Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

simons

Aktiv medlem
Min kamera tar bilder i 180 ppi. På proprint.se kan man skriva ut bilder i "repromode" (annars kapar dem kanterna) men då krävs det att bilden är i 400 ppi. Förlorar bilden kvalitet om man rakt upp och ner ändrar upplösningen till 400 ppi i Photoshop?

Nej, men den blir mindre i utskrift.

Om du däremot bibehåller utskriftsmåtten så måste bilden interpoleras upp, och då förlorar man givetvis kvalitet. Däremot vet jag inte vad som blir bäst/sämst; bilden utskriven i 180dpi eller interpolerad upp i storlek och utskriven i 400dpi.

Interpoleras bilden automatiskt när man ändrar storlek och upplösning i Photoshop eller kan man göra det på ett mer effektivt sätt?

Utskriftsmåtten är tänkt att vara lika, med den skillnaden att måtten måste vara angivna exakt vid utskrift i "repromode".

Jag upprepar den ursprungliga frågan, är 400 ppi med interpolering sämre än 180 ppi med samma utskriftsmått?

Senast ändrad:
Kan du inte fråga labbet istället? Eller gör arbetsytan lite större så att det som kapas bort inte blir av din bild utan bara av arbetsytan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar