Annons

Ändring av skärpedjup, hur tusan gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

_V_

Aktiv medlem
Har en fotouppgift där man ska använda samma avstånd och ta x antal bilder med ett långt och ett kort skärpedjur. Plättlätt tänkte jag, ajajaj så fel jag hade.
Har ställt in kameran på AV och har rattat på ratten och även hållt inne AV +/- knappen och helt ärligt förstår jag inte vad skillnaden blir.
Kan ngn förklara pedagogiskare än instruktionsboken vore jag innerligt tacksam.

Jag har en Pentax k100D

Mvh
Johanna
 
Om du fotar på stor bländare får du kortare skärpedjup.
Kanske kan det vara svårt att se skillnaden om du har ett relativt ljussvagt objektiv, men titta på bilderna i full förstoring på datorn.
Ställ kameran på största möjliga bländare (litet värde, kanske 3,5-4 eller så) och ta en bild, blända sedan ner till f/16 eller f/22 och ta exakt samma bild. Det borde bli ganska stor skillnad. Kanske måste du använda stativ e.dyl för att kunna blända ner nu när det är så mörkt.
 
Mycket riktigt är det AV du ska jobba med om du vill kontrollera skärpedjupet. Du ändrar storleken på bländaren. Mindre bländare betyder större skärpedjup - större bländare, mindre skärpedjup.

Jag vet inte hur din K100 är inställd (eller överhuvudtaget hur den riktigt funkar, men det borde vara ungefär som K10), men du ska antagligen snurra på en av rattarna så att AV i displayen ovanpå din kamera ändras.

Det som kan tyckas lite konstigt nu, är att ju lägre nummer, dessto större är bländaren. Står det Av2.8 på skärmen så är det kort skärpedjup, men står det Av16 är det långt skärpedjup.

Det är den korta versionen. Vill du veta mer finns det säkert nån fin artikel här på fotosidan eller nån bok om fotografering som kan hjälpa dig. Dessutom borde du väl kunna få en förklaring av den som gav dig uppgiften.

Lycka till!

Edit: Andreas hann före...
 
Får tacka så mycket, skall prova.

Ja min lärare kan säkert förklara om han får pilla en stund han har Canon.. :p
 
Skärpedjupet är beroende på två saker, brännvidd och bländare.
1 Brännvidd. Ett vidvinkelobjektiv har större skärpedjup än ett teleobjektiv.

2 Bländare. En stor bländare har kortare skärpedjup än en liten bländare. Här kan det bli lite förvirrande, en stor bländare är t.ex. bländare 2.8 och en liten bländare är t.ex bländare 22. Altså en liten bländare har ett högre nummer än en stor bländare.

Om du ställer in kameran på AV och vrider inställningsratten tills du ser det lägsta bländartalet t.ex 3.5 i displayen på ovansidan, så har du kortast skärpedjup.
Om du sedan kör inställningsratten motsatt håll tills du ser t.ex 22, så har du största skärpedjup.

Såg att andra hann före.
 
_V_ skrev:
Har en fotouppgift där man ska använda samma avstånd och ta x antal bilder med ett långt och ett kort skärpedjur. Plättlätt tänkte jag, ajajaj så fel jag hade.
Har ställt in kameran på AV och har rattat på ratten och även hållt inne AV +/- knappen och helt ärligt förstår jag inte vad skillnaden blir.
Kan ngn förklara pedagogiskare än instruktionsboken vore jag innerligt tacksam.

Jag har en Pentax k100D

Mvh
Johanna
Skärpedjupet påverkas av avbildningsskalan och bländaren. Avbildningsskalan påverkas av brännvidd och avstånd.

För att ÖKA skärpedjupet skall du:
*Minska bländaren (större siffra)
*Öka avståndet
*Minska brännvidden (det ser ju ut som avståndet ökar)

För att MINSKA skärpedjupet skall du:
*Öka bländaren (lägre siffra)
*Minska avståndet (går man väldigt nära får man väldigt litet skärpedjup, tänk på makro)
*Öka brännvidden (det ser ju ut som om man kommer närmare)

Det kan vara väldigt svårt att se skillnaden i kameran vid nedbländning, och skärmen har för dålig upplösning. Därför är det bäst att du tar ett par bilder och tittar på dem på datorn så kommer du att se en skillnad. Gå ganska nära och ta en bild på största bländaren och en på minsta. Se till att det finns saker på olika avstånd i bakgrunden så kommer du tydligt att se att det i bakdrunden blivit tydligare vid den mindre bländaren (större siffra).

Lycka till
 
För att se så mycket skillnad som möjligt. placera saker allt från jättenära kameran till jätte långt bort. Att ta bilden på en relativt platt yta ger inte så mycket skillnad.
Utifall at du inte har testat.
 
Vill bara komplettera Peters inlägg med allt detta hänger ihop med objektivet,inte kameran som någon påpekade.Ett objetiv med STÖRSTA bländare exvis f,2,8 tecknar en skarp bild på föremål eller motiv bara på det inställda avståndet.
Genom att MINSKA bländaren kan man få skärpan att sträcka sej i djupled.Teoretiskt sett uppnår man största skärpedjupet med kort brännvid och minsta glugg- f:26-32 etc.Men då kanske det kommer så lite ljus in i kameran att man rejält måste utöka SLUTARTIDEN och kanske komplettera det med stativ och fjärrutlösare.Så jobbar många proffs med landskapsfoton som specialtet.
 
förtydligande av några poster i tråden...

om du ställer fokus på en person 17 meter bort och har en annan person 19 meter bort kommer du inte kunna se nån skillnad i skärpa mellan dessa hur mycket du än försöker... (inte med nån av pentax gluggar i alla fall)

ta ist en person 2 meter bort och en annan 17 meter bort... då kommer du se skillnad på de olika bländarinställningarna

person kan ersättas med valfritt objekt :)
 
_V_ skrev:
Har ställt in kameran på AV och har rattat på ratten och även hållt inne AV +/- knappen och helt ärligt förstår jag inte vad skillnaden blir.

Av = Bländarförval/tidsautomatik (A = Aperture).
Du snurrar på valratten för att ställa bländaren. Ett högt tal (exempelvis 16) = liten bländaröppning = stort skärpedjup.
Ett litet tal (exempelvis 4) = stor bländaröppning = litet skärpedjup.
Skärpedjupet är det område framför och bakom huvudmotivet som ger intrycket av skärpa.

Om du håller inne Av +/- knappen i läget Av, så ändrar +/- tiden, inte bländaren. Bländaren ställer du ju med bakre ratten.

Av/+- knappen är en dubbel-knapp.
När kameran är läget M)anuell exponering, så styr Av/+- bländaren, och enbart då. Då håller du inne Av/+- knappen och snurrar på bakre ratten. Om du inte håller denna knapp intryck i läge M)anuell, så ändras tiden.

I läge Av, Tv och P-läget, så ändrar denna knapp *exponeringen*. Det kallas för *exponeringskompensation*.
I läge P så ändrar denna knapp både bländaren och tiden.
I läge Tv så ändrar den bländaren (eftersom du ställer tiden manuellt).
I läge Av så ändrar den tiden (eftersom du ställer bländaren manuellt).

+ = ökar exponeringen = släpper in mer ljus = överexponerar jämfört med kamerans automatval.
- = minskar exponeringen = släpper in mindre mängd ljus = underexponserar jämfört med kamerans automatval.

Enkelt sätt att lösa din fotouppgift på, och för att tydliggöra skillnaden mellan kort och långt skärpedup, är att köra ändlägena på bländaren. Alltså minsta bländaren (högsta värdet) och största bländaren (lägsta värdet). Dock bör du helst ha kameran på stativ för detta eftersom minsta bländaren kan ge väldigt långa slutartider och du riskerar - trots kamerans SR system - skakningsoskärpa.

Observera även att skillnader i skärpedjup är enklare att se med teleobjektiv (brännvidder från 50 och uppåt) än med vidvinkel (brännvidder under 24).
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
förtydligande av några poster i tråden...

om du ställer fokus på en person 17 meter bort och har en annan person 19 meter bort kommer du inte kunna se nån skillnad i skärpa mellan dessa hur mycket du än försöker... (inte med nån av pentax gluggar i alla fall)

ta ist en person 2 meter bort och en annan 17 meter bort... då kommer du se skillnad på de olika bländarinställningarna

person kan ersättas med valfritt objekt :)
gäller med 50mm i alla fall...
med 500mm f/2.8 kan du nog få ena skarp men inte den andra (vid 17m och 19m avstånd)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.