Annons

Äldre EF-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!

Har alldeles nyligen blivit ägare till en 40D till vilket jag använder Canon:s EF-optik från 1987, ett 70-210 f/4 samt ett EF 35-70, måste säga att jag är hyfsat nöjd med vad dessa objektiv presterar.
Är nyfiken på att få veta vad för fler EF-objektiv från den tiden som tillverkades och som fortfarande kan vara aktuella för användande på min 40D.
Allt från vidvinkel till tele, fasta brännvidder som zoom.

Mvh Bert

Har en EF 28/2.8 som är urgammalt och kommer från analogkameraväskan.
Stort gilla!

Ett annat trevligt objektiv är EF 50/1.8
Det har också varit med sen länge.

Emil brukar veta hur man skaffar fram bra linser.

Jag håller med om EF 2,8/200mm och EF 1,4/50mm. Kanske vassast ändå EF 2/100mm.

Emil glömde nog nämna "kungligheten" EF 4/300mm L fortfarande ett av de allra bästa telena överhuvudtaget.

MVH J O

Jan-olof glömde nog Kungen av kungarna nämligen EF 200/1.8 på lätta 3 Kg.
Så bra optik finns ej längre! Men det är inget för milöpartister då glasen innehåller mycket bly. (Det är dock svårt att hitta sådana på tippen).

*lol*

Emil brukar veta hur man skaffar fram bra linser.

Jag håller med om EF 2,8/200mm och EF 1,4/50mm. Kanske vassast ändå EF 2/100mm.

Emil glömde nog nämna "kungligheten" EF 4/300mm L fortfarande ett av de allra bästa telena överhuvudtaget.

MVH J O

Ja du J O. Jag provar att glömma min skarpa EF 4/300 som jag sålde till dej för en spottstyver när jag ville blilljera med en NEW IS....( vilken misär)

Men min EF 200/2.8 får du aldig för kaffepengar.....

Lev väl!

Shut up! Matnyttiga skall äta grovt bröd :)

Jan-olof glömde nog Kungen av kungarna nämligen EF 200/1.8 på lätta 3 Kg.
Så bra optik finns ej längre! Men det är inget för milöpartister då glasen innehåller mycket bly. (Det är dock svårt att hitta sådana på tippen).

På FS nämner man aldrig bly och silver....och nägra andra ämnen!!!!

Det populära "fågeltelet" EF 5,6/400mm L kom 1993 så det tillhör väl inte den "äldre" generationen.

(Visst är jag sugen på ett 4/300mm, men sen jag skaffade ett 2,8/200mm i stället för telezoom så sitter jag nöjd)

Det var visst nån som tiggde och bad på sina bara knän om att få tillbaks sitt 300mm, så visst man är väl humanist.

Det händer att något enstaka 1,8/200mm dyker upp på annons, men 3 kg....

MVH J O

Jodå, jag har faktist objektiv i min låda (de platsar inte i väskan) som faktist är DÅLIGA. EF 28 f/2.8 ser ut som något katten släpat in, den är gammal och har ju runt motljusskydd, men presterar då mycket bra. Det finns bättre, men den är faktist riktigt bra och kul att använda.

EF 85 f/1.8 är också en bra gammling - jag har ingen själv, men har använt den och gillar den skarpt.

Bengt vrider sej i stolen?

Jodå, jag har faktist objektiv i min låda (de platsar inte i väskan) som faktist är DÅLIGA. EF 28 f/2.8 ser ut som något katten släpat in, den är gammal och har ju runt motljusskydd, men presterar då mycket bra. Det finns bättre, men den är faktist riktigt bra och kul att använda.

EF 85 f/1.8 är också en bra gammling - jag har ingen själv, men har använt den och gillar den skarpt.

Nu var vi i utgångspunkten så snälla att vi inte letate "dårliga" objektiv. Dessa kann dom flesta hitta hur lätt som hälst...........

Det finns alltid något bättre, Bengt.............i morgon.....

Man får inte glömma den gamla pumpzoomen EF 100-300 f/5.6L. Visst, den har inte usm-motor eller bildstabilisering och alla gillar inte pumpzoom (jag gör det), men den innehåller såväl UD-glas som en riktig flouritelins och det gör att det nog inte från Canon har kommit någon -300mm zoom som hållit lika hög bildkvalitet i längsta läget förrän alldeles nu då den nya 70-300L kommer för sextontusen kr. Men sällan man får syn på den begagnad, de som har den, som jag, tycks vilja behålla den mtp den otroligt höga bildkvaliteten den levererar. Detta från en över 20 år gammal konstruktion. Skärpa, färger och kontrast håller toppklass.

Man får inte glömma den gamla pumpzoomen EF 100-300 f/5.6L. Visst, den har inte usm-motor eller bildstabilisering och alla gillar inte pumpzoom (jag gör det), men den innehåller såväl UD-glas som en riktig flouritelins och det gör att det nog inte från Canon har kommit någon -300mm zoom som hållit lika hög bildkvalitet i längsta läget förrän alldeles nu då den nya 70-300L kommer för sextontusen kr. Men sällan man får syn på den begagnad, de som har den, som jag, tycks vilja behålla den mtp den otroligt höga bildkvaliteten den levererar. Detta från en över 20 år gammal konstruktion. Skärpa, färger och kontrast håller toppklass.

Drar den in damm och luft i huset så att sensorn blir prickig?

Drar den in damm och luft i huset så att sensorn blir prickig?

Nej, det gör den inte, inte heller min 100-400L drar in mer damm än vridzoomar. Spriten på systembolaget innehåller inte heller kräkmedel och det fanns aldrig någon råtta i pizzan. Det är skrönor, säkert någon med skjutzoom som haft damm i den, precis som det finns damm i en massa vridzoomar, och fasta objektiv.

ANNONS