Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra bländaren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, om du tar dig tid och kollar ser du att hon har en instegskamera och bländaren har man alltid ändrat på det sättet på nikons instegsmodeller. Trevligt att alla är så trevliga här...

/ J

Inte heller den informationen fanns när rådet i fråga gavs. Folk svarade så långt det var möjligt med den information som var given.

Oj, här rasslar det av rustningar i skinande stål :D

Jag tolkade följande som att bellafella själv tog min kommentar med glimten i ögat.
bellafella sa:
PS: Tack för alla som svarat ! :D
Om det inte skulle vara så ber jag såklart om ursäkt och ger istället rådet att vrida och trycka på allt på kameran, om man inte blir våldsam så går den inte sönder utan det enda som händer är att man lär sig.

Och tänk om hon faktiskt hade haft en TLR!

Är det såhär ni vill visa upp er mot fotosidans nya medlemmar?

Trodde för en sekund, att jag råkat kommat in på flashback.org....

@Bellafella
Som Gorse sa. Vrid på ratten så du inte hamnar i Autoläget. Om du väljar 'Av', kan du själv ställa in din bländare.
Nikon gör det enkelt för nybörjare så om du ser på skärmen på kameran nu, så finns en cirkel som ändrar sig när du rullar på reglaget(den som sitter högst upp till höger på baksidan).
Den där cirkeln visar hur bländare ändras. Desto högre tal, desto mindre blir hålet, och vice versa.

'Av' tyckte jag var det enklaste läget att börja med, för man förstod sambandet mellan slutartiden och vilken bländare man skulle ha.

Otroligt.. 3 min att skriva och vara hjälpsam. Vad slösade ni andra er tid på? :)

Jag vill också hålla med om rådet att läsa lite i manualen. Visst är manualen tjock, men i alla fall på Canons modeller är manualen ofta ganska pedagogiskt upplagt kring hur man uppnår olika typer av bilder (t. ex. vad som händer när man ändrar slutartid, bländare etc.). Det är lite som en grundkurs, snarare än bara tekniska förklaringar kring hur man hanterar kameran.

Är NIkons manualer upplagda på samma sätt?

Jag kan inte riktigt begripa hur man kan ge så korkade råd till till någon som är 14 år och ställer en högst relevant fråga? Nu blev jag lite besviken på alla lustigkurrar. Förövrigt är manualen ganska tjock och rätt komplicerad om man är ung.

Ja, vrid det hjul som antagligen just nu står i läge Auto med grön text, till läge A. Nu kan du vrida på det hjul som är på baksidan av kameran högst upp till höger. Nu borde du ha ett läge där du kan själv ställa in bländaren men kamran fortfarande är automatiskt vad det gäller tiden, dvs du borde få rätt lyckade bilder. Exakt hur detta går till står i manualen men det gäller att hitta rätt sida. Det är sällan man orkar läsa alla sidor på en gång.

Tack så jätte mycket ! Uppskattar värkligen att du och alla andra också såklart har svarat ! :)

PS: Jag läste faktiskt hela manualen men hittade inget om bländaren men kanske missade det avsnittet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar