Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra förinställning vid framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipAhlander

Aktiv medlem
Hejsan, jag använder lightroom sedan ett tag tillbaka. Jag diggar arbetsflödet och ser inga anledningar för mig personligen att införskaffa photoshop.

Det finns många saker som jag ofta gör med mina bilder, och där känner jag inte att jag kan göra så mycket för att snabba upp mitt flöde jättemycket. Men där finns en sak jag i regel gör med varje bild, och det är att öka uppskärpningen, och det rätt rejält mot vad som är standard.

Jag har precis lyckats skapa en förinställning, men jag vet inte hur jag ska göra för att få den här förinställningen att gälla varje gång jag importerar en bild.

Tacksam för snabba svar, och eventuella andra tips är givetvis också välkomna :)

- Markera en bild som inte har några framkallningsjustering gjorda
- Gå in i framkallningsmodulen och gör de inställningar som du vill att alla bilder du importerar från denna kamera ska få i framtiden
- Tryck ner Alt-knappen (Windows) så ser du att knappen "Reset" längst ner till höger byter funktion till "Set default..."
- Bekräfta genom att klicka på "Update to current settings"

Så, nu kommer alla bilder du inporterar från denna kamera framöver att få dessa inställningar som default. Dina tidigare bilder påverkas inte.

- Markera en bild som inte har några framkallningsjustering gjorda
- Gå in i framkallningsmodulen och gör de inställningar som du vill att alla bilder du importerar från denna kamera ska få i framtiden
- Tryck ner Alt-knappen (Windows) så ser du att knappen "Reset" längst ner till höger byter funktion till "Set default..."
- Bekräfta genom att klicka på "Update to current settings"

Så, nu kommer alla bilder du inporterar från denna kamera framöver att få dessa inställningar som default. Dina tidigare bilder påverkas inte.

Vad smidigt! Tack så mycket!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar