Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändringar sparas inte i JPG filen

Produkter
(logga in för att koppla)

Hercules

Aktiv medlem
Jag har redigerat färger och kontrast i en TIFF bild men dessa finns endast i TIFF filen inte om jag sparar en i JPEG.

Jag använder Photoshop CS. Jag har använt plugins för att korrigera.
 
Det där låter väldigt skumt. Vad är det för plugin då kör med?

(Och varför plugin, finns ju funktioner för sådant i PS från början.)
 
Nu vet jag inte vad du använder för redigeringsverktyg, men om du gör om en TIFF till jpg så tappar du färgomfång. I regel innebär det att färgerna tappar mättnad och blir lite kallare. Så du behöver göra en sista justering i jpg om du ska använda det formatet.

Mvh
Maverick
 
Jag tror jag har samma problem.. tänkte precis skriva ett inlägg om att "färgerna" skiljer sig från "windows" och photoshop.

Även om jag öppnar en vanlig jpg så ser den annorlunda ut i ps än i browser/windows.

Den blir varmare och mer intensiv.
Är det nåt med färgprofilerna månne?

Tacksam för svar. Jag blir tokig på detta..

Förresten väljer jag spara för webb så ser jag dom "rätta" färgerna.
 
Att det ser annorlunda ut mellan Photoshop och Internet Explorer är inte så konstigt då, Internet Explorer inte vet va färgprofiler är. Vet inte om det finns någon browser som klarar färgprofiler till windows.

Enda jag vet är att Safari till Mac OS X fixar färgprofiler.
 
För mig så funkar det ganska bra att i Photoshop CS(2) välja "edit -> assign profile" o välja sRGB-IEC..... då blir färgerna som i windows.

Photoshop jobbar med Adobe RGB som är helt annorlunda än windows/explorer.

// Lz
 
Tillägg:

Man kan även köra "Edit -> Convert To Profile" och välja Destination sRGB-IEC... för att behålla Adobe RGB färgtrycket till sRGB-IEC

// Lz
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.