ANNONS
Annons

Ännu en "vad skall jag ha..."

Produkter
(logga in för att koppla)

ziggekatten

Avslutat medlemskap
Okej,

För att göra en lång historia kort, så har jag fram tills nu inte haft något större fotointresse. Som inbiten sportfiskare är det ju kul med fina bilder på fiskar och annat, så jag har genom året haft ett antal kameror, analoga likväl som digitala.

Senaste åren har jag haft ett antal olika kompaktkameror, där främst videoinspelning har använts(vi är ett gäng som far runt hela världen och fiskar), men givetvis har stillbilder tagits i massiva mängder.

Dock börjar jag bli rätt frustrerad på kompaktkamerorna jag använt(vattenskyddade av naturliga skäl), då vanliga foton blir allt annat än bra. Jag har försökt tweaka och anpassa efter situationen, men bilderna blir aldrig så krispiga och klara som jag vill ha dom. Framför allt när jag vill använda dom på fiskeklubbens hemsida ser man att bilderna som presteras är under all kritik. De kameror jag använt fram till nu är Panasonic FT3 och Sanyo Xacti. Vattentäta prylar som funkar fint under vatten, men ovan ytan är dom i mina ögon katastrof så fort solen inte skiner. Som referens har jag en kamera från tidigt 2000-tal, en HP Photosmart 850. Denna kamera hade 4 MP, men bilderna blev riktigt bra. Jag sitter idag och jämför, ong dom bilderna är mycket bättre i krispighet och omfång än min Panasonic och Xacti. Således, dags att göra något.

För video under och ovan ytan duger mina befintliga kameror, dom levererar faktiskt helt okej för den målgrupp vi har. Men, jag behöver något för stillbilderna, där man själv kan kontrollera skärpedjup, exponeringar, ljuseffekter osv.

Kravet är någon form av vädertålighet samt raw-format. Har jobbat i grafisk produktion och van att justera bilder. JPEG från kompaktkameror ger liksom inte tillräckligt svängutrymme...

Mina tankar så här långt står mellan två systemkameror för att lösa mitt problem inom finansiellt vettiga ramar:

- Pentax K-50
- Nikon AW1

Bägge har för och nackdelar, men just nu lutar det åt Pentax, även om utbud av ny optik är något begränsat.

Dock skulle jag vilja ha lite mer vetskap om väderskyddade alternativ, prisklass runt 6000 inklusive standard objektiv.

Senast ändrad:
Nikon D7000 ny eller begagnad med 50 mm 1,8G kan ge enormt fina bilder från RAW. Lite dyrare objektiv 18-140 ger mycket flexibilitet men lite sämre bildkvalitet men fortfarande väldigt mycket bättre än kompaktkameror. Detta bör rymmas inom 6000 kr. Vädertätning är ok men inte 100% och absolut ingen undervattensvariant :)

Undervattens är inte ett behov, men regn, snö och minusgrader är ett måste. Vadarbyxorna är på året runt.:)

HAde faktiskt avfärdat D7000 just pga inte uttalat väderskydd. Kanske skall omvärdera? Visst är det väl samma sensor i K-50 och D7000?

Undervattens är inte ett behov, men regn, snö och minusgrader är ett måste. Vadarbyxorna är på året runt.:)

HAde faktiskt avfärdat D7000 just pga inte uttalat väderskydd. Kanske skall omvärdera? Visst är det väl samma sensor i K-50 och D7000?

Hej!
En begagnad k5:a kanske? Jag har haft min ute i ösregn utan att få några som helst problem. En fantastiskt trevlig kamera!
J.

Så här långt, vi är fortfarande på Pentax/Nikon.

Hur ser det ut på Sony/Canon/Olympus-fronten? Finns det något här jag bör utvärdera, eller är det nuvarande magkänsla som gäller?

Rent krasst, med mina önskemål tror jag att både Pentax K-50 och Nikon AW1 skulle vara till belåtenhet, men självkänslan säger att om man inte kikat på alla alternativ så kommer man bara att gräma sig.....

En annan sak, jag har kikat runt lite, och vad jag ännu inte hittat till Pentax är ett prisvärt macro-objektiv(ni som flugfiskar vet varför man vill ha en bild av flugan i munnen av fisken...). Tips?

Här visar sig fördelarna med Nikon1, finns massor av objektiv till den mindre sensorn. I alla fall vad jag kunnat googla mig till.

Hur ser det ut på Sony/Canon/Olympus-fronten? Finns det något här jag bör utvärdera, eller är det nuvarande magkänsla som gäller?

Rent krasst, med mina önskemål tror jag att både Pentax K-50 och Nikon AW1 skulle vara till belåtenhet, men självkänslan säger att om man inte kikat på alla alternativ så kommer man bara att gräma sig.....

En annan sak, jag har kikat runt lite, och vad jag ännu inte hittat till Pentax är ett prisvärt macro-objektiv(ni som flugfiskar vet varför man vill ha en bild av flugan i munnen av fisken...). Tips?

Här visar sig fördelarna med Nikon1, finns massor av objektiv till den mindre sensorn. I alla fall vad jag kunnat googla mig till.

D FA 100 mm 2,8 Macro WR är mycket bra. Tyvärr är autofocusen inte den bästa men bildkvaliten är fantastisk.
J.

Hade nog kört vädertätat för sådant där. Ska du ha vädertätad optik för Nikon kommer du att behöva köpa sådana som designats för FX format, vilket gör dem dyrare och tyngre än vad de behöver vara.
Du lär nog inte se någon skillnad i bildkvalitet mellan de två. Skulle nog dessutom säga att Pentax är bättre än Nikon på användbarhet. Pentax har visserligen lite färre objektiv att välja mellan men för de bov du beskriver bör det finnas mer än nog.

Att tänka på är att K-50 är vädertätad, och det är inte tänkt att den ska kunna bada även om den tål väldigt mycket vatten. Ska du kunna tappa kameran i vattnet och vara säker på att den ska överleva är Nikon AW1 ett bättre val. Nikon 1 systemet har förstås med sin mindre sensor lika bra bildkvalitet som Pentax K-50/Nikon D7000 men ska du använda bilderna för web är kvaliteten vida långt mer än tillräcklig.

Vet inte var du hittar massvis med objektiv till Nikon 1. Urvalet till Pentax är avsevärt större. Det finns vad jag vet två objektiv till Nikon AW1 som är vattentäta, övriga Nikon 1 objektiv passar förstås också men de är inte ens väderskyddade.

Hade faktiskt avfärdat D7000 just pga inte uttalat väderskydd. Kanske skall omvärdera? Visst är det väl samma sensor i K-50 och D7000?

En D7000 klarar inte att bada, men regn och stänk klarar den bra. Jag har utsatt min D7100 för såväl regn som saltstänk och utspilld cola och den har klarat det galant. Snö har jag inte provat, men det borde inte vara några problem heller.

Kul att träffa en kollega från KTH här för övrigt. ;-)

Olympus OMD EM1 respektive EM5 är vädertätade. De högklassiga (och dyra) objektiven från Olympus och Panasonic till m43-systemet är vädertätade. Alltså, tål inte att bada, men klarar stänk i rätt hög omfattning.

De här kamerorna är ju dessutom väldigt behändiga till formatet, särskilt när man är ute och fiskar och ändå släpar runt på en massa grejor. Jag fiskar själv (fluga) och det är en jädra skillnad att ha Olympuskamerorna med sig jämfört med de stora DSLR-kamerorna (exempelvis Canon 7D med tillhörande objektiv) jag hade förut.

Vet inte var du hittar massvis med objektiv till Nikon 1. Urvalet till Pentax är avsevärt större. Det finns vad jag vet två objektiv till Nikon AW1 som är vattentäta, övriga Nikon 1 objektiv passar förstås också men de är inte ens väderskyddade.

Du har rätt, jag missade den lilla detaljen att endast de två Nikkor-objketiven har vädertätning.

Olympus OMD EM1 respektive EM5 är vädertätade. De högklassiga (och dyra) objektiven från Olympus och Panasonic till m43-systemet är vädertätade. Alltså, tål inte att bada, men klarar stänk i rätt hög omfattning.

De här kamerorna är ju dessutom väldigt behändiga till formatet, särskilt när man är ute och fiskar och ändå släpar runt på en massa grejor. Jag fiskar själv (fluga) och det är en jädra skillnad att ha Olympuskamerorna med sig jämfört med de stora DSLR-kamerorna (exempelvis Canon 7D med tillhörande objektiv) jag hade förut.

Visst är det så, medans man fiskar så har man kompakten i fickan, men ofta när vi är ute, smyger jag runt och fotograferar mina fiskekompisar, dvs jag lägger fisket till sidan och fokuserar så att säga på andras fiskelycka, natur och ögonblick. Och det är i detta läge jag känner att jag måste ha ett bättre verktyg.

Du har rätt, jag missade den lilla detaljen att endast de två Nikkor-objketiven har vädertätning.

De två som finns är faktiskt vattentäta på riktigt ned till 15 meters djup. och förmodligen ganska oömma. AW1 systemet ska ju tåla att tappas från 2 m höjd och fortfarande ha en god chans att hålla. Så står du i sjön och fiskar och tappar kameran så är det bara att fiska upp den med håven.

Det finns visserligen historier på nätet om Pentaxkameror överlevt liknande händelse men de är bara vädertätade och inte byggda för att bada, och bara för att kameran fungerade tillräckligt
länge för att man skulle kunna blogga om det eller lägga upp en film på youtube, så är det inte säkert att det gick så bra i längden. Vädertätning handlar mera om att överleva en dag i regnväder än att bada.

De två vattentäta objektiven som finns till AW1 har dock ganska bra närgräns, så kanske det räcker för dina behov trots att de inte är makroobjektiv i egentlig mening. Jag har provat de icke vattentäta varianterna av de här objektiven och de är skarpa och fina (särskilt 10mm objektivet) vattentätningen borde inte göra någon jätteskillnad. Det blir nog inte säme än om du satt på ett UV filter. Den korta brännvidden gör dessutom att du får bra skärpedjup om du tar närbilder. Nackdelen med Nikon 1 jämfört med Pentax är den lilla sensorn som kommer att resultera i mer brus vid svagt ljus.

Både Pentax, Nikon AW1, och Olympusen som någon föreslog är bra val för det du vill göra. AW1 förmodligen bäst om du vill ha något riktigt oömt. Skulle föreslå att du försöker känna på dem i verkligheten.

Visst är det så, medans man fiskar så har man kompakten i fickan, men ofta när vi är ute, smyger jag runt och fotograferar mina fiskekompisar, dvs jag lägger fisket till sidan och fokuserar så att säga på andras fiskelycka, natur och ögonblick. Och det är i detta läge jag känner att jag måste ha ett bättre verktyg.

Nu är OM-D M1 inte direkt en kompaktkamera. Utan en spegellös med EVF i proffsklass så den lär nog inte vara så bekväm i fickan den heller. Skillnaden i storlek mot pentaxen som är liten för att vara DSLR är inte jättestor

http://camerasize.com/compare/#462,482

Fördelen för Pentaxen jämfört är förutom att den har störrre sensor är att den är en DSLR vilket innebär bättre batteritid än för de flesta spegellösa vilket kan vara bra om man har långt till ett eluttag. Pentaxen kan även drivas med vanliga AA batterier med en adapter om så skulle behövas. Bäst portabilitet lär du får med Nikon AW1, bäst bildkvalitet får du med Pentaxen med sin större sensor. Det är dock tveksamt om du faktiskt behöver så bra bildkvalitet med de behov du nämner.
Ska du inte göra några jätteförstoringar kommer AW1 eller någon m4/3 kamera som Olympusen att räcka fint.

Men som jag sa tidigare gå ut och känn på dem i verkligheten

En pentax k-50 eller d7000 skulle jag vilja påstå är de bästa valet. Skulle du vilja fota lite annat i och med att intresset kanske öppnar sig med en ordentlig kamera så har du potentialen till att komma långt med dom båda

Jahapp, ränderna går aldrig ur en flugfiskare. Precis som med fiskeprylar där man först kikar på dom mest prisvärda alternativen, till att man ser att "modellen större har minsann feature x och y", så hamnar man även i kameravärden i samma situation tydligen....

Det hela slutade med att jag steppade upp ett snäpp, och nu är en Pentax K-3 med 18-135 objektiv beställt. Objektivet valdes eftersom det är allround, och med detta kan jag således lära mig kamerans finesser i varierande förhållande. Planen är att framgent komplettera med ett bra vidvinkelobjektiv för landskapsbilder, samt ett makroobjektiv. Men det får bli senare.

Varför K-3 framför K-50? Flera faktorer, men avgörande i hjärtat var ingång för separat mikrofon. Detta har jag saknat på alla de kameror jag haft tidigare, och det har irriterat mig genom åren när jag filmat mellanscener osv, där man ibland vill ha ljudupptagning värd namnet i den slutliga produktionen. Visst, videfunktionen är inte den bästa i klassen, men prio är fortfarande stillbilder. Dubbla kortplatser är inte dumt, tydligen väldigt uppdaterad AF gentemot K-50 osv.

Varför inte Nikon AW1? Rent krasst, säkert en bra kamera, men faktum är, endast två väder/vattentäta objektiv. Pentax har helt enkelt mer att välja på.

Varför inte Nikon/Sony? Ja, vad skall man säga, här var det en ren magkänsla som avgjorde. Var inne och snurrade på D7200, men...

Nu väntar två dagar tills paketet kommer, och den glada amatören skall ge sig ut i skog, mark och längs kusten och experimentera med slutare och bländare på ett sätt som jag hittills aldrig kunnat göra tidigare. Skall bli askul, även om det tog hårt på budgeten..........

Således, någonstans slutade det hela med ett val baserat på magkänsla.

Du har bra magkänsla. K-3 är nog bland det mest prisvärda du kan hitta i den prisklassen. Lycka till med fiskebilderna.

Så har kameran anlänt och första omgången experimenterande är genomförd. För en total novis på systemkameror var det förbluffande lätt att lära sig funktioner och hur olika inställningar på saker påverkar resultatet.

Katterna fick agera fotomodeller i diverse situationer och ljusförhållanden, och jag började med kameran i automatiskt läge och brände av en förfärlig massa bilder, och redan i automatläget blir bilderna ljusår bättre än vad mina kompaktare klarat. Framför allt autofokusen är en dröm i precision(nu testade jag inte i riktigt mörker).

Därefter blev det en hel del testande med bländar/slutar automatik, och till helgen skall jag utomhus och fotografera lite längs kusten. Kanske man till och med kan få till lite fina panoramabilder, något jag saknat.

Sedan blir det nog en fotokurs i höst, så man verkligen kan få ut max ur verktyget.

Buskul!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar