Annons

Älg i Sarek

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_klinte

Aktiv medlem
Då var sommaren på g igen... Iallafall på planeringsstadiet. Alla lysande planer som gjorts upp med kompisar osv. går åt skogen när sommarjobb och flyttlass å fan och hans moster sätter stopp. Lätt frustrerad över vännernas opålitlighet funderar jag på att ta en dedikerad fotosemester istället, lägga halva reskassan på ett Sigma 100-300 f4 +1.4 konv. och dra till fjälls. Nu till frågan;

Min ide var att utgå från Aktse och ta sig in i början på Rapadalen. Där inrätta ett basläger uppe på slutningen med överblick över något större sele och därifrån spana efter framförallt älg. Jag har vandrat i dessa områden när jag var yngre och vet i princip hur det ser ut. Jag är dock lite tveksam över genomförbarheten. Är det rimligt att tro att man kan få se en del vilt och framförallt går det att röra sig i deltaområdena så att man har någon chans att komma nära betande älg? Med tanke på hur kännt området är så antog jag att ämnet varit uppe tidigare men det fanns inget att finna vare sig här eller på utsidan. Någon som har erfarenhet eller synpunkter?
/Niklas
 
Chansen är god. Mötte två vandrare vid Nammatj förra året som hade sett järv i Ruohtesvagge och älg i Rapadalen och de var inte på någon spaning. -04 träffade jag på en ung älgtjur på sluttningarna av Skarjatjåkkå. Ca 20 meter ifrån var jag. Vi tittade på varandra i några sekunder innan jag ryckte fram kameran och fick några bilder med min 105:a. Älgen började springa och som den goda löpare han är tog det bara några sekunder innan han var borta. Lycka till!
 
Älg borde du kunna se, men något rovdjur är inte lika troligt.
Sist jag var där så såg jag dock VÄLDIGT mycket björnspillning. Färsk sådan också. Det borde inte alls vara omöjligt att skåda någon björn om man ligger efter någon bergssluttning och kikarspanar, tidig morgon, på hösten. Har själv tänkt göra detta då tillfälle dyker upp.
Men som sagt älg borde inte vara något större problem.
Jag skulle inte stanna alldeles i början av rapadalen utan knallat in till selet.
Bäst chans att se björn skall dock vara i början.
Lycka till.
 
I rapadalen har du alla förutsättningar för att fotografera älg. Jag var där sept 04 med ett par kurskamrater på Nordisk Naturfoto och vi hade allihop massor av älgbilder med oss hem, själv hade jag en förmiddag då jag gick tre timmar runt en ko med två kalvar. Tyvärr regnade det ganska intensivt just då, så jag kunde inte fotografera så mycket som jag önskade. Det tog jag igen ett par dagar senare, då jag med ett par graders feber i kroppen stötte på den här damen under en dagstur.

Gänget jag var ute med låg i basläger på två ställen, vid Alep spadnek ungefär mitt i rapadalen och vid Skoarkistugan nästan ända uppe vid Loddebakte.
Tiden var sista tio dagarna i september, det var lite för sent för "höstglöden" med alla vackra höstfärgerna, men vi hade bättre sikt pga att löven hade fallit, och vi var ju där specifikt för älg.
En av mina kamrater hade en incident där hon fick sitta en halvtimma uppe i en björk för att klara sig undan en ilsken älgko, annars hade vi intrycket av att älgarna var mycket toleranta mot vår närvaro. Det var inte aktuellt att smyga på dem, det gick bra att närma sig djuren ändå genom att vara behärskad i sina rörelser och ta god tid på sig.
Det kan vara bra att göra extra åtgärder för att skydda fotoutrustningen mot regn, iallafall om du ska till just rapadalen i september.

Lycka till, vi kanske ses där ute. Jag hoppas kunna få till en ny tur i höst.
Magnus
 
Hur tar man sig lættast från jærnvægen til Rapadalen?

Jag funderar också på en SeptemberBasecampTur i/till Rapadalen.

MVH Niclas,
 
Jag har varit i sarek och vandrat två gånger men aldrig sett mer än lämmel, konstigt nog!?

hmmm....man kanske skall lägga om planerna.
Jag planerar att ta bilen från skåne upp till abisko v. 37 och 38. Men det är kanske försent för att kunna plåta höstglöden?
Kanske skall dra till sarek ist?

Mvh Henrik
 
Har en gång i min ungdom typ 1990 åkt tåg till gällivare, (eller om det var kiruna) och därifrån tagit buss till Stora Sjöfallet (hotellet i Vietas) och fiskflyg körde oss vidare till parkgränsen och hämtade oss igen på ett annat ställe efter en vecka.
Fiskflyg kör fortfarande men deras charmiga sjöflygplan har tagit kvällen och nuförtiden är det helikopter som gäller.

Man kan gå till fots från Kvikkjokk, då kommer man söderifrån in i Sarek och det är ett par tre tuffa dars vandring innan man är i rapadalen. Själv har jag inte tagit den vägen nån gång.
Jag vet också att det finns en körväg som går från Porjus nästan ända fram till Aktse, det ska vara en knapp dagsvandring därifrån fram till parkgränsen vid Nammatj och då kommer man ju rakt in i Rapadalen. Tyvärr vet jag varken vad stället heter, hur man hittar dit eller om det går några allmänna kommunikationer den vägen.

Hursomhelst kör oftast Lennart? Läntha båtturer från Aktse till Nammatj om man vill spara tid. Men det är alltid läge att kolla upp det först för det kan ju vara älgjakt eller nåt sånt och då går det garanterat inga turbåtar.
 
Överlägset snabbaste vägen in till rapadalen är vägen från Tjåmotis norrut fram till cykelstigen. Därefter 1mils mycket lätt vandring till båtplatsen. Därefter båt direkt in till dalen.
Har man bil med cykel lastad kan man ta sig in dit på ngn enstaka timme.
Buss går till Tjåmotis, jag har för mig att man kan avtala med Lennart om hämtning från Tjåmotis, men är inte säker.
 
Det är som ni sagt tidigare inga problem med transporten om Lennart är tillgänglig.

Angående älgarna så är det inga problem att komma nära - de ser oss troligen inte som fiender efterssom de inte jagas i Sarek. Fotade själv tre stycken under Låddepakte får nåt år sen på ca 5-6 meters avstånd utan att de brydde sig nämnvärt. Frågan är snarare hur länge man själv vågar stå öga mot öga med en 20-taggare :) Rovdjur ska du nog ha sanslös tur att få fota men det är klart att förutsättningarna är bättre där (rovdjurstorget) än de flesta andra platser i Sverige.
 
Andreas74 skrev:
jag har för mig att man kan avtala med Lennart om hämtning från Tjåmotis, men är inte säker.
Jo...
Nog är det så alltid.

Vet inte om detta är till någon nytta för herrarna, men här är infolappen vid båtlämningen vid Nammatj i alla fall.
 
Senast ändrad:
En annan infolapp vid Nammatj. Från ifjol höstas liksom ovanstående.
 

Bilagor

  • lapp vid nammatj_2a_400x.jpg
    lapp vid nammatj_2a_400x.jpg
    57.1 KB · Visningar: 1,434
...och andra hälften av ovanstående. (Varför ska FS vara så kb-snåla? Får ju skala ned och komprimera i all oändlighet om jag ska få in en bild här.)

STF borde man alltid kunna kontakta för uppdaterad info.
 

Bilagor

  • lapp vid nammatj_2b_400x.jpg
    lapp vid nammatj_2b_400x.jpg
    54.9 KB · Visningar: 1,349
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.