Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en fråga om studioblixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Burnstrom

Medlem
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa studioblixtar men kan inte bestämma mig för vilket kit jag ska köpa. Har hittat tre alternativ men tyvärr väldigt få recensioner på webben.

Rummet jag kommer att använda som studio har normal takhöjd ca 2,30 golvytan är ca 5 m x 8 m. Jag kommer huvudsakligen att fota helkropp men inte större grupper utan 1 person åt gången.

Jag gissar att många kommer att rekommendera Elinchrom D-Lite men det är inget alternativ för mig, då spricker budgeten.

Visico VE-200
4295 kr
Är kitet som leder just nu.
http://www.photax.se/meny02011/indx11/indx11_visicoblixtar.htm

FotoBestway MSF-250
3995 kr
Har inte hittat en ända recension på webben och vet inte hur jag ska tolka det. http://www.photax.se/std/fotobestway/Fotobestway_studioblixtar.htm

Walimex KH-150
2995 kr
Enligt Boströms blogg finns en s-bajonett adapter för 295 kr = stort utbud av tillbehör.
http://www.bostroms.nu/studioset-kh150m-2x150ws-stativ-och-paraplyer--p-5261-c-435.aspx

Tanken är att jag ska beställa någon av dessa kit så fort som möjlig, gärna idag eller imorgon och jag hoppas ni kan hjälpa mig att ta rätt beslut.
 
Har tyvärr ingen kommentar kring de utpekade paketen men vill ändå göra dig uppmärksam på några detaljer.

1. Helkropp kräver stora ljusformare och rel. mycket ljus (effekt) från blixten. Problemet är att få modellen jämnt belyst.

2. Paraplyer skvätter ljuset mer än andra ljusformare. Jag använder paraplyer när det är helkropp och mer än 1 person. Sedan finns det såklart en diskussion vilken ljusformare som ger det "snyggaste" ljuset med rätt blänk i modellens ögon osv.

3. Skall du köra helkropp så bör du satsa på 3 blixtaggregat. 2 för att belysa modellen jämnt och den 3:e som effektljus på bakgrund, hår eller liknande.
 
Tackar för tipsen.

Jag ska fota produktbilder(kläder), från axlarna till vaderna så det blir inte exakt helkropp. Tänkte börja med 2 softboxar 60x90, vad jag förstår så är de kanske för små i detta fall men har en tajt budget att tänka på.

Jag har redan en lite Nissin Di466 som jag tänkte använda för att belysa bakgrounden


Har tyvärr ingen kommentar kring de utpekade paketen men vill ändå göra dig uppmärksam på några detaljer.

1. Helkropp kräver stora ljusformare och rel. mycket ljus (effekt) från blixten. Problemet är att få modellen jämnt belyst.

2. Paraplyer skvätter ljuset mer än andra ljusformare. Jag använder paraplyer när det är helkropp och mer än 1 person. Sedan finns det såklart en diskussion vilken ljusformare som ger det "snyggaste" ljuset med rätt blänk i modellens ögon osv.

3. Skall du köra helkropp så bör du satsa på 3 blixtaggregat. 2 för att belysa modellen jämnt och den 3:e som effektljus på bakgrund, hår eller liknande.
 
60 x 90 cm är inte särskilt små boxar. Jag hade valt paraplyer för att få en jämnare belysning och öka chansen till att hela din modell blir jämnt belyst. Boxen samlar ljuset mer och "riktar" ljuset. Din lilla kamera blixt skall du inte räkna allt för mycket med.

1. Hur skall du lösa ut din hot shoe blixt?
2. Den kommer förmodligen inte att kunna belysa ut bakgrunden jämnt. Jag är mycket tveksam till detta.

Ett alternativ kan vara. En blixt som huvudljus. En reflexskärm som lättar upp skuggsidan och din andra blixt för bakgrunden. Det skulle kunna fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.