Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra Kamera profil / Kamerakalibrering i Lightroom.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.76

Aktiv medlem
Hej.

Är jag i fel forum ber jag om ursäkt och Admin kan flytta det till rätt.

Undrar om det finns ett smidigt eller snabbt sätt att antingen vid Import eller när man är i Framkalla modulen ändra kameraprofilen/färgprofilen(?) till "Camera Standard" istället för "Adobe Standard" för alla bilderna istället för att behöva ändra manuellt bild för bild.
Om ni förstår hur jag menar.

Ska tillägga att jag är ganska så ny på Lightroom så om det finns är enkel lösning på detta är det ju kanon.
Använder Canon när jag fotar om det är nånting som behöver nämnas i sammanhanget. Tycker bilderna får lite mer "kraft" i sig när man använder Camera Standard iställer för Adobe Standard.

Mvh Johan

Längst ner i framkalla finns Kamerakalibrering. Där kan du ändra till Camera standard istället. Sedan kan du gå trycka G och i biblioteksmodulen sedan välja att kopiera och klistra inställningarna till alla bilder (ctrl, alt och v klistrar från en bild till de du väljer t.ex.). Vet inte om det vid import går att välja kameraprofil redan där, har inte testat. Men det borde gå att göra en sparad förinställning för det och då kan du applicera den på alla bilder när du importerar.

Tusen tack. Funkade :D
Verkligen stort tack.

Man tycker det borde gå redan vid Import men det kanske behövs att man skapar en "profil" för det.

Men vad vet jag. Nu fick jag ju hjälp.

Återigen stort tack.

/ Johan

Jo, exakt. Det borde gå att göra en User Preset som inkluderar kamerakalibrering, och de inställningarna kan du sedan välja vid import (Använd vid import - Framkallningsinställningar).

Det går att göra så, ja. Sedan kan du också under Modulen för Framkalla under Förinställningar välja Användarförinställningar. Den du då skapat, kan du högerklicka och sedan välja Används på Importera och då borde den vara Default.

Lyckades ordna en egen "profil" så nu blir det som jag önskade.

Tack för att du tog dig tid att svara och komma med tips.

/Johan

Ingen orsak, kul att kunna hjälpa till! Vad bra att du har det fixat så går det snabbare i fortsättningen!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto