Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ännu en importfråga...
- Trådstartare Oliviero
- Start datum
nize
Aktiv medlem
"Några hundralappar"... Som ex. kan vi då ta en EOS 40D.
pris på ebay (ny): 5640:- (Buy it now), bundlad med 18-55, 2gb minneskort, uv-filter, kortläsare, väska, stativ och lite småprylar.
pris på cyberphoto (en av sveriges största fotobutiker som referens): 10.195:- för huset, 1.795:- för objektivet, totalt 11.990:-, skillnad 6.350:-
pris billigast på prisjakt: 8.895:- för huset, 920:- för objektivet, totalt 9.815:-, skillnad 4.175:-
dessutom får man med en hel hög med tillbehör på ebay. i mina ögon är det värt ev. problem varje dag i veckan... ska man dessutom köpa lite gluggar, batterigrepp, blixtar eller liknande tillbehör så sticker det iväg ännu mera. inga problem att få plats med en resa t&r till New York i budgeten. då kan man passa på att fota en massa grym arkitektur e.d. och få en schysst upplevelse på köpet.
bara mina 2 ören... eller ska jag säga cent?
pris på ebay (ny): 5640:- (Buy it now), bundlad med 18-55, 2gb minneskort, uv-filter, kortläsare, väska, stativ och lite småprylar.
pris på cyberphoto (en av sveriges största fotobutiker som referens): 10.195:- för huset, 1.795:- för objektivet, totalt 11.990:-, skillnad 6.350:-
pris billigast på prisjakt: 8.895:- för huset, 920:- för objektivet, totalt 9.815:-, skillnad 4.175:-
dessutom får man med en hel hög med tillbehör på ebay. i mina ögon är det värt ev. problem varje dag i veckan... ska man dessutom köpa lite gluggar, batterigrepp, blixtar eller liknande tillbehör så sticker det iväg ännu mera. inga problem att få plats med en resa t&r till New York i budgeten. då kan man passa på att fota en massa grym arkitektur e.d. och få en schysst upplevelse på köpet.
bara mina 2 ören... eller ska jag säga cent?
Oliviero
Aktiv medlem
Tar upp den här tråden igen då jag slogs av en tanke. Det kanske går att be nått företag på ebay att markera paketet med "varit inne på reparation" eller liknande för att på så vis undgå moms och tullavgift vid import. Egentligen inte min idé, läste om någon som provat just detta.
Några tankar, synpunkter eller erfarenheter? Det är förstås inte lagligt men det finns det väl knappast någon som inte är medveten om.
Några tankar, synpunkter eller erfarenheter? Det är förstås inte lagligt men det finns det väl knappast någon som inte är medveten om.
nize
Aktiv medlem
jag har med lyckat resultat fått vissa företag att skicka varor med nedskrivna belopp på tullsedeln samt markerade som gift. dock har jag inte fått något kameraföretag att gå med på det... vet heller inte om jag skulle våga ge mig på det, eftersom paketet enbart försäkras till det värde som står på tullsedeln. hade nog hellre betalat moms + tull, man tjänar ju ändå på det... dock vet jag inte om det är lönt numera med den högre dollarkursen som råder.
Vingklipt ängel
Aktiv medlem
Tull och moms !
Jag köpte ett program Adobe PS 3 på ebay för bara 1600 kr. O öppnat och icke installerat innan. När jag skulle lösa ut lådan fick jag en lapp från tullen där jag blev tvungen att betala in ytterligare 400 kr.
Men 2000 för photoshop SC 3.......inte illa.
Du kan alltid försöka få ner....säljaren. Då kan han eller hon skicka paketet som en Gift. dvs en gåva och då kmmer ingen moms alls på paketet. Men som sagt det får man förhandla fram.
Artiklar som köps i Hong Kong blir det ingen moms på alls i alla fall har jag inte varit med om det än.
Henrik
Jag köpte ett program Adobe PS 3 på ebay för bara 1600 kr. O öppnat och icke installerat innan. När jag skulle lösa ut lådan fick jag en lapp från tullen där jag blev tvungen att betala in ytterligare 400 kr.
Men 2000 för photoshop SC 3.......inte illa.
Du kan alltid försöka få ner....säljaren. Då kan han eller hon skicka paketet som en Gift. dvs en gåva och då kmmer ingen moms alls på paketet. Men som sagt det får man förhandla fram.
Artiklar som köps i Hong Kong blir det ingen moms på alls i alla fall har jag inte varit med om det än.
Henrik
gorse
Aktiv medlem
Ni pratar helt i nattmössan. Alla paket som skickas till sverige och som kommer från icke EU-land skall tulldeklareras och skattas. Spelar ingen roll om firman skickar till en kompis i usa och vidareskickar. Saknas trovärdigt kvitto skattar man värdet och tredubblar för säkerhets skull. Tullen har rätt bra koll på vad saker kostar. Det är inte första gången de ser saker komma in över gränserna.
Tex Gift: För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
Att själv åka till Usa gör det inte bättre: När du reser till Sverige från ett land utanför EU får du tull- och skattefritt ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 4300 kronor om inresan sker med flyg eller färja i kommersiell trafik. Sker inresan på annat sätt får du ha med dig varor för 3000 kronor utan att betala avgifter.
Allt enligt tullens hemsida: http://www.tullverket.se/tullguiden.4.4ab1598c11632f3ba9280003131.html
Att det sen inte riktigt blir så på riktigt är en annan femma. Det är säkert många som har fått paket via posten och som handlat på semestern utan att behöva betala nånting extra. Värt att notera är att tullens primära uppgifter inte är att ta fast postorderpaket.
Tex Gift: För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
Att själv åka till Usa gör det inte bättre: När du reser till Sverige från ett land utanför EU får du tull- och skattefritt ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 4300 kronor om inresan sker med flyg eller färja i kommersiell trafik. Sker inresan på annat sätt får du ha med dig varor för 3000 kronor utan att betala avgifter.
Allt enligt tullens hemsida: http://www.tullverket.se/tullguiden.4.4ab1598c11632f3ba9280003131.html
Att det sen inte riktigt blir så på riktigt är en annan femma. Det är säkert många som har fått paket via posten och som handlat på semestern utan att behöva betala nånting extra. Värt att notera är att tullens primära uppgifter inte är att ta fast postorderpaket.
Oliviero
Aktiv medlem
Varor i allmänhet, alltså även sådana man tagit med från Sverige? Annars kan jag väl hävda att jag hade med mig det hemifrån?
nize
Aktiv medlem
Jonas: jepp, men är dom riktigt jävliga då så kräver dom att du ska visa upp inköpskvitto annars håller dom varorna och du blir misstänkt för varusmuggling. men som sagt, detta händer i stort sett aldrig. däremot tar tullen allt oftare även paket som är märkta som "Gift" och med lägre värde. till saken hör också att dom inte heller alltid tar paket som INTE är märkta som "Gift" och som DEFINITIVT har ett högre värde än tillåtet specat klart och tydligt på lådan. båda delar har hänt mig.
och naturligtvis gäller det alla länder utanför EU.
och naturligtvis gäller det alla länder utanför EU.
Gustav Lindh
Avslutat medlemskap
Vad händer om man står i tullen på hemresa från USA utan kvitto med ett nytt 200-400VR för 50000kr? Kan dom beslagta varan? Vad kan konsekvenserna bli?
gorse
Aktiv medlem
Jonas, är det prylar av värde skall de deklareras vid utresan (Fast det händer väl aldrig?) så de kan visas upp att man fakatiskt har dem med tillbaka. På jobbet hade man med sig rätt mycket datorgrejor utomlands och då fick man faktiskt visa upp prylarna vid ut- och inresa. Landet man reser till har antagligen liknande regler, att man inte lämnar kvar grejor som man skall ta tillbaka. Nu är det nog inte så noga för det mesta vad det gäller vanligt folk. Tullens uppgift är inte att sätta fast så många skattebetalare som möjligt. Vid tvist får man väl leta upp svenska kvitton? Jag är inte tullare....
Gustav, vad det gäller de rättsliga påföljderna för varusmuggling har jag ingen aning, men jag skulle tro att skatt och tull och antagligen nån uppskkrivning på uppskattat värde är att räkna med. Fast undrar om det verkligen kommer hända?
Oliviero, jag vet inte. Men det står varor så det skulle inte förvåna mig att det är alla varor. Men det tar ju inte lång stund att fylla sin väska med 3-4000 kronor kläder och ingen skulle tycka det var konstigt. Hur mycker brukar man få i max ersättning om flyget drullar bort en hel väska?
Gustav, vad det gäller de rättsliga påföljderna för varusmuggling har jag ingen aning, men jag skulle tro att skatt och tull och antagligen nån uppskkrivning på uppskattat värde är att räkna med. Fast undrar om det verkligen kommer hända?
Oliviero, jag vet inte. Men det står varor så det skulle inte förvåna mig att det är alla varor. Men det tar ju inte lång stund att fylla sin väska med 3-4000 kronor kläder och ingen skulle tycka det var konstigt. Hur mycker brukar man få i max ersättning om flyget drullar bort en hel väska?