Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra storlek i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foeq

Ny medlem
Köpte en ny EOS 550D och har blivit hyffsad på att hantera den. Men bilderna är onödigt stora. Jag har inte Photoshop men har dock testat att få ner storleken i paint men det verkar lite knepigt att få in en bra storlek. Undrar därför om man kan ändra storleken redan i kameran och om man kan det hur gör man det för jag har inte kunnat luska ut det :/

// Christoffer

Som redan skrivits, ja det går att ställa in hur stora bilderna ska bli. Står hur i bruksanvisningen. Men jag skulle nog rekommendera att du skaffar dig ett bildbehandlingsprogram istället. Det behöver inte vara photoshop. Det finns gratisalternativ, exempelvis http://www.gimp.org/

Installera programmen du fick med kameran. I exempelvis Digital Photo Proffesional kan du lätt förminska dina 18MP filer efter tycke (samt en massa andra funktioner) och inte bara en och en utan så många bilder du vill på en gång.

Så: Läs manualen och installera programmen så kommer allt gå bra.

ANNONS