Annons

Äldre "proffskamera" ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Det som jag mest irriterar mig på med D70 är dels den ibland slöa fokusen (kan bero på objektiven), men även den grymt lilla och mörka sökaren.

Då jag inte är i behov av att dra upp större filer än max 1500x1000 c.a så känns D200 kanske lite overkill, nån som vet hur t.ex D1H eler nån annan äldre "proffskamera skulle fixa detta??

Som ägare av såväl D70 som en D2H försöker jag svara. D70 har autofokussystemet Cam900 medan min D2H har Cam2000. D200 har Cam1000 medan äldre D1 har Cam1300. Så högre Cam desstu bättre.

Min D2H är betydligt rappare än min D70 på AF även om den är äldre. En D1 bör vara rappare än din D70 (även om jag inte själv testat).

4MP som D2H har räcker bra för mig. Har testat att interpolerar upp några bilder till det dubbla och jag märker ingen större kvalitetsförlust. Skönt att få in lite mer bilder på minneskortet också...

MagnusJoh skrev:
Som ägare av såväl D70 som en D2H försöker jag svara. D70 har autofokussystemet Cam900 medan min D2H har Cam2000. D200 har Cam1000 medan äldre D1 har Cam1300. Så högre Cam desstu bättre.

Min D2H är betydligt rappare än min D70 på AF även om den är äldre. En D1 bör vara rappare än din D70 (även om jag inte själv testat).

4MP som D2H har räcker bra för mig. Har testat att interpolerar upp några bilder till det dubbla och jag märker ingen större kvalitetsförlust. Skönt att få in lite mer bilder på minneskortet också...

Som jag utläser det så borde altså en äldre modell, typ D1 eller liknande lösa mina problem??

Det jag söker är en bättre sökare och snabare AF än vad D70 har...

Jag köpte en D1H på samma grunder som dina, större sökare och snabbare autofokus. Men sålde den ganska snabbt och skaffade mig en D70 igen, tyckte att batteriprestandan var under all kritik samt att D70 kändes smidigare och lättare att jobba med. Visst, sökaren är bättre, men ändå inte speciellt stor om man jämför med en analog kamera.

Damm på sensorn skrev:
Jag köpte en D1H på samma grunder som dina, större sökare och snabbare autofokus. Men sålde den ganska snabbt och skaffade mig en D70 igen, tyckte att batteriprestandan var under all kritik samt att D70 kändes smidigare och lättare att jobba med. Visst, sökaren är bättre, men ändå inte speciellt stor om man jämför med en analog kamera.

Oki vad ska man satsa på då?
Vägrar snart att fokusera manuellt med D70 längre, man ser ju knappt nåt.

Damm på sensorn skrev:
Jag köpte en D1H på samma grunder som dina, större sökare och snabbare autofokus. Men sålde den ganska snabbt och skaffade mig en D70 igen, tyckte att batteriprestandan var under all kritik.

Var det ett nytt eller det medföljande batteriet som var "kasst"? Nikon's egna orginal-batterier är kända för att inte va något vidare.

Batterierna som Zebramedia säljer är betydligt bättre, och billigare än orginalen, så säger iaf flera användare på fotosidan som har testat.

Det kan va ide att underhållsLadda batteriet också, jag gör iaf alltid det och har inga större bekymmer. Min erfarenhet är att det i första hand är displayen som tycks dra en massa ström.

D2h är en bättre kamera än D1h. Dock är Den ganska brusig, medan D1h ger helt fullt godtagbara filer på iso 800, enligt en användare på fotosidan.

Hur pass rena bildfiler D1X (5mp) genererar vid iso 800 vet jag inte.

Samtliga D1or, (utom vanliga D1) är svåra att få tag på i sverige till vettiga priser.
Det är Ebay som gäller.

Edit: De flesta D70-ägare som skaffat en D1a att som andra kamera har snart förpassat D70'n till sin andra-kamera...

Så står det iaf i några av recesionerna här på fotosidan om man kollar upp D1...

Jag vet dock inte själv hur jag skulle ha resonerat. D1 är nämligen min första dslr och jag valde den istället för D70 då jag ville en kvick AF och ett tåligt hus om olyckan skulle vara framme. + att jag endast anvädner den som "läroverktyg" och att 2.7mp räcker för mig.

Har testat D70, men ogillar definitivt den märkbart mindre och mörkare sökaren.

Senast ändrad:
Sökaren (samma som D200) och mycket annat hoppas jag blir bättre jämfört med D70 på den nya Nikon D80 som kommer snart så det kanske är värt att vänta på.

Martin Gunnarson skrev:
Sökaren (samma som D200) och mycket annat hoppas jag blir bättre jämfört med D70 på den nya Nikon D80 som kommer snart så det kanske är värt att vänta på.

Kollade med butiken häromkring o dom sa att inofficiellt så får dom den runt den 10-15 dec.
Så länge har jag varken tid eller ork att vänta...

D1 är en underbar kamera och jag saknar min fortfarande. De flesta gör inte större utskrifter än A4 och en A3 i undantagsfall och då klarar man sig med 2,7 megapixel. Men jag skulle hellre valt en D1h pga att D1:an kan ge ett fult magentastick och har rätt mycket brus.

/Pontus

Mattias Andersson skrev:
Det som jag mest irriterar mig på med D70 är dels den ibland slöa fokusen (kan bero på objektiven), men även den grymt lilla och mörka sökaren.

Då jag inte är i behov av att dra upp större filer än max 1500x1000 c.a så känns D200 kanske lite overkill, nån som vet hur t.ex D1H eler nån annan äldre "proffskamera skulle fixa detta??
Köp en D200 och skaffa en DK 21-M, då får du en mycket bra sökarbild till rimliga pengar, samt möjligheten till användning av manuella gluggar.

Den D1H som jag hade kom med tre batterier, ett original samt två pirat. De senare var relativt nya också, trots det räckte dessa batterier tillsammans inte längre än en 1/3 (om ens det) av batteriet i D70'n. Men bilderna blev bra, ser ingen större skillnad mot D70'n, brusnivåer är nog ungefär likvärdiga. Härligt att kunna skjuta 5fps ibland också. Äsch, jag saknar den nog mer än jag vill erkänna =)

Mattias Andersson skrev:
Oki vad ska man satsa på då?
Vägrar snart att fokusera manuellt med D70 längre, man ser ju knappt nåt.

Jag tycker att alla glömmer en modell...D100.

Kanske inte så mycket ljusare sökare, men ihop med t.ex. 18-70 är den grymt snabb och säker på att fokusera...men det tror jag att även D70'an är om man kör DX-optiken..

Jag har haft min i snart ett år nu, och har än så länge bara hittat två nackdelart med den :
1. Halvtaskig buffer och lite långsam vid skrivning till minnet vid RAW-foto = inget bra vid actionfoto och seriebildstagning.
2. Brusig. Den brusar lite för mycket på relativt sett låga ISO-tal...

Men än så länge så fotar jag mest lugnt och stilla och på ISO 200, så för mig är den perfekt ett tag till...men jag börjar bli lite sugen på sportfoto, så kanske blir det en komplettering med ett hus till så småningom....

/ Magnus

Bra köp

Hej!

Hade själv en D1:a och en D70.
Sålde faktiskt D70:n till förmån för D1:an.

Är verkligen supernöjd med min D1:a, det
som stör mig lite är bruset på 800.
Så jag får nog uppgradera mig till en D1X (när ekonomin tillåter det), men hittar du en sådan här så är det inget snack.
Bara köp, du kommer inte att ångra dig!

Hälsningar,
Peter

Re: Bra köp

Peter Nessler skrev:
Hej!

Hade själv en D1:a och en D70.
Sålde faktiskt D70:n till förmån för D1:an.

Är verkligen supernöjd med min D1:a, det
som stör mig lite är bruset på 800.
Så jag får nog uppgradera mig till en D1X (när ekonomin tillåter det), men hittar du en sådan här så är det inget snack.
Bara köp, du kommer inte att ångra dig!

Hälsningar,
Peter

Håller med, satsa dock på D1h istället, den är användabar på iso 800. + att nikon har fixat en del andra barnsjukdomar.

Är jag inte helt fel ute både läser och skriver den snabbare till kortet. Det är en klar fördel, särskilt när man vill ta en snabb koll på raw-filerna i diplayen, vilket tar tid med vanliga D1.
Jpeg går dock bra.

samt att D1h har riktiga menyer.

Ibland ångrar jag nästan lite att jag inte satsade ytterligare 2000kr, hade då blivit ägare till en D1h i god kondition istället.

D70 vs D1, det blir mest som att jämföra äpplen och päron.

Det är två helt olika kameror, den ena är helt anpassad för professionellt bruk, m.a.o. högre byggkvalitet, matchar bättre tunga ljusstarka "proffsgluggar", enklare att köra manuellt, bättre sökare, autofocus mm, den andra är en betydligt enklare amatörkamera (dock en förbaskat trevlig sådan, bildkvaliteten är närmast den samma)
Jag använder bägge modellerna, D1 dagligen och D70 när jag inte orkar bära runt på D-ettorna eller har dom på service.

Mitt råd skulle vara klockrent här, köp en begagnad D1x, det är mycket mera kamera än vad D70/80 någonsin kommer att bli, jag lovar.

Men... det finns ett hake.
Henrik skrev att han fann batteriprestandan dålig, det är dessvärre riktigt.
Batterierna tillsammans med D1 seriens strömförbrukning är en komplett skandal för ett yrkesverktyg.

Jag kommer personligen att byta till D2x nu, orkar inte släpa runt på 8 st (jo, det är sant) batterier till två kamerahus.
Har inte så mycket plats för objektiv i kameraväskan, det blir mest batterier och laddare.

Så, om du reser mycket och behöver bra batterikapacitet är jag nog tvungen att säga:
Glöm D1 helt och hållet, leta efter en begagnad D2 istället

Prisbilden på dessa D1/D1H/D1X varierar ganska kraftig, men om jag hade en budget runt 5000 så skulle jag nog satsa på en D1X eller D1H. D1H kan ju vara ett alternativ om du inte behöver så stor upplösning och den är ju som sagt lite snabbare i serietagningen än D1X.

Jag uppgraderade nyligen från D70 å mitt val blev en D2H, dock är den tyvär inskickad på service så jag har fått bekannta mig med en D1X sålänge :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar