Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra storlek på en bild i centimeter

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag kan bara välja mellan pixels och procent när jag ska ändra storlek på en bild i PS...finns det nån tabell på hur mycket x antal pixlar är.

Jag vill inte skicka iväg för stora (och absolut inte för små) bilder när dom ska trcykas.

Gip skrev:
Jag kan bara välja mellan pixels och procent när jag ska ändra storlek på en bild i PS...finns det nån tabell på hur mycket x antal pixlar är.

Jag vill inte skicka iväg för stora (och absolut inte för små) bilder när dom ska trcykas.

Det går ju inte att översätta antalet pixlar till cm, utan att veta upplösningen på det tryckta materialet.
Om du vet upplösningen så kan du skriva in den i "storlek på bild" och sen ange önskad storlek i cm.
Rutan "ändra bildupplösning" måste då vara ikryssad.

/Thomas

Det blir ju helt avhängt på i vilken upplösning du vill trycka bilden i.

Någonstans brukar man ange dpi(dots per inch), antal pixlar och dpi inställningen avgör vilken storlek bilden blir.

Fast i normalfallet så är Dpi bestämt av maskinen, så man skickar sin bild och anger hur stor den skall vara i cm, då räknar labbet om bilden så att den får rätt storlek.

Om du inte vill att labbet skall göra omräkningen så ta kontakt och fråga hur många dpi som gäller. Sedan så skalar du om bilden själv beroende på hur stor du vill att den skall bli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar