Annons

Ännu en gång, scanning av 120 film

Produkter
(logga in för att koppla)

Tr0y

Medlem
Som ni säkert redan förstår så sitter jag på en holga, som jag dessutom älskar så hela disskutionen om kamerans vara eller inte vara är helt menlös här... Men! Jag vill scanna mina negativ och är ganska ny på hela den grejjen... Har mest kört USB till datamaskinen... Och har just nu inte tillgång till mörkrum. Var inne hos de lokala fotohandlarna och de tittade mest trött på mig och undrade när det var förmiddagsfika.

Mina fråga:

Vilken flatbädsscanner (2-3000:- hade jag tänkt) är bäst för det jag vill använda den till?

Ser också helst att den fungerar med 135 negativ då det är fantastiskt roligt att latja med gummisnoddar i holgan.

Så nu ber den här glada amatören er proffs om hjälp!
 
Som ni säkert redan förstår så sitter jag på en holga, som jag dessutom älskar så hela disskutionen om kamerans vara eller inte vara är helt menlös här... Men! Jag vill scanna mina negativ och är ganska ny på hela den grejjen... Har mest kört USB till datamaskinen... Och har just nu inte tillgång till mörkrum. Var inne hos de lokala fotohandlarna och de tittade mest trött på mig och undrade när det var förmiddagsfika.

Mina fråga:

Vilken flatbädsscanner (2-3000:- hade jag tänkt) är bäst för det jag vill använda den till?

Ser också helst att den fungerar med 135 negativ då det är fantastiskt roligt att latja med gummisnoddar i holgan.

Så nu ber den här glada amatören er proffs om hjälp!


Jag röstar också för Epson 4990. Har provat att scanna ett 6x6 dia på den och det blev bra. Småbild går också fint. För den pengen så blir du nog väldigt nöjd. Skärpemässigt behöver du ju inte oroa dig så mkt. Holgan blir väl aldrig så skarp...
 
Jag är också på jakt efter en skanner för mellanformat då jag efter flera års uppehåll nu har skaffat mig en mamiya 645 igen.
Jag har precis börjat titta på olika skanners och fått upp ögonen för 4990 och v500 men har inte riktigt koll på skillnaden där. Inte heller på 4990 och 4490, är det någon som kanske kan reda ut det?

I dagsläget har jag en Nikon Coolscan IV som jag skannar småbild i och blir mycket nöjd med resultatet av den. Skulle man bli besviken om man är van vid en ren filmskanner om jag köper någon av ovan nämnda? Jag testade en v700 häromveckan vilket jag tyckte var riktigt bra, men är (tyvärr) på jakt efter något billigare.

Jag skulle mest ha det till att skanna in och ha på hemsidan eller så. Vill jag ha en print lämnar jag hellre in negativet på labb.

Tack på förhand för tipps och råd!

/Carl
 
Är det nån som har testat Epson 4490 eller v500?... 4990 verkar ha gått ur produktion, vilket är skummt då den verkar ha varit ganska populär.
 
Jag har en HP 4890 som jag använt med negg från en Holga, fungerar väldigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.