ANNONS
Annons

Ännu en stativ fråga.. Help?

Produkter
(logga in för att koppla)

mago

Aktiv medlem
Hej,

Är på jakt efter ett bra stativ som har följande egenskaper. Stabilt, kan både gå ned väldigt lågt och vara "högt". Är stryk och slittåligt men ändå lätt. Samt ha en skön kulled.

Allt detta på grund av att man kommer släpa med det på diverse vandringar där även man kommer bära saker som tält och klätterprylar. Därav vill man att det både ska vara stabilt och lätt.

Min budget ligger på max 2000kr för stativet.

Har kikat en del på någon av Manfrottos 055:eek:r med en kulled till. Gillar det stativet grymt mycket, MEN det väger ju fasiken 2,4kg utan huvudet. Inte särskilt bra då ryggsäcken redan är full med andra saker som belastar ryggen med "onödiga" kilon.

Hoppas nu någon orkat läsa igenom detta och kan ge mig några bra alternativ att klämma och känna på mässan till helgen.

Tack på förhand,
/Mago

Du kan få 2 av 3. Vet inget stativ som uppfyller alla tre kraven faktiskt.

- Stort/stabilt
- Lätt
- Billigt

Stort, statigt och samtidigt lätt, då är det kolfiber som gäller nästan. Men då kostar det därefter.

Lätt och billigt, visst, men då är det litet.

Stort och billigt, ja, funkar också, typ 055. Men då väger det å andra sidan.

Själv landade jag på ett Gitzo G1127 för att kunna ha på vandringar i första hand, det är ung i stadighet med ett 055 men lite lägre. Väger dock bara 1.24 för stativet och 1.7 med ett grymt huvud. Men smakar det så kostar det. Stativet sparade jag en del pengar på då jag knep det på en utförsäljning för inköpspriset iaf.

Så antingen får du spara lite, eller så får du kompromissa på något sätt. Storleken eller att du bär högre vikt.

Ett alternativ, kan vara Feisol, om du söker på www.ebay.com, så får du upp träffar där. Hyffsat billigt kolfiberstativ. Vet dock inget om det.. Men jag har för mig att det finns folk här på FS som har det.

Ja, Peter W jag Är fortfarande lite avis på din ringa stativvikt, ruggit light den där kombenM)

När det gäller vikt så vill jag påpeka igen att det till en mycket stor del faktiskt är en ren vanesak.

055 stativen är mycket fina och lever länge, väl värda sina pengar.
Manfrottos egna kulleder gillar jag också. Dock upplever jag själv ett allt större behov för grejer med större precision som också har större marginal i vad det klarar att bära stabilt.

/Niclas,

Det låter som om Feisol kan vara lösningen för dig. Fast du kommer att landa lite över 2000kr. Stativet inkl. frakt, tull och moms bör landa på ca 2000kr.
Stativet utan huvud väger 1.4kg och blir 134cm högt utan att resa mittpelaren.
Tillsammans med en manfrotto 486 kula får du en hyfsat lätt kombo som inte kostar atronomiska summor.
Har du lite tur slipper du undan tull och moms och behöver bara betala runt 1500kr för själva stativet, men det ska man ju inte räkna med.

Läs gärna min recension här på fotosidan för mer ingående info.

Tack alla för era svar. De har givit mig en bra vägledning i mitt letande. Återstår väl att se vart man landar efter helgens mässa. Vem vet man kanske springer på något intressant där.

Vilket som. Tack!

/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar