ANNONS
Annons

Ännu en tråd om konsertfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

ARS

Medlem
Sådär ja.
Helt novis på ämnet traskade jag glatt iväg till en konsertlokal i lördags med hopp om att komma hem med lite grymma konsertbilder.
Tji fick jag. Inte en enda bild blev bra.


Kändes som att slutartiden var slö-deluxe och allt blev bara grötigt. Slutartiden var inställd på 1/60 (Vilket inte säger mej något alls egentligen)
Nu är frågan vad fasen jag gjort för fel för att förtjäna detta misslyckande. Och framförallt vad jag ska göra för att lösa problemet till nästa gång.
Jag är tekniskt obegåvad till max och har inte mycket koll alls på mer än avtryckarknappen och batteriluckan på min kamera :)
Jag jobbar stenhårt på att lära mej men att ha en instruktionsbok med en vikt på minst 10kg och fylld med massor av skumma siffertal och ord gör inte saken lättare.

Jag har alltså en Nikon D70 med vad jag kan förstå Nikkor 18-70mm objektiv. Vilket inte säger mej speciallt mycket. Jag har inte ens en aning om vad siffrorna bertyder.

Jag behöver alltså en liten guide för dummies med allt från inställningstips på kameran till förklaringar av olika funktioners betydelser.
Vad är a och o för att plåta en bra konsert?
Vilka är dom största fällorna för att få dåliga bilder och vad är det viktigaste man bör tänka på både när det gäller kameran med tillbehör och själva plåtandet?

Har lusläst alla andra trådar i ämnet men när ni börjar snacka en massa siffror hit och dit blir jag bara helt lost.

Förhoppningsvis är det någon som orkar ta sej lite tid att hjälpa mej. :)

Mvh / Linda

Ps. jag är inte så blåst som det kan verka jag har bara otur när jag tänker ;)
 
grundkurs

Linda,
Grunden i fotografering är att ljus träffar "filmen" och lämnar ett avtryck som skapar bilden.
.
Mängden ljus som träffar "filmen" (för en digitalkamera är det ingen "film" utan en sensor) ges av dels styrkan på ljuset, dels under hur lång tid som ljuset påverkar "filmen".

Jämför med en färgspruta och en pappskiva som du skall måla . Du kan spruta med lite tryck under längre tid, eller med mer tryck under kortare tid och få lika mycket täckning på skivan.

Det finns tre värden som påverkar hur "avtrycket" (dvs bilden) ter sig:
1. Mängden ljus ges av bländaren: hur stort "hål" som ljuset går igenom objektivet; typiskt värde är bländare 1/5.6. Talet anger förhålandet mellan hålet i bländaren och objektivets frontlins.
2. Tiden: under hur lång tid som ljuset påverkar "filmen". Typiskt värde är delar av sekund; dvs 1/60 del som du hade.

3. Känsligheten "ISO talet" är uttryck för hur mycket "filmen" påverkas av ljuset.

Hur hänger då allt detta ihop?
Om du har bländare 5.6 och tiden 1/60 del sekund med känslighet ISO 200 så får du ett visst avtryck på "filmen" . Om du minskar mängden ljus måste du dubbla tiden, alternativt dubbla känsligheten. Eller om du dubblar känsligheten kan du halvera tiden. Eller om du ökar mängden ljus (störe bländaröppning) kan du minska tiden, osv osv. De tre hänger ihop så att förändring i den ena medger förändring åt andra hållet i någon eller båda andra. OBS att bländaröppning anges som "ett genom" dvs ett större tal tex 8 är "mindre bländaröppning än 4 eftersom det egentligen är 1/8 respektive 1/4.

Vad skall du då tänka på: Ffa tiden!
Tiden är det som påverkar din färdiga bild mest. Om du påkonserten t ex har tid 1/60 del sekund hinner ditt motiv röra sig ganska mycket under tiden "filmen" exponeras. Det blir suddigt då motivet blyttar sig på "filmen" och lämnar flera spår. Problemet på en konsert är dock att det är så lite ljus att du måste ha hög känslighet och stor bländaröppning för att kunna ha tillräckligt kort tid.

TYpisk värden på en konsert på en artist som står i strålkastarljus är att du skal ha tid kortare än 1/125 del sekund och då kräver det ISO 800 eller 1600 och bländare 1/2.8. Troligen har ditt objektiv inte så stor bländaröppning utan bästa är 1/3.5 eller tom 1/5.6. Då går det helt enkelt inte ihop. Ditt objektiv släpper in för lite ljus för att det skall fungera. Därför fick du långa slutartider 1/60 del sekund och det blev suddigt.

Tyvärr finns inget "knep" som löser ditt problem: du måste köpa ett ljusstarkt objektiv (kosta mycket) och öka känsligheten till maximalt ISO 1600, vilket tyvärr på Nikon D70 ger ganska mycket brus i bilden.

P.S:
ditt objektiv 18-70 är brännvidden dvs hur mycket "kikare" den är. 18 mm är vidvinkel dvs du får med mycket i bilden och 70mm anger tele dvs du kommer närmare motivet. Du ser detta i sökaren när du vrider på "zoomen" på objektivet.
 
Senast ändrad:
Re: grundkurs

Tibor skrev:
Linda,
Grunden i fotografering är att ljus träffar "filmen" och lämnar ett avtryck som skapar bilden.
.
Mängden ljus som träffar "filmen" (för en digitalkamera är det ingen "film" utan en sensor) ges av dels styrkan på ljuset, dels under hur lång tid som ljuset påverkar "filmen".

Jämför med en färgspruta och en pappskiva som du skall måla . Du kan spruta med lite tryck under längre tid, eller med mer tryck under kortare tid och få lika mycket täckning på skivan.

Det finns tre värden som påverkar hur "avtrycket" (dvs bilden) ter sig:
1. Mängden ljus ges av bländaren: hur stort "hål" som ljuset går igenom objektivet; typiskt värde är bländare 1/5.6. Talet anger förhålandet mellan hålet i bländaren och objektivets frontlins.
2. Tiden: under hur lång tid som ljuset påverkar "filmen". Typiskt värde är delar av sekund; dvs 1/60 del som du hade.

3. Känsligheten "ISO talet" är uttryck för hur mycket "filmen" påverkas av ljuset.

Hur hänger då allt detta ihop?
Om du har bländare 5.6 och tiden 1/60 del sekund med känslighet ISO 200 så får du ett visst avtryck på "filmen" . Om du minskar mängden ljus måste du dubbla tiden, alternativt dubbla känsligheten. Eller om du dubblar känsligheten kan du halvera tiden. Eller om du ökar mängden ljus (störe bländaröppning) kan du minska tiden, osv osv. De tre hänger ihop så att förändring i den ena medger förändring åt andra hållet i någon eller båda andra. OBS att bländaröppning anges som "ett genom" dvs ett större tal tex 8 är "mindre bländaröppning än 4 eftersom det egentligen är 1/8 respektive 1/4.

Vad skall du då tänka på: Ffa tiden!
Tiden är det som påverkar din färdiga bild mest. Om du påkonserten t ex har tid 1/60 del sekund hinner ditt motiv röra sig ganska mycket under tiden "filmen" exponeras. Det blir suddigt då motivet blyttar sig på "filmen" och lämnar flera spår. Problemet på en konsert är dock att det är så lite ljus att du måste ha hög känslighet och stor bländaröppning för att kunna ha tillräckligt kort tid.

TYpisk värden på en konsert på en artist som står i strålkastarljus är att du skal ha tid kortare än 1/125 del sekund och då kräver det ISO 800 eller 1600 och bländare 1/2.8. Troligen har ditt objektiv inte så stor bländaröppning utan bästa är 1/3.5 eller tom 1/5.6. Då går det helt enkelt inte ihop. Ditt objektiv släpper in för lite ljus för att det skall fungera. Därför fick du långa slutartider 1/60 del sekund och det blev suddigt.

Tyvärr finns inget "knep" som löser ditt problem: du måste köpa ett ljusstarkt objektiv (kosta mycket) och öka känsligheten till maximalt ISO 1600, vilket tyvärr på Nikon D70 ger ganska mycket brus i bilden.

P.S:
ditt objektiv 18-70 är brännvidden dvs hur mycket "kikare" den är. 18 mm är vidvinkel dvs du får med mycket i bilden och 70mm anger tele dvs du kommer närmare motivet. Du ser detta i sökaren när du vrider på "zoomen" på objektivet.

Tack för ditt svar.Bra förklarat och nu har jag fått lite mer insikt.
Du menar alltså att det objektiv jag har inte är det opimala för endamålet?
Utan jag måste ha ett objektiv med större bländaröppning? (Säger man så?)
Eftersom jag inte kan ha kortare slutartid än 1/60 så måste jag alltså skaffa ett annat objektiv för att få bästa möjliga resultat?

Mvh / Linda
 
Dina grejor duger nog.

Jag gissar att du har använt blixt? Då väljer kameran normalt 1/60 sekund. Själva blixten är mycket kortare än så, så under större delen av tiden är motivet mörkt, och den delen bidrar inte mycket till den slutliga bilden (lång tid men liten ljusmängd).

Jag såg att det finns massor av länkar från den sida jag gav. Fototeknik 1-7 är bra att börja med.
 
ladda upp

Om du laddar upp en typisk "misslyckad" bild här så skulle du garanterat få veta vad du kunde ha gjort. Kanske andra inställningar i kameran hade räckt? Är ganska övertygad om att det skulle gått att få bra bilder med ditt objektiv! Gissar på att dina bilder har rörelseoskärpa och är något för ljusa (Bleka med dålig svärta ifall du inte användt blixt men kört i autoläge)? Bara en gissning men visa oss ett exempel!
 
BengtJohnsson skrev:
Dina grejor duger nog.

Jag gissar att du har använt blixt? Då väljer kameran normalt 1/60 sekund. Själva blixten är mycket kortare än så, så under större delen av tiden är motivet mörkt, och den delen bidrar inte mycket till den slutliga bilden (lång tid men liten ljusmängd).

Jag såg att det finns massor av länkar från den sida jag gav. Fototeknik 1-7 är bra att börja med.

Jag började plåta utan blixt men när jag sen såg hur bilderna blev fick jag ju ge upp.
Med blixt blev dom ju "bra". Eller bra och bra. Men iaf skarpa och helt okej om man är ute efter hjärtlöst dåliga och intetsägande konsertbilder :) Vilket jag då tyvärr inte var. Haha.
Kunde rädda några genom att göra dom svartvita.

Jättebra länk jag fick. Mycket intressant att läsa där.
 
Re: ladda upp

Tonyeagle skrev:
Om du laddar upp en typisk "misslyckad" bild här så skulle du garanterat få veta vad du kunde ha gjort. Kanske andra inställningar i kameran hade räckt? Är ganska övertygad om att det skulle gått att få bra bilder med ditt objektiv! Gissar på att dina bilder har rörelseoskärpa och är något för ljusa (Bleka med dålig svärta ifall du inte användt blixt men kört i autoläge)? Bara en gissning men visa oss ett exempel!

Självklart. Bild kommer så fort jag kommer hem ikväll. Rörelseoskärpa är nästan att ta i underkant faktsikt.
Men visst jag laddar upp några bilder ikväll.
 
ex

Bildexemplet är fotat med en 4 Mpix kompaktkamera ( med ungefär samma inställningsmöjligheter som på din kamera) och motsvarande bild är inga som helst problem att åstadkomma med din utrustning. Du får tips när du lagt upp bilden.
 

Bilagor

  • kajfs2.jpg
    kajfs2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 589
Re: ex

Tonyeagle skrev:
Bildexemplet är fotat med en 4 Mpix kompaktkamera ( med ungefär samma inställningsmöjligheter som på din kamera) och motsvarande bild är inga som helst problem att åstadkomma med din utrustning. Du får tips när du lagt upp bilden.

Härlig bild!

Jag måste ju ha några helt åt h*vete skumma inställningar eller så är jag bara helt värdelös på att plåta :)
 
Re: Re: ex

ARS skrev:
Jag måste ju ha några helt åt h*vete skumma inställningar eller så är jag bara helt värdelös på att plåta :)

Alla är nybörjare i början, och som du själv skriver har du dålig koll på tekniken. När man rattar bort från "fullauto"-läget krävs det att man rattar rätt.

Det tar tid att lära sig, men det är det värt! Så småningom kommer du att förstå mer och mer, och efter ett tag är det DU som GÖR BILDER, inte KAMERAN som TAR KORT.

För övrigt är konsertscener, näst efter hästar i ridhus, bland det svåraste som finns att få bra :)
 
ARS skrev:
Det verkar liksom inte funka att fånga rörelser.
Inget konstigt alls. En kamera kan inte trolla. Den måste vara öppen en stund och släppa in ljus. Om motivet (elelr kameran!)hinner röra sig under tiden slutaren är öppen så blir bilden suddig.

Du kan välja bländaröppning,
du kan välja slutartid,
på en digitalkamera kan du välja ljuskänslighet,

men de tre värdena måste hänga ihop. För att frysa en rörelse (utan att använda blixt) måste du ha en tillräckligt kort slutartid.

Testa dig fram - med en digitalkamera får du ju resultat av experimenten direkt.
 
BengtJohnsson skrev:
Inget konstigt alls. En kamera kan inte trolla. Den måste vara öppen en stund och släppa in ljus. Om motivet (elelr kameran!)hinner röra sig under tiden slutaren är öppen så blir bilden suddig.

Du kan välja bländaröppning,
du kan välja slutartid,
på en digitalkamera kan du välja ljuskänslighet,

men de tre värdena måste hänga ihop. För att frysa en rörelse (utan att använda blixt) måste du ha en tillräckligt kort slutartid.

Testa dig fram - med en digitalkamera får du ju resultat av experimenten direkt.

Hur får jag mindre/kortare slutartid? Det går ju inte att ändra till något bättre än 1/60. Måste jag ändra något annat för att kunna få kortare slutartid? Eller varför går det inte?
Hur ändrar man Bländaröppning? Ellr så kanske man inte säger. Men du förstår vad jag menar.

Fasen jag har ju fått bra mycket bättre konsertbilder med min kameramobil så det borde ju inte vara så svårt att gå till hyffsad skärpa iallafall.
Jag vet bara inte vad det är jag måste göra på något annat sätt.

Oj vad frustrerad jag är nu när jag sitter med kameran i näven och bläddrar i menyerna. :)
 
Hej Linda! Fota konserter är galet kul, här kommer några tips som jag lärt mig genom mitt fotande!

- Sätt dig in i kamerateknkiken. Guider på internet är ofta tråkiga, men användbara. Jag sket i dom och lånade böcker på biblioteket. Experimentera dig fram hemma i lugn och ro och förstå hur bländare, iso och slutartider samspelar

- Använd hög ISO. Det går inte att säga vilken slutartid som är optimal, men jag vill själv inte gå under 1/150 om mitt mål är skarpa bilder.

- Använd bländarprioritet och se till att ha största möjliga bländare. Större bländare = kortare slutartid. På alla systemkameror kan man välja vilket läge man fotar i och bländarprioriteten anser jag vara den optimala när man fotar konsert. Kolla i manualen om hur det fungerar på just din kamera (kör själv Canon så jag är inte så insatt i Nikonkameror)

- Om du har pengar, införskaffa en prisvärd normal (typ 50mm f1.8). Mycket användbart objektiv då ljuset är som sämst. f1.8 innebär att objektivet har möjlighet att fota i med en större bländare än ditt kitobjektiv.

- Använd ALDRIG blixt. De tar bort det härliga konsertljuset och även om det ger bättre slutartider/skarpare bilder så är det inte värt det. Ett alternativ kan vara att ställa in blixten på andra ridån. Sök i forumen/internet för en förklaring om hur det fungerar

Hoppas det hjälper lite, fråga på om det är något!
 
Angående ISO så använd högsta (användbara) möjliga. Kör i ISO 1600 om kameran levererar acceptabla bilder. Ju högre ISO, desto grynigare bilder, så akta så du inte pressar kameran för mycket
 
Tjenare.. jag har fotat lite konserter med samma objektiv som du 18-70mm och 50mm som dom pratade om tidigare.

Alla konserter är olika i ljuset så därför är det svårt att säga några typiska siffror.

Men jag kör alltid på det manuella läget sen ställer jag in kameran på det största bländaren 3,5-4 på 18-70 sen kör jag en slutartid som verkar vettig och fryser rörelserna typ 1/100 och uppåt. Och Iso talet brukar skifta gansa ofta. Men konserterna brukar vara bra tum och pekfinger träning för beroende på hur ljuset ställs på scenen så ändrar man inställningarna i kameran.

Här kommer en länk på en bild som är tagen med 18-70

http://jesperstenmark.se/pages/nocturnal_rites (141)x.htm

Alla bilder i det galleriet är tagna med 18-70, dom andra banden är tagna med 50mm

Men mitt tipps är att lära dig kameran, slutare och bländare och iso.. sen bara köra på. Det tog många konserter innan jag började känna mig nöjd med resultatet också så det är bara att vänta och se och öva. tillslut klickar det :D

mvh Jesper
 
Håller med.

Brukar också köra bländarprio. Du har ett läge där du kan ställa in bländaren manuellt så ställer kameran in tiden automatiskt. Välj största bländaröppning (lägsta bländartalet) Se din manual.På min Canonkamera heter läget AV. Använd så hög ISO-inställning du kan utan att bilderna blir alltför brusiga. (Prova 400-800 först, 1600 om ljuset är riktigt uselt) Ibland måste man exponeringskompensera därför att kamerans ljusmätare brukar bli lurad av mörka kläder och mörka svarta bakgrunder. Brukar ofta köra med -1 till -2 steg som standard vid rockkonserter om jag kör i AV-läge och inte hinner/vill mäta ljuset noggrannt. (När jag druckit några pilsner) Kolla i manualen så kan du se hur man gör detta. På bilden som jag satte in ovan är det exponeringskompat -2 steg pga av mörka kläder och mörk bakgrund.

Om du kör 800-1600 och får mycket brus i bilden kan du ta väck detta i efterhand med särskilda program. T.ex Neat Image. Ett bildbehandlingsprogram som har en superbra inbyggd brusborttagning (Minst lika bra som Neat Image) är Paint Shop Pro 9 Tror att 10:an också har det)
Rock on!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar