Annons

Älgar!

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Jag gör en uppföljningstråd till fågeltråden men lägg här in era bilder på älgar och berätta gärna hur ni tog bilden(ifall ni gömde er eller ifall ni bara stötte på en älg).

Hoppas på många fina älgbilder nu!

Plåtad mellan Råneå och Töre utmed E4/E10 på en myr. Tyvärr hade jag bara en 420 mm till förfogande och de arma älgarna var inte tillräckligt nära.

Bilagor

• crw_8093_jfr.jpg
    crw_8093_jfr.jpg
    11.7 KB · Visningar: 1,694
Strax innan hade kalvarna busat med varandra.

Bilagor

• crw_8086_jfr.jpg
    crw_8086_jfr.jpg
    8.5 KB · Visningar: 1,675
Hälge...

10 D med 300/2,8 IS. Bilfönster som stativ...

Bilagor

• hälge.jpg
    hälge.jpg
    48.1 KB · Visningar: 1,796
FelixSwensson skrev:
Inga älgbilder här inte. Har inte någon tips på hur man gör för att få en älg på bild?!

Ett bra sätt är att vara ute i gryning och skymning då älgarna rör på sig mest. Och jag har tagit det mesta av mina älgbilder från bilen som är ett bra gömsle.
Men som det är med det mesta man fotar, fåglar, däggdjur osv, så är det att vara ute i naturen. Och ha tålamod, förr eller senare så dyker motivet upp...

Mvh, Ingemar

Bilagor

• älgar.jpg
    älgar.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,993
Det behöver inte vara svårt.

Bilagor

• algtjur400.jpg
    algtjur400.jpg
    51.8 KB · Visningar: 2,460
Man kan besöka älgfarmen i Bjurholm väster om Umeå.

Bilagor

• algkalv400.jpg
    algkalv400.jpg
    54.4 KB · Visningar: 2,012
Ja det här får bli mitt bidrag , kom körande med bil och fick se den här tjuren stående i skogen kanske ett trettio tal meter in i skogen ,körde förbi älgen och stannade ock gick den helt enkelt till mötes och kom ganska nära den pga skymningen och den rätta vinden ,tror att den hade lite svårt att se mig i det dunkla ljuset . Bilden är tagen med 10D 28-135 och om jag inte mins fel så behövdes det iso 1600 för att få till en tid på 1/20,men då stod jag på ca 20 meter med en viss puls måste jag erkänna ,får en en viss puls även nu när jag skriver det här.
Mvh Patrik

Bilagor

• älgmöte3.jpg
    älgmöte3.jpg
    50.3 KB · Visningar: 4,407
Utan några större problem. Dock är det ovanligt. Det har hänt att t.ex. jägare blivit halvt ihjälsparkade av kon som vill försvara sina kalvar. Det vanliga när en människa närmar sig är ju
helt klart att de lägger benen på ryggen (alla fyra).

Såg ett inslag på TV för något år sedan om en älg som hade tröttnat på en närgången fotograf. Den killen hade tur som överlevde för älgen var riktigt våldsam. Man ska nog ha en viss respekt för djuret. Själv blir jag skakis så fort jag ser en älg.

//Johnnie

Ingen speciellt bra bild, men mitt bidrag i alla fall. Älgko med två kalvar som kalasar äpplen i en villaträgård hösten -02. Fotade från bilen.(man får väl anta att det inte var Runars hus..)

/Per

Bilagor

• älgar_liten.jpg
    älgar_liten.jpg
    44 KB · Visningar: 257
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar