Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en D600 vs D700-tråd!

Produkter
(logga in för att koppla)
"Lika bra som på DX" stämmer ju inte riktigt då det blir ett annat objektiv när det skruvas på FX. Det fungerar annorlunda helt enkelt, o oftast till det bättre imo.

D700 är väldigt förlåtande mot objektiv, man kan skruva på i stort sett vad som helst och få ett bra resultat.

D800 (förmodligen D600 också) är mycket bättre på att visa alla brister i objektiven, så jag som är lite knusslig gällande detta fick uppgradera större delen av objektivparken när jag bytte från D700 till D800. För att undvika arga tillrop från dom som aldrig använder sig av upplösningen från D600 och D800 så lägger jag till redan nu till att det går precis lika bra med selleri (dvs "dåliga" objektiv ger inte sämre bild, om man tittar på bildnivå, på en D800/D600 än på en D700).

/Karl
 
Jag tycker du ska fundera på en D800 ett varv till, om det bara var filstorleken du var orolig över? Jag har en D800 och trodde som du, men faktum är att det inte har varit några problem alls att redigera eller lagra bilderna och då har jag enbart en bärbar.
 
D700 är väldigt förlåtande mot objektiv, man kan skruva på i stort sett vad som helst och få ett bra resultat.

D800 (förmodligen D600 också) är mycket bättre på att visa alla brister i objektiven, så jag som är lite knusslig gällande detta fick uppgradera större delen av objektivparken när jag bytte från D700 till D800. För att undvika arga tillrop från dom som aldrig använder sig av upplösningen från D600 och D800 så lägger jag till redan nu till att det går precis lika bra med selleri (dvs "dåliga" objektiv ger inte sämre bild, om man tittar på bildnivå, på en D800/D600 än på en D700).

/Karl
Men om objektiven inte räckte till på en D800 kan ju inte en D700 ha räckt till oavsett objektiv?

Det krävs ju mer av objektiven om man vill få ut max av en D800, men då kommer man ju å andra sidan upp till kvalitetsnivåer som en D700 aldrig kommer till oavsett objektiv.

De två stegen större dynamiskt omfång får man ju dessutom oavsett objektiv.
 
Men om objektiven inte räckte till på en D800 kan ju inte en D700 ha räckt till oavsett objektiv?

Det krävs ju mer av objektiven om man vill få ut max av en D800, men då kommer man ju å andra sidan upp till kvalitetsnivåer som en D700 aldrig kommer till oavsett objektiv.

De två stegen större dynamiskt omfång får man ju dessutom oavsett objektiv.

Det stämmer. På en D700 så är objektivet sällan den begränsande faktorn, men D800-bilden blir nog alltid bättre.

/Karl
 
Kul, för det är en grym maskin :)

Testa att ladda ned ett gäng RAW från D800, så får du se hur tunga de är för din dator.
 
.. eller så köper du en D600 o får nästan en exakt likadan kamera samtidigt som du har råd med ett eller flera objektiv också.
 
Det var bara det jag menade med att pengar inte är det avgörande, jag har införskaffat de objektiv jag kan tänka mig att jag behöver så jag behöver inte att lägga undan till det. Så då blir ju frågan 800 eller 800E och då börjar nog pengar ha en viss betydelse trots allt :)
 
Eeeller spara några tusen för nåt helt annat, typ nån annan pryl, en resa eller bara vara ledig några dagar extra i sommar?
 
Ja, det ligger något i det, märker att jag inte alls väljer efter de kloka råd jag har fått utan helt enkelt har fått en fix ide om att jag inte vill köpa en d600. Jag vet inte vad det kommer ifrån och jag ska nog genomföra lite självkritik och faktiskt se vad som är skrivet här. Har ju fått ganska bra svar vad det rent praktisk innebär med de olika kamerorna.
 
Jag tycker du ska fundera på en D800 ett varv till, om det bara var filstorleken du var orolig över? Jag har en D800 och trodde som du, men faktum är att det inte har varit några problem alls att redigera eller lagra bilderna och då har jag enbart en bärbar.

Har samma erfarenhet. Det är en mkt trevlig kamera. Mkt glädje i den. Men sant som någon nämnde. Den pengen på kurser och fotoresor är väldigt kul.
 
Köp en begagnad D700. Testa den i några månader och sälj den ifall du inte är nöjd. Jag tror inte att värdet minskar speciellt mycket. Annars behåller du den och kan i så fall lägga lite pengar på resor och annat kul.
 
Jag tycker du ska köpa en beg D700. Trivs du med den är det bara att köra. Nu har ju D800 funnits ett tag. Inom ca 1 år kommer det kanske en efterföljare?
 
.. eller så köper du en D600 o får nästan en exakt likadan kamera samtidigt som du har råd med ett eller flera objektiv också.

Förutom autofokus, byggkvalitet, mängd knappar, sökare etc. Förutom allt det där är det "nästan en exakt likadan kamera" ;) D600 är säkerligen en riktigt bra kamera, men det är inte samma kamera som en D800 hur vi än vänder och vrider på det.

Tycker verkligen inte man ska underskatta byggkvalitet och generell känsla vid handhållande. Värderar personligen det avsevärt mycket mer än exempelvis högre upplösning... då jag trots allt inte har några problem att printa över 1 meter med mina nuvarande ynka 12 megapixel.
 
Köp en begagnad D700. Testa den i några månader och sälj den ifall du inte är nöjd. Jag tror inte att värdet minskar speciellt mycket. Annars behåller du den och kan i så fall lägga lite pengar på resor och annat kul.

Tycker jag var en väldigt bra idé!

Har du tur får du en som inte gått så mycket för 7k. Kan ju inte bli så mycket mindre på kort tid.
 
När det gäller byggkvalitet D600 vs D700 så känns den förstnämnda som en billig smäckkamera!
Huset har bara delvis inre metallhus, både den å D7100 känns som stora steg bakåt i byggkvalitet jämfört med D300/D700. Kommer aldrig nånsin att äga dessa kameror, försök att hitta ett "lågmilat" välvårdat X av D700 det finns många misshandlade rishögar till salu..................
 
När det gäller byggkvalitet D600 vs D700 så känns den förstnämnda som en billig smäckkamera!
Huset har bara delvis inre metallhus, både den å D7100 känns som stora steg bakåt i byggkvalitet jämfört med D300/D700. Kommer aldrig nånsin att äga dessa kameror, försök att hitta ett "lågmilat" välvårdat X av D700 det finns många misshandlade rishögar till salu..................

Nu har ju förvisso Nikon hävdat att D7100 inte på något vis är en ersättare till D300(s), jag betvivlar starkt att de skulle släppa proffs-delen av APS-C-segmentet :) Med det sagt håller jag med dig till fullo om att en inte allt för överanvänd D700 är ett utmärkt val.
 
D700 är ett bättre "kamerahus". Men D600 ger bättre bildkvalitet, iaf så länge dess mindre kompetenta AF hänger med. D800 är bättre än båda. Välj.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.