ANNONS
Annons

Ännu en: Objektiv till D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

ansvge

Medlem
Har bokat en D200, men är osäker på vilket objektiv jag skall välja. Det kommer mest att bli porträtt.
Jag har sedan tidigare några objektiv, ett 35-70 3.3-4.5, 35-105 3,5-4,5 och ett Sigma 70-210 som jag hoppas att jag kan ha någon användning för även om det inte är några hejdundrandes bra objektiv.
Tänkte att jag skulle köpa ett bättre objektiv senare, men just nu känns det som jag bara kan köpa ett för någon tusenlapp. Sigmas 18-50 verkar bra. Kanske jag borde ha något fast objektiv istället.
Har ni något förslag på bra objektiv som är billigt?

Med tanke på crop-faktorn borde en 50:a vara strålande för porträtt. Hade Nikons 50/1,4 förut och den var riktigt bra.

Hej Andreas!

Kort o gott: Köp Nikon 50mm f1.8. kostar ca 1500kr och det är superbilligt med tanke på möjligheterna o kvaliteten du får med det objektivet. Passar ypperligt som kort "porträtt-tele" Mkt fin skärpa o härligt oskarp bakgrund.

Tycker du att du kommer lite för nära objektet eller vill ha tightare utsnitt så är nikon 85mm f1.8 oxå att rekomendera. Kan fås för ca 4000kr

Har inte så stor kunskap om de objektiv du säger att du har, men brännvidsmässigt verkar de ju funka som "vardagsobjektiv" Testa o se, känner du dig inte nöjd med den Tekniska kvaliteten på bilderna som objektiven ger kan du ju alltid spara till kvalitetsobjektiv senare.. Men som sagt, med ett 50mm/f1.8 kommer du riktigt långt, speciellt med porträttfotgrafering. :)

Ett tips till dig som ny på fotosidan är o söka runt i forumen, finns mkt matnyttigt att läsa där!

Lycka till!

mvh Johan

Jättebra. Precis vad jag önskade höra. Jag kan väldigt lite inom foto och förköper mig absolut när jag köper en så dyr kamera, men har läst så mycket bra om den här på sidan. Troligtvis kan man ha den ett par år också.
Jag läser varje dag på fotosidan. Finns massor som du säger.

ansvge skrev:
Jättebra. Precis vad jag önskade höra. Jag kan väldigt lite inom foto och förköper mig absolut när jag köper en så dyr kamera, men har läst så mycket bra om den här på sidan. Troligtvis kan man ha den ett par år också.
Jag läser varje dag på fotosidan. Finns massor som du säger.

Vet inte hur mkt du har hunnit läsa om D200:an.. Visst är det en väldigt fin kamera! Hade en D70 innan jag tog steget till D200 23/12-05. Vet inte hur pass "nybörjare" du är men här är ett par ord på vägen:

D200 är en bra kamera, men inte speciellt nybörjarvänlig.. Dels för att den kan typ "ALLT", du har de flesta av funktioner som du verkligen behöver, men även tusen andra som du inte har nytta av som nybörjare! Mao så kan den lätt kännas lite "oöverskådlig" i början, men ge den bara tid o ha tålamod så kommer du gilla den mer o mer!
(Ha manualen lätt tillgänglig o experimentera villt ;)

Sen är kameran även ganska oförlåtande och känslig mot dålig "kamerateknik" dvs hur bra du är på att "skjuta av" en bild, här gäller det att hitta en bra ställning, vara stadig på handen o mjuk på avtryckarfingret, precis som vanligt, men med D200 (10mpx) så syns varje liten skakningsoskärpa betydligt tydligare än tex på D70 med sina 6mpx.

mvh Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar