Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Äldre minolta blixtar trådlöst?
- Trådstartare Bilbo2
- Start datum
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Bilbo2 skrev:
Funkar 5600 (ej d modellen), 3500, 5400, 5200 att styras trådlöst från minolta 7d? Nu menar jag alltså från den inbygda blixten.
Av de blixtar som Du räknar upp fungerar tyvärr endast 5600HS(D).
Det finns mig veterligt ingen blixt med enbart 5600, utan D.
Även blixten 3600HS(D) fungerar.
Jag skall testa hemma ikväll med min 3500Xi, jag har för mig att blixtarna exponerar manuellt. Vilket ju kan vara användbart.
Tycker att mätningen med förblixt är ett problem, folk hinner precis blunda lagom tills den riktiga blixten avfyras.
/Jörgen
jorgen.hubner
Aktiv medlem
3500Xi, endast manuellt, ej trådlöst
Provade igår kväll med 3500Xi och D7D.
Inställd i WL:
Den löser ut när jag trycker på AEL, precis som en trådlös blixt skall göra. Den vägrar dock att lösa ut när jag trycker på avtryckaren.
Skumt att AEL får den att lösa ut över huvud taget.
Monterad på kameran:
Den löser ut helt manuellt med full effekt.
/Jörgen
Provade igår kväll med 3500Xi och D7D.
Inställd i WL:
Den löser ut när jag trycker på AEL, precis som en trådlös blixt skall göra. Den vägrar dock att lösa ut när jag trycker på avtryckaren.
Skumt att AEL får den att lösa ut över huvud taget.
Monterad på kameran:
Den löser ut helt manuellt med full effekt.
/Jörgen
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Bilbo2 skrev:
Har du den senaste firmwaren?
Det vet jag inte, den jag har uppdaterat till är ver 1.10e.
Finns det en senare? och i så fall varför skulle den få de blixtar som minolta själva säger inte fungerar trådlöst att fungera trådlöst?
Trådlöst med D7D och D5D, det vill säga
Det vore ju kul, men föga troligt.
/Jörgen
Senast ändrad:
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Den fungerar som en dum blixt, full effekt.
Den kanske går att begränsa via kamerans effektinställning (har dock inte kunnat prova), men tvärr inte via automatiken.
Dett för att den inte kan skicka ut en förblixt.
Trådlöst går det tyvärr inte heller.
Sälj den till någon som vill ha en kompetent blixt till sin analoga Dynax.
/Jörgen
Den kanske går att begränsa via kamerans effektinställning (har dock inte kunnat prova), men tvärr inte via automatiken.
Dett för att den inte kan skicka ut en förblixt.
Trådlöst går det tyvärr inte heller.
Sälj den till någon som vill ha en kompetent blixt till sin analoga Dynax.
/Jörgen
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Helst 5600 eller kankse EF-500 DG Super II
Om det bara är lyskraft Du vill ha så finns det säkert kul blixtar från Sunpak med automatik.
Är Du ute efter WL på Minolta, så tror jag att Du skall sikta på Sigma EF-500 DG Super II, den verkar vara ett juste val.
Surfa runt lite på olika minolta forum, den verkar fungera rätt OK. Det är mycket för pengarna.
3600 är relativt dyr med tanke på vad Du får för pengarna. Den går t.ex bara att vrida i en riktning, har inte stroboskop, manuell inställning eller modelleringsljus. Det har och kan både Sigman och 5600.
Om Du skall köpa 1 blixt, köp då en 5600 eller en Sigma. Du får nästan 2 sigma för en 5600...
Min 5600 är lite större än min 3600, men inte så mycket större än att jag lätt kan ta fel när jag plockar fram dem ur väskan i ett mörkt rum.
Tyvärr så exponerar 5600 inte bra med D7D, min överexponerar mer och mer med ökande brännvidd. Måste få detta åtgärdat, vet ej om detta är ett problem med Sigman. Måste prova om problemen även uppstår med min 3600.
Original är ju alltid original.
Hoppas att detta kunde hjälpa.
/Jörgen
Om det bara är lyskraft Du vill ha så finns det säkert kul blixtar från Sunpak med automatik.
Är Du ute efter WL på Minolta, så tror jag att Du skall sikta på Sigma EF-500 DG Super II, den verkar vara ett juste val.
Surfa runt lite på olika minolta forum, den verkar fungera rätt OK. Det är mycket för pengarna.
3600 är relativt dyr med tanke på vad Du får för pengarna. Den går t.ex bara att vrida i en riktning, har inte stroboskop, manuell inställning eller modelleringsljus. Det har och kan både Sigman och 5600.
Om Du skall köpa 1 blixt, köp då en 5600 eller en Sigma. Du får nästan 2 sigma för en 5600...
Min 5600 är lite större än min 3600, men inte så mycket större än att jag lätt kan ta fel när jag plockar fram dem ur väskan i ett mörkt rum.
Tyvärr så exponerar 5600 inte bra med D7D, min överexponerar mer och mer med ökande brännvidd. Måste få detta åtgärdat, vet ej om detta är ett problem med Sigman. Måste prova om problemen även uppstår med min 3600.
Original är ju alltid original.
Hoppas att detta kunde hjälpa.
/Jörgen