bröllop fotograferat...

ambre skrev:
Händer alltid mig, har dock slutat med bröllop ;o)

Första gången jag fotade bröllop så hade jag skrivit ner en lapp med minnesanteckningar, som typ vad man ska tänka på, inställingar och bildiéer etc ifall jag skulle fått en "blackout". Det funkade faktiskt mycket bra:)
 
Ha, ha.. Visst känns det igen allt för väl.. :) Just nervigheten och att det är inget som får gå fel gör det ju så kul trots allt.. Brukar också köra med en lista med olika poser. Tycker det funkar bra, det är jäkligt lätt att glömma annars.

/Mikael
 
plåtade också et bröllop i helgen. var med hela dagen och är i stort sett nöjd. hade dock med mig lite för få bilder hem på enbart brudgummen och för få bilder med tärnan. bröllop är alltid svettigt, än mer så när man är med från 09:45 till 00:00.
 
Själv hade jag ett riktigt äventyr i augusti när jag följde med Per Fogelberg på en bröllopsfotografering som hans assistent.

Helgen börjar med att bruden ställer in min planerade plåtning av hennes brudförberedelser.. Jaja..
Den aktuella dagen ska jag vara assistent istället och vi tar oss till kyrkan i god tid. Lagom till brudgummen och hans bestman anlänt ska jag ta av mig min kamera jag har på mig och lyckas pricka kameraremmen exakt i ögat så att ena linsen flyger ut...
Jag börjar kräla på marken i ett desperat försök att hitta den...brudgummen och hans bestman börjar hjälpa till...efter en stund kommer två kyrkoanställda ut som också börjar leta...sen hugger en parkbänkssittare in och ger mig en specialficklampa han tror kan vara bra...ytterligare några minuter senare börjar brudparets släkt och vänner anlända som..jepp...börjar kräla på marken de med....som slutkläm kommer tärnorna och gör en insats också.

Några förbipasserande undrade om jag var arkeolog...

Jag blev välfotograferad själv den eftermiddagen och dagens roliga historia...

//Liza


Edit: Nej vi hittade den inte så jag var halvblind resten av dagen och Per fick leda mig till bilen...
 
Mitt problem är det motsatta. Innan jag börjar fotografera är jag väl förberedd med lite idéer i huvudet som jag har letat fram innan bröllopsparet anländer.

När jag väl börjar fotografera hittar jag på så mycket nya bildidéer så det blir svårt att hinna med allt. Oftast har jag bara en timme på mig att fotografera ihop ett fint bröllopsalbum med porträttbilder. Problemet är då att välja de bästa.

Så här ser det ut när jag laddar upp inför en fotografering. Liza Nyman har tagit bilden innan hon fick annat att tänka på.
 

Bilagor

  • img_4118.jpg
    img_4118.jpg
    46.9 KB · Visningar: 536
PerFogelberg skrev:
Mitt problem är det motsatta. Innan jag börjar fotografera är jag väl förberedd med lite idéer i huvudet som jag har letat fram innan bröllopsparet anländer.

När jag väl börjar fotografera hittar jag på så mycket nya bildidéer så det blir svårt att hinna med allt. Oftast har jag bara en timme på mig att fotografera ihop ett fint bröllopsalbum med porträttbilder. Problemet är då att välja de bästa.

Så här ser det ut när jag laddar upp inför en fotografering. Liza Nyman har tagit bilden innan hon fick annat att tänka på.

Per, det ser ut som ett sunt sätt att förbereda sig. Är det normalt att bara ha en timme på sig, eller kan man försöka begära 1.5 till 2 timmar?
 
Plåtade också ett bröllop i helgen. Hade tänkt ut vilka ställen vi skulle vara på i centrala Helsingborg (vid Kärnan skall tilläggas).Hade rätt så begränsat med tid. Första platsen fungerade bra, andra platsen fungerade också bra men sen kan ni tro. Vid tredje platsen där vi skulle fotografera står ett par och har sex mitt på ljusa dan. Vad gör man? Går fram och ber snällt att dom flyttar på sig eller slutar? Tror inte det. Det var bara att göra det bästa av situationen och hitta en annan plats.
Ibland blir det inte som man planerat.
 
Powershooter skrev:
Per, det ser ut som ett sunt sätt att förbereda sig. Är det normalt att bara ha en timme på sig, eller kan man försöka begära 1.5 till 2 timmar?
Ja, det är det. När jag plåtar porträttbilderna till albumet finns det oftast inte mer tid. Före vigseln ska bruden sitta ett antal timmar och fixa hår och klänning. Efter vigseln är det gästerna som väntar på brudparet. På en timme hinner jag få ihop alla bilder. Det gäller att jobba fort och inte svamla omkring.
 
Robert74 skrev:
Vid tredje platsen där vi skulle fotografera står ett par och har sex mitt på ljusa dan. Vad gör man?
Fotograferar :)
EN liten bild i alla fall..

Måste bli halvt underbart surrealistiskt med ett uppklätt vackert brudpar och sexaktiviteten i ett litet hörn.

Vad sjutton är det han heter som har plåtat modeller som har sex exhibitionistiskt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.