Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre zoom-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fjeansson

Ny medlem
Hejsan,

Jag tänkte köpa en Sony nex 5 eller 7 att filma med. Med adapter så kan ju den kameran använda alla objektiv med A-fattning (Nikon?).

Min fråga är: finns det äldre zoom-linser med A-fattning, typ 18-55 med f-stopp 2.8 eller snabbare att få tag på begagnat ? Jag vill ha kort skärpdjup och 3.5 duger inte. Behöver ingen autofokus, bildstabilisering eller liknande. Har inget emot att ställa in allt manuellt.

Fredrik
 
Hejsan,

Jag tänkte köpa en Sony nex 5 eller 7 att filma med. Med adapter så kan ju den kameran använda alla objektiv med A-fattning (Nikon?).

Min fråga är: finns det äldre zoom-linser med A-fattning, typ 18-55 med f-stopp 2.8 eller snabbare att få tag på begagnat ? Jag vill ha kort skärpdjup och 3.5 duger inte. Behöver ingen autofokus, bildstabilisering eller liknande. Har inget emot att ställa in allt manuellt.

Fredrik

Hej. "A-fattning", kanske är det Sonys Alpha-objektiv du tänker på? Det finns väl adapter för dessa & då kanske 16-50/2.8 kan vara nåt? Adapter går nog att få tag på för Nikon åxå, där finns ju åxå några zoomar med 2.8. Högre ljusstyrka än så blir svårt på zoomar dock. /
 
A fattningen är Sonys/Minoltas autofokusfattning som kom till 1984 till Minolta 7000. Det finns en hel del olika objektivfattningar som alla kan användas till NEX med rätt adapter: M39,M42,M bajonett, FD,FL,F,EF,R mm. Vidvinkelzoomar med brännvidd under 20mm kom till lite före millenieskiftet. De avsedda för cropformat (t ex Sonys/Minoltas digitala hus kom till senare efter lanseringen av Dynax 7D vilket jag tror var ca 2005. Det finns alltså inga objektiv specifikt avsedda för den mindre sensorn gjorda före 2005 som ger autofokus på NEX med Sonys AF adapter. Däremot kan i stort sett allt monteras på NEX med rätt adapter. För mig är objektiv gjorda de senaste 7-8 åren inte "äldre" dock. Zoomobjektiv äldre än digitalåldern tecknar ut 35mm film eller en area som är ca 2,5x större än sensorn i NEX husen och är därför större - dessa är Minolta 17-35/3,5G, Nikkor 17-35/2,8, Canon 17-35/2,8. Sedan digitalåldern har både Nikon och Canon gjort nya fullformatsvidvinkelzoomar också men dessa blir dyrare då de görs än.

Frågan är dock: om du ändå skall använda nyare objektiv för att täcka ner till 18mm och ha en zoom, varför då köpa NEX och behöva köpa till en adapter? Det är väl då lika bra att köpa ett SLT hus som t ex Sony A33+18-55/3,5-5,6 i kit för 5300:- vilket blir billigare än NEX 5N och du får en EVF sökare på köpet i A33. Med adapter på NEX för att sätta på ett objektiv med A fattning blir ju kombon med NEX 5N/7 nästan lika stor och betydligt dyrare. Till A33 kan du sedan köpa till ett beg Sigma 18-50/2,8 beg för 2000:- i A fattning och då även få autofokus.

Jag tycker NEX är väldigt spännande och bra men förutsett att: 1) man kör NEX optik så att det blir så litet tillsammans som möjligt. 2) man kör äldre optik (>15 år gammalt) helst till "döda" system (billigt) och fasta brännvidder (zoomar som är >15 år håller sällan skärpan på dessa mindre och högupplösta sensorer).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.