Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre objektiv (Canon 35 & 100 mm)något värde/intresse?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLiam

Ny medlem
Hej!
Jag har ett par äldre objektiv som bara legat och inte använts.
finns det intresse i sådana äldre objektiv och har de något värde?

Canon Lens FD 35 mm 1:2.8
Canon Lens FD 100 mm 1:2.8

Mvh
Anders
 

Bilagor

  • 0F471F03-5488-4892-B895-BAEFF0325332.jpeg
    0F471F03-5488-4892-B895-BAEFF0325332.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 20
  • 04FCC29B-6B5F-4294-9E08-AE2F693EB95C.jpeg
    04FCC29B-6B5F-4294-9E08-AE2F693EB95C.jpeg
    2 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:
Det finns ett visst värde i dem, kanske 500 kr styck. Lägg ut dem på Tradera så får köparna ge bud.

det är de ljusstarkare versionerna 35/2 och 100/2 som är värda flera tusenlappar.
 
Det kan vara bra att lägga både här på FS, Blocket och Tradera.
Denna typ av äldre objektiv har ökat ganska dramatiskt i värde bara de senaste 1-2 åren.
Intresset för analogt foto ökar och många vill även använda "vintage" gluggar på sina spegellösa kameror.
 
Det finns ett värde i dem. Tänk på att bud på Tradera är bindande, både för köpare och säljare. Det betyder att om du lägger upp dem på Tradera, så kan du inte sälja dem någon annanstans när du väl fått ett bud.
 
Men också gör ett reservationspris
att köparna tappar intresset då det inte går att göra ett fynd. Många förblir osålda på det viset då reservationspriset är för högt.
Så är det. Man kan ju chansa.
Jag har sålt utan reservation ett par gånger med dåligt resultat.
Dessa två objektiv borde gå att sälja på FS eller Blocket om man har is i magen och väntar ut rätt köpare.
 
Det är de ljusstarkare versionerna 35/2 och 100/2 som är värda flera tusenlappar.
Ohh, då får jag vara rädd om mitt FD 35 mm f/2 S.S.C. och kanske även FD 135 mm f/2,5 S.C. Jag har faktiskt kvar kvittot här någonstans, men utan att leta reda på det vill jag minnas att det kostade i närheten av en tusenlapp när jag köpte det. Kameran hade ett listpris på 2100 kronor, det vet jag alldeles bestämt.
 
Ohh, då får jag vara rädd om mitt FD 35 mm f/2 S.S.C. och kanske även FD 135 mm f/2,5 S.C. Jag har faktiskt kvar kvittot här någonstans, men utan att leta reda på det vill jag minnas att det kostade i närheten av en tusenlapp när jag köpte det. Kameran hade ett listpris på 2100 kronor, det vet jag alldeles bestämt.

Det finns flera olika versioner av FD 35/2 SSC, bland annat med konkav eller konvex frontlins, men svart eller silver front. De billigaste ligger nog på 2000 kr numer.

135/2,5 är inte lika het, men mer attraktiv än ”kalla” 135/3,5. FDn 135/2 däremot …
 
Ett tips om du vill annonsera på fotosidan är att söka fram historiska priser på tradera. Det kan ge dig en uppfattning om vad för pris som är lämpligt att sätta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.