Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en "Vad ska jag ta betalt"-tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

murdoc

Aktiv medlem
Sitter här och kikar i SFF's Prisguide (2005) men kan inte riktigt komma underfund med vad jag ska ta betalt för en fotosession.

Saken är den att jag fick en förfrågan om att ta några bilder på en lokal fastighetspamp.
En tidning hade varit där och intervjuat honom men hade tydligen helt glömt bort att ta nåra bilder.
Först och främst så är det ett par "teaser-bilder"(ett face-shot och ett på ett hus) som ska visas i numret innan själva reportaget och om jag sköter mina kort bra så kan det bli bilder till hela reportaget. Allt detta enligt pampen i fråga. Det är alltså han som har kontaktat mig.

Tidningen har en upplaga på 20.000 och enligt prislistan hamnar man då på 1190/bild.2 x 1190=2380kr för två bilder.

En annan möjlighet är att ta betalt per timme. Dvs. 920/timme (enl.listan).Skulle gissa på max en timmes arbete.

Ekonomiskt sett så är ju 2380 mer pengar än 920 men för att kanske få ta fler bilder så kanske det är ett bättre utgångsläge. Kan även vara så att pampen i sig betalar bilderna, detta vet jag dock inget om än.

Jag har inget företag (och är därför inte momsreggad) som kan fakturera utan pengarna ska till mig personligen.

Bilderna måste tas i morgon förmiddag för tidningen måste ha dem i morgon eftermiddag. Snabba ryck med andra ord. =D
Hur skulle ni göra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar