Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra enhetsbeteckning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Finns det någon enkel sätt att i lightroom, byta enhetsbokstaven i sökvägen. Har mina bilder på extern hd, och tänkte inte då, så den kallas för E: Men om jag sätter fler interna hårddiskar, så får dom ju enhetsbeteckningar till exempel E:. Så det vore bättre att ha någon högre bokstav till den externa. T ex H:
Så om sökvägarna är annars samma, men bara ändrar enhetsbeteckningen, kan jag ändra det enkelt, eller måste jag söka på saknade bilder?

Skulle tro att du får ändra enhetsbokstav i Windows och sedan peka ut den nya sökvägen i Lightroom.
Nu är jag inte helt säker men jag tror att du bara behöver peka ut den "översta" mappen så hittar nog Lightroom allt efter det.

Hur är det om man döper de externa hårddiskarna? Då borde väl Lightroom hitta dem på en gång med mappstruktur och allt utan att blanda ihop dem då de är döpa? Eller hur fungerar det? Jag har döpt min externa men jag har ju bara en (min andra är tydligen borta) så kan inte testa riktigt, men det borde väl vara ett sätt att kunna få lite bättre ordning och säkerhet?

Hur är det om man döper de externa hårddiskarna? Då borde väl Lightroom hitta dem på en gång med mappstruktur och allt utan att blanda ihop dem då de är döpa? Eller hur fungerar det? Jag har döpt min externa men jag har ju bara en (min andra är tydligen borta) så kan inte testa riktigt, men det borde väl vara ett sätt att kunna få lite bättre ordning och säkerhet?

Oavsett vad man döper diskar till sätter Windows sökvägen automatiskt till närmast lediga bokstav om det inte är en fast plats man ansluter till varje gång.

Hur är det om man döper de externa hårddiskarna? Då borde väl Lightroom hitta dem på en gång med mappstruktur och allt utan att blanda ihop dem då de är döpa? Eller hur fungerar det? Jag har döpt min externa men jag har ju bara en

(min andra är tydligen borta)

så kan inte testa riktigt, men det borde väl vara ett sätt att kunna få lite bättre ordning och säkerhet?
Så vansinnigt roligt skrivet......skrattar fortfarande... :)

Oavsett vad man döper diskar till sätter Windows sökvägen automatiskt till närmast lediga bokstav om det inte är en fast plats man ansluter till varje gång.

Nja, det stämmer inte. Min externa disk som jag gett namnet X får alltid det enhetsnamnet även om jag ansluter någon annan först. Man måste dock ange enhetsnamnet själv först. Annars sker det automatiskt, precis som du skriver.

Så vansinnigt roligt skrivet......skrattar fortfarande... :)

Haha! Kul att jag kunde roa någon :p

Intressant tråd detta dock, för jag själv har varit lite konfunderad och fundersam till hur det fungerar egentligen. Bra att det finns kunniga människor där ute som kan bringa lite ljus och klarhet i denna tekniska djungel :)

Jo, hade inte tänkt när jag kopplade in den externa, så det blev E: Hade ju C; och D: innan, men köpte sen en disk till som jag satte internt, och den fick E, så nästa gång var min externa F: Nu har jag bytt på den interna till F, och ändrat tillbaks till E min externa, men tänkte ändra den till nåt högre bokstav.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto