Annons

Ändra bakgrunden med kurvläge - hur mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soldyrkare

Aktiv medlem
Hej,

jag har fotograferat och tycker att bakgrunden som blivit lätt grå skulle kunna göras vitare. Så om jag går in på Layer > New adjustment layer > Curves och sedan väljer exempelvis input 240 och output 255, så borde jag väl enbart ha påverkat bakgrunden och inte något av hudtonerna som ligger kanske mot mitten? Undrar om någon av er kan detta bättre än mig? Vad är det jag mer som jag går in och påverkar? Kanske ögonvitorna förstås, men det går bra med.

Tack, tack

Elisabeth

Hej,

jag har fotograferat och tycker att bakgrunden som blivit lätt grå skulle kunna göras vitare. Så om jag går in på Layer > New adjustment layer > Curves och sedan väljer exempelvis input 240 och output 255, så borde jag väl enbart ha påverkat bakgrunden och inte något av hudtonerna som ligger kanske mot mitten? Undrar om någon av er kan detta bättre än mig? Vad är det jag mer som jag går in och påverkar? Kanske ögonvitorna förstås, men det går bra med.

Tack, tack

Elisabeth

Du påverkar alltid hela bilden om du inte gör det selektivt med mask etc. Det är inte enbart de vita eller nästan vita ytorna som påverkas vid en sådan justering. Bilden består av tre färger (fyra i cmyk-läge) och vad som händer är att färger påverkas genom att de blir renare och till slut utfrätta, kontrastlösa och platta.

Å andra sidan, -är du nöjd med resultatet du ser i skärmen är det väl ok?

Annars är måste du göra en mask som hindrar allt utom bakgrunden att påverkas. En annan "fulmetod" är att först göra ändringen utan mask och sedan sudda tillbaka de delar som du inte vill förändra genom att välja suddgummit och hålla ner "alt". Då kommer ursprunget tillbaka igen.

Det finns många betydligt mer avancerade sätt att göra detta, men "magiska suddgummit" är en enkel och snabb metod som är lätt att greppa.

Ja, jag funderade att det kanske kunde vara så, så därför jag ville fråga.. just det snabbmaskläget är nog en bra variant, men det får bli på ett urval då.. annars har jag lärt mig att automatisera så allt appliceras till flera bilder, så hade varit praktiskt.

Borde inte detta vara ett tillfälle när det fungerar bra att skapa masken från en markering gjord med Color Range (Select->Color Range)?

Borde inte detta vara ett tillfälle när det fungerar bra att skapa masken från en markering gjord med Color Range (Select->Color Range)?

De blir ofta alldeles för ojämna och dåliga om man vill ha ett snyggt resultat. Dessutom får man markering inne i de delar som har samma ljushet och färg som bakgrunden (om man inte gör en grov "förmask".

Bättre att göra en lagermask av bilden:

• gör en lagerkopia
• lägg till en lagermask på nya lagret
• Markera hela bilden och ta en kopia (cmd+c)
• Gå in i lagermasken (alt-klicka på lagermasken)
• klistra in

Nu är masken vänd på fel håll, välj cmd+i (invertera). Sedan är det bara att justera masken på olika sätt: Pensel, med svart och vit färg, Pjatta bort ljusa toner och efterbelys mörka toner. Efter det har man oftast en mycket exakt mask.

Släck understa lagret för att se resultatet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto