Annons

Ännu en D600 vs D700-tråd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har läst igenom några trådar ang. denna infekterade fråga :) jag ska nu byta upp mig till fullformat och står inför detta val. Pengarna är absolut inte det avgörande.

Det som jag sätter vikt på:

Smidig autofokus, jag lägger ofta mitt fokus ut i kanterna eller i alla fall efter tredjedelsregeln, jag har hört att d700 har fler fokuspunkter men kommer det att i realiteten bli mycket lättare? Hur är det i svåra ljusförhållanden t.ex motljus, plana ytor?

Bra ISO prestanda, där har jag hört att d600 skall vara vassare men vad betyder det i realiteten, på min d90 gick jag ogärna över ISO1600, vilket är "bruksison" för d600 vs d700. Alltså inte då man behöver stå med förstoringsglas för att se bruset men som helt klar irriterar.

Tålighet. Jag vill ha en gedigen kamera men det är klart att för tung så blir det ju lite otympligt. Min d90 har sprukkit i plasten på ett ställe vilket är något irriterande men jag behöver fortfarande inte en "tank", jag slänger sällan kameran i golvet och fotar inte i extremförhållanden. Jag vet att d700 är vassare här men spelar det någon roll i vardagsbruk? Och då menar jag med tunga objektiv och ordentligt fastskruvade stativfästen.

Bildkvalitet. Ja här pratar alla om att d600 är så mycket bättre. Jag vill helt klart få fina bilder men jag måste helt ärligt säga att.jag inte förstår riktigt vad det skulle innebära. min d90 tar superfina bilder och kvalitetsmässigt har jag inte mycket mer att önska av dn, hur kan jag konkret se att bilderna blir bättre på en d600.

Jag hade egentligen tänkt att köpa en d700 men då jag märker att alla rosar d600 så mycket så är jag beredd att ändra mig. Övertala mig gärna! Jag vill inte köpa något halvdant utan en kamera som jag kan växa i tills jag går över till proffsprylar.
 
När det gäller ISO-prestandan tror jag knappast du behöver oroa dig. Jag hade tidigare en D3100 och gick aldrig över iso 800. Enligt DXOmark så är D90 och D3100 i princip lika bra när det gäller iso. Med min D700 kan jag använda upp till 3200 utan smärre problem och även 6400 fungerar bra i vissa förhållanden. Jag testade också iso 25600 när jag var i en kolmörk källare utan stativ och belös enbart med ficklampa. 1.4 i bländare. Obs att jag inte tänkte över kompositionen så noga och att jag vet att bilden är lite överexponerad på sina ställen.
http://kusligt.org/zp-core/full-ima...=ruin-3.jpg&q=35&wmk=brunt&dsp=Protected view

Enligt denna tolkning har D700:an dessutom ett "finare" brus än D600.
http://www.examiner.com/article/proof-pictures-nikon-d700-better-than-d600-at-high-iso
 
Vidare kan jag lägga till att du har snabbare handhavande på D700:an med väldigt trevliga manuella reglage/rattar. D600:an saknar exempelvis AF-on knapp ifall du brukar använda den. Reglaget för AF med spot/dynamic/alla punkter är också väldigt trevligt.
 
Och jag vill också gärna höra vad som är så pass mycket bättre med D600:ans bildkvalitet.
 
Det är nog främst DRen och upplösningen. Jag har D700 och D800 och skillnaden mellan dom är stor för mig, nästan lika stor som skillnaden mellan D70 och D700. Drar du sällan i reglagen när du i bildbehandlingen och beskär inte och publicerat bilderna i storlek för bildskärm eller utskrift i A3 eller mindre så spelar det nog ingen roll vilken kamera du väljer.

/Karl
 
Jag drar absolut i reglagen, vilka reglage är det då som d700 tappar på?Highlights, skuggor, exponerin? Jag framkallar sällan/aldig bilder större än affisher. Som sagt vet jag att det finns massa fina ord på ny teknik men jag är intresserad i vad det innebär i realiteten.
 
Jag drar absolut i reglagen, vilka reglage är det då som d700 tappar på?Highlights, skuggor, exponerin? Jag framkallar sällan/aldig bilder större än affisher. Som sagt vet jag att det finns massa fina ord på ny teknik men jag är intresserad i vad det innebär i realiteten.

Du kan dra i vilket reglage du vill, med en D600 kan du dra nästan två steg till när D700 ballat ur eftersom D600 har två stegs bättre dynamiskt omfång.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Nikon/(appareil2)/441|0/(brand2)/Nikon

En fullt synlig skillnad, det kan jag garantera! Det är inte så att en bild från en D600 inte kan bli dålig, men den blir det under mycket sämre förhållanden än en bild från en D700 blir.
 
Ett äkta ISO 100 och betydligt mer "töjbara" filter är väl 600'ans största fördelar. I övrigt är det ju faktiskt en "enklare" kamera på många sätt.

Största nackdel jag har hittat?
AF i D600 är minst 1Ev sämre i känslighet. Den ger upp innan D700 har börjat tveka på fokuseringen. Men då är det å andra sidan riktigt mörkt.

Bruset i kamerorna beror ju helt på hur bilden är framkallad. Eftersom de har ganska lika färgfilter får man helt enkelt inga större skillnader. Finns det en fördel är det isf till D600, eftersom den har både MINDRE brus och FINKORNIGARE brus om man ser på en utskriven bild.
 
[...] D600:an saknar exempelvis AF-on knapp ifall du brukar använda den. Reglaget för AF med spot/dynamic/alla punkter är också väldigt trevligt.
Nja, det där är väl en sanning med modifikation. D600 saknar förvisso dedikerade knappar för både AF-ON och AEL men har åas en programmerbar knapp för dessa funktioner så använder man AF-ON på en D90 så fungerar det likadant på D600.

Och handen på hjärtat, hur många använder egentligen både AF-ON och AEL-knapparna på de kameror som har båda? Jag har det på min D300 och använder aldrig AEL, det har jag på avtryckaren istället.

Den stora skillnaden för mig är det dynamiska omfånget, ca 2,5 steg bättre än på D300, och det gör verkligen skillnad. Enligt DXOmark är skillnaden i DR mellan D90 och D700 mindre än ett steg och D90 klipper D700 lätt på fingrarna på lägsta ISO (i övrigt vinner dock D700 i allt). Länk
 
Om pengarna inte är en fråga så för står jag inte denna tråd. Då är det väl bara att köpa D600 eller D800.
 
Jag är inte intresserad av d800 helt enkelt på grund av mängden informasjon jag måste dras med. Det ær också klart att priset inte är obetydligt, då hade jag väl skaffat den nya Leica kameran för 160000,- eller vad en sådan ligger på. Jag menar att det inte ær avgörande.

Däremot var det kanske var dumt att lägga upp en tråd då jag egentligen hadde bestämmt mig redan. Teknik blir hela tiden nyare och jag är lite tillbakasträvande här märker jag. Det som tilltalar mig mer är ett välbyggt hus, och då vet jag att de flesta av er kommer att argumentera om att det inte ær någon skillnad men jag har nog svårt att bli övertygad om detta. Jag har tittat en del på beg. D3or men dær tycker jag nog att storleken är i størsta lagret.

Det jag eftersträvar när jag tar bilder är att det skall behøvas dras i reglagen så lite som möjligt, om reglagen står åt alla håll ær jag ändå inte helt nöjd med bilden :). Jag är alltså i stort sätt nøjd med bildkvaliteten som jag får från min d90 men vill gå øver i fullformat då alla mina objektiver ær anpassade før fullformat.

Så det som för mig är avgörande värkar mest vara subjektiva känslor och inte så mycket teknisk prestanda. Jag vill ha en gammal arbetshäst som ger mig bilder jag kan titta på om 50 år och om 50 år spelar det nog inte någon större roll om mina kort kom från en 2008 eller 2012 modell :). Men det är väl därför jag också fotar en del analogt.

Ni har i alla fall övertygat mig om att en d600 tekniskt sätt är en bättre kamera som ger mer förlåtande (och bättre) foton. Och tack för bra förklaringar om vad de olika tekniska detaljerna egentligen betyder!
 
[...] Jag är alltså i stort sätt nøjd med bildkvaliteten som jag får från min d90 men vill gå øver i fullformat då alla mina objektiver ær anpassade før fullformat [...]

Det där var ett märkligt argument om du nu är nöjd med din nuvarande kamera, objektiven fungerar ju precis lika bra på DX och en ny kamera kostar ju trots allt 15 000 kr.

Å andra sidan slår ju prylgalningen till ibland :)
 
Alltid dessa førståsigpåare som ska anmærka och kommentera på alla dissuktioner på forum och tar hela glædjen från seriøsa dissutioner.

Jag undrar vad føregående inlægg adderade till disskusionen? (att jag är märklig?)

Mina objektiv ær anpassade till fullformat och æven hær blir det væl kænslan av ha fullformat som folk sæger att man kan mærka av bilderna. Att søkaren blir større ær tilltalande och det kænns som jag "missar" något med en DX kamera och inte anvænder objektiven till de dem var gjorda før.
 
Nämen förlåt då herr Stingslig, här kommer jag med ytterligare ett onödigt inlägg.

Jag tycker "jag är nöjd med min D90 men alla mina objektiv är FX " är ett märkligt argument. Större sökare, bättre bildkvalitet (upplevd eller faktisk), bättre AF, ergonomi mm är andra argument. Många FX-objektiv presterar dessutom lika bra på DX eftersom det är hörnen som är svårast att få till och de "skär man bort".
 
Och handen på hjärtat, hur många använder egentligen både AF-ON och AEL-knapparna på de kameror som har båda? Jag har det på min D300 och använder aldrig AEL, det har jag på avtryckaren istället.
I do! O jag läser lite då o då om andra som också gör det. Dom två dedikerade knapparna är tyvärr en av dom större anledningarna till att skaffa sig ett större hus än D7100 o D600 osv.

Det där var ett märkligt argument om du nu är nöjd med din nuvarande kamera, objektiven fungerar ju precis lika bra på DX och en ny kamera kostar ju trots allt 15 000 kr.
"Lika bra som på DX" stämmer ju inte riktigt då det blir ett annat objektiv när det skruvas på FX. Det fungerar annorlunda helt enkelt, o oftast till det bättre imo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.