Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en fråga om vilken kamera ska man välja...

Produkter
(logga in för att koppla)

Duchess

Medlem
Jag är alldeles nybörjare på digital systemkamera. Tycker inte det räcker med vanlig digitalkamera längre. Jag fotar en hel del i mitt jobb, då det blir naturbilder, interiör- och exteriör bilder, evenemangsbilder, en del poträtt. Hemma blir det mest på dom små barnen, men kameran ligger alltid i väskan så det händer att jag stannar på vägen och tar på någon snygg vy eller ett litet lamm i en hage o s v.

Jag vill ha en kamera som tar nästan exakt när jag trycker av utan fördröjning, jag är inte alldeles stadig på handen så stabilisator kan kanske vara något för mig, eller är det bara försäljningsknep? Kanske under 10 000 kr men inte avgörande.
Mer än dessas krav har jag inte för jag vet inte vilka krav man ska ställa!
Vad ska jag mer tänka på?

Sony EOS 400, Sony 100 eller Nikon D80 har jag läst lite om men blir inte klokare för det!
Vissa säger att det är som att välja bil vissa väljer volvo och vissa saab!

Snälla kan någon råda mig lite?

Nej, det går inte att råda. Stabilisering är jättebra att ha, är det enda jag kan komma på.

Sen kan du kika på vad dina kompisar har. Praktiskt att kunna lånbyta grejor. Kika också på tillbehörsutbudet. Verkar det finnas bra grejor som passar dina behov till vettiga priser?

De tre hus du nämner är väl i stort sett samma grej annars.

Kan dessvärre inte ge några råd av val av instegskamera.

Canon = FORD
Sony = Toyota
Nikon = Audi

Skulle du köpa bil utan att provköra först?
Alltså! Knalla iväg till en större Expertbutik
och känn på prylarna.

Jag skulle nog välja en Audi A3 sportback (= Nikon D80)

;-)

Ha ha...

Jag tänkte köra ut idag och kolla hos någon Expert butik. Man kan väl säga att Expert är bättre än dom andra på kameror, eller? Det finns knappt några rena kamerabutiker kvar i stan (Malmö).

Tack så länge!

Re: Ha ha...

Duchess skrev:
Jag tänkte köra ut idag och kolla hos någon Expert butik. Man kan väl säga att Expert är bättre än dom andra på kameror, eller? Det finns knappt några rena kamerabutiker kvar i stan (Malmö).

Tack så länge!

Man kan inte säga generellt att Expertkedjans butiker är bättre än andra - det skiljer väldigt mycket från en butik till en annan.

Har du möjlighet så tycker jag att du ska prova med Mattssons i Lund.

I Malmö har du annars också JapanPhoto på Södergatan nästan ända uppe vid kanalen. Kör både Canon och Nikon - vet inte de om de kör Sony.

Prova alla modellerna - 400D och 30D på Canon, och motsvarande modeller på Nikon så du får en känsla för ergonomi och tyngd.

Mattssons i Lund är också bra, som tidigare nämnts. Ligger på gatan mellan Grand och Domkyrkan, i kvarterat närmast Domkyrkan...

Eftersom jag precis stått inför samma val så kan jag säga detta: Du måste klämma och känna på dom olika kamerorna för att få en uppfattning. Jag var först inne på en 400D men den låg helt fel i mina händer och D80 var för stor så då återstod A100 och den vann mitt hjärta pga bildstabilisatorn.

Naktdelen med A100 är att gluggarna är lite dyrare och beg. urvalet är sämre. Men allt som allt en djäkligt bra kamera, iofs. tror jag inte att du kommer bli besviken på nån av instegskamerorna.

Jag köpte min A100 + 1Gb minne + Väska för endast 6995 :- på DustinHome så du bör kanske kolla in priserna där när du ska köpa, vad du nu bestämmer dig för.

Lycka till!!

Tack för tipsen! Jag ger mig iväg om en stund, ska bli spännande att äntligen komma till skott!

DKW?

Vaddå? Måste jag byta kamera nu? Har jag drabbats av en liten DKW? En östtysk produkt som är känslig för kyla och fukt...

Det är inget fel på Canon, troligen inte heller på Sony, men de har inte samma erfarenhet inom systemkameror. Titta vad dina vänner har, kän efter vad som passar dig bäst i handen. Testa dem, så du hittar i menyar osv.

Antiskak kan du få i objektiven (t ex Niokn VR) så det behöver inte vara kört om det inte sitter i huset...

mvh Hans

Vill inte sälja in nån specifik kamera utan jag berättade bara om mitt sätt att resonera och vad jag kom fram till.

lite off topic och vill inte ha en flame : anti-skak i huset är ok då all gluggar får nytta av det, men anti-skak i gluggen är bättre men dyrare då man måste köpa speciella gluggar för det.

Så stirra dig inte blind på en special sak utan känn efter vilken som passar dig.

MVH

Jag hann bara med att besöka Expert nu på förmiddagen. Hon sa där inne att Nikon D40x rekommenderas till nybörjare för att D80 är mer komplicerad och kan kännas för jobbigt för den ovane som då kanske hellre kör på automatinställninge! Jag tyckte den känndes bra i handen, men tvekar för att jag vill ju lära mig så mycket jag kan och då kanske den känns liten i framtiden? Men D80 var lite väl stor i handen.
Canon Eos 400 kändes nästan bättre i handen.
Försäljaren gillade Canon.

Sony pratade hon inte om. Jag kände på den men har nästan glömt hur den kändes!

Känner mig inte mycket klokare så jag ska försöka åka in till Japan Photo nu i eftermiddag.

(har inga vänner med systemkamera som jag kan få testa)

Du kan investera i senaste FOTO (nr.6/2007)

Där finns ett tre sidor omfattande kameratest av just Nikon D40X.

Betyget är bra!

Sedan kan det vara bra att veta att med en digital systemkamera skall man inte nöja sig med ett statiskt autoläge när man fotograferar.

Så där är det ingen skillnad på D80 eller något annat.

Exempelvis kommer du aldrig ifrån att lära dig din ljusmätare och använda exponeringskompensationen för att erhålla korrekt exponerade bilder i olika situationer.

(ni andra ;-)
Vänligen kom nu inte med `tjat´ om RAW etc.
Sanningen är den att endast 2% av alla som köper ett instegshus satsar på ytterligare optik utöver kit-optiken. (och de fotar ej i RAW-format)

Duchess skrev:
Jag vill ha en kamera som tar nästan exakt när jag trycker av utan fördröjning, jag är inte alldeles stadig på handen så stabilisator kan kanske vara något för mig, eller är det bara försäljningsknep? Kanske under 10 000 kr men inte avgörande.
Hej Katarina,

Alla digitala systemkameror tar bra bilder, och de är alla fria från den irriterande fördröjningen som många kompakter lider av.
Om du vill ha bildstabilisering i kameran finns även ett annat alternativ, Pentax K100D:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K100D1855

Försök hitta en sån att titta på nånstans också!
I vilket fall som helst gör du helt rätt i att känna efter vilken som känns trevligast när du håller i den, det är det viktigaste eftersom du kommer att få fina bilder vilken kamera du än väljer.

/Pia
(som själv har en Minolta D5D, i princip samma kamera som Sony A100)

Bildstabilisering är inte bara ett försäljningstrick, det fungerar verkligen.
Men det har givetvis sina begränsningar, det kan inte kompensera för hur mycket som helst.

Även Olympus har kamerhus med bildstabilisator..

Senast ändrad:
Ja då fick jag varit och pratat med ännu en försäljare. Han förespråkade Nikon D80. Sa att Sony´s tillbehör var dyrare eftersom dom inte varit med lika länge som Nikon och Canon. Vilken jag än väljer får jag bra bildkvalitet!
Det känns som jag vill ha D80´n men den är lite stor i handen för mig!
Skulle gärna vilja bli övertygad om att det är Sony´n jag ska välja.
Men faktum är att Canon EOS 400 känns bäst i handen!
Hur kan man bli så velig!

Hej på Er igen!

Läste på Smartson om kamerorna. Dom skriver bl a om Nikon D80 att det är en bra allroundkamera som tar bra bilder i de flesta situationer. Och rekommenderas till den seriösa amatören!
Om EOS 400D skriver dom bl a att bildkvaliteten är hög och att kameran har framför allt mycket lågt brus! Om Sony´n skriver dom att bildkvaliteten håller hög klass men är sämre vid höga iso-värden!

Om man läser detta så låter det för mig som om Canon EOS 400D är bäst? Eller?
Hur mycket betyder iso-värdena för mig som amatör?
Känns som om Nikon är mer "proffsig" kamera?

Vilket "kit" ska jag välja? Vilket objektiv har jag bäst nytta av?

Snälla kommentera, sen ska jag inte tjata mer!

Senast ändrad:
Kamera

Jag tycker att du ska välja den som ligger bäst i handen eftersom de är marginell skillnad mellan kamerorna bildmässigt. D80 brukar ligga bäst i handen men i ditt fall så är det inte så. Själv valde jag en 400D, varför kan man fråga sig, men ville ha en Canon för att dom har bäst objetiv utbud enligt mig t ex ett 70-200 F/4 L o ett 400 5.6 L. Känn på EOS 400D med batterigrepp å se vad du tycker om den då, kanske lite för stor i ditt fall men i vanliga fall är den väl behövlig. Vad du tänker investera i för några objektiv tycker jag är viktigare än kamera hus. Ett Sigma 17-70 är alltid bra. Lycka till o fråga mer om det är ngt du är osäker på./ Karl Allemyr

Duchess skrev:

Men faktum är att Canon EOS 400 känns bäst i handen!

Köp den då!

Det är den systemkamera som det säljs mest av på marknaden. Bildkvalitén är bra, det finns hur mycket tillbehör som helst, nytt och begagnat, dyrt och billigt, original och "pirat".

Köp den med kit-objektivet - det är nästan gratis. När du fått lite känsla för vad du fotograferar mest kan det bli läger för att komplettera med ytterligare optik.

Lycka till!

Det blir en Nikon D80!

Nu har jag bestämt mig för Nikon D80, men blir förvirrad (igen) vilket kit jag ska välja.
18-55 mm, 70-135 mm eller...
Min nya fråga är finns det någon bra sida eller någon som orkar förklara för mig vad dom olika beteckningarna på dom olika objektiven betyder?
Det står siffror och bokstäver i texten på dom olika "kiten"
Vilka ska man ha till vilka eventuella motiv o.s.v.

Jag vill kunna exempelvis fota rådjuren som står i skogsbrynet, mina barn i närbild o.s.v.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar