ANNONS
Annons

Äldre blixt - Braun 370BVC

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, min tjuter också väldigt högt hela tiden och har alltid gjort. Jag står ut med det, men brukar ha musik på extra högt när jag fotar människor och använder den. ;)

//johan

Ja kommer in med ett annat inlägg angående en Sunpak GT Pro 4011, men det är ju ändå ämnet gamla blixtar

Är det någon som vet hur man ska använda den? Eller har någon en manual?

Peppe

Jag har också en 370 BVC som jag köpte ny ca 1980. Jag har knappt använt min, den tjuter myckat svagt vid uppladdning, när den är klar blir den helt tyst. Bra tips att använda den som slavblixt. Snart bildas det väl en 370BVC klubb?
Ha det bra.
Lars

Det verkar som om alla Braun blixtar tjuter mer eller mindre, det gör även mina men dom tystnar när det är uppladdat.

380 blixten är väl en akumulator blixt , eller var det kanske 410 blixten som var det.

För att få ut fler antal blixtar, under vinterhalvåret så är mina blixtar ombyggda så det går att använda extern strömkälla. Det finns ju ett uttag för högspänning till blixten men det har jag aldrig fattat mig på.

Nån som vet nåt om högspänningsuttaget?

Blixten är i alla fall klart lättare att bäara och använda än Metz 45 CT-4 blixten jag med har.

janne ö skrev:

380 blixten är väl en akumulator blixt , eller var det kanske 410 blixten som var det.

Jag som letade upp min brusanvisning har kollat. Den beskriver samtidigt två modeller som heter 370 BVC och 410 VC. Skillnaden är ledtalet (37 resp 41) samt att den senare tydligen har inbyggda laddbara batterier.

380 finns inte med i denna bruksanvisning men det kanske är en liknade modell?

Thomas

Kul att gamla Braun-blixtar kan väcka sådant intresse!

370/410 BVC var en av de mest avancerade blixtarna på sin tid. Den är faktiskt förberedd för TTL-ljusmätning. Jag minns att man kunde köpa en TTL-adapter som passade till Olympus OM-2 (som ju var den första SLR-kameran med blixt-TTL). Kanske fanns det till andra märken också...?

På själva blixten finns det tre elektriska kontakter, varav en säkerligen har med TTL-styrningen att göra. Jag gissar att en elektronikkunnig person skulle kunna få den att fungera med TTL även på dagens moderna kameror. Har någon försökt?

Kan också tillägga att Braunblixten, tack vare det relativt höga ledtalet och fasta effektlägen mellan 1/1 och 1/64, funkar väldigt bra som "studioblixt" tillsammans med en handhållen blixtljusmätare.

Min Braunblixt tjuter också ovanligt mycket. Det får man stå ut med.

acke skrev:
På själva blixten finns det tre elektriska kontakter, varav en säkerligen har med TTL-styrningen att göra. Jag gissar att en elektronikkunnig person skulle kunna få den att fungera med TTL även på dagens moderna kameror. Har någon försökt?
Kunde du inte ha hemlighållit det och besparat mig massa möda? Nu blir jag förmodligen tvungen att ge mig på det :-D

jimh skrev:
Kunde du inte ha hemlighållit det och besparat mig massa möda? Nu blir jag förmodligen tvungen att ge mig på det :-D

Hurra, det var precis det jag hoppades på! Alla vi Braun-fans tar tacksamt emot dina tips på hur man förvandlar 370BVC till en TTL-blixt.

Kan du vara klar till i morgon? ;-)

Jag har ett minne av att TTL-adaptern var en ganska klumpig kloss man satte i blixtskon, men det kanske är en 'baggis' att fixa. Misstänker dock att nyare kameror har 'ganska' avancerad kommunikation med blixten och inte låter sig luras så lätt...

Den borde vara helt perfekt i en liten amatörstudio med liten slavtändare eftersom den går att ställa styrkan med.

Senast ändrad:
Jag slog i blixten en gång så det blev en >liten< buckla i aluminiumplåten på sidan upptill. Då låste den sig i upp-läget. Det gick på garantin..:)

Linmajon skrev:
Jag har ett minne av att TTL-adaptern var en ganska klumpig kloss man satte i blixtskon,...

Jag gissar att du tänker på den lösa ljussensorn som också fanns som tillbehör? Ljussensorn är just en klumpig kloss som man sätter i blixtskon. Den ersätter då den inbyggda ljussensorn när man kör blixten i computer-läget. Man får då större frihet att rikta blixten åt olika håll.

acke skrev:
Hurra, det var precis det jag hoppades på! Alla vi Braun-fans tar tacksamt emot dina tips på hur man förvandlar 370BVC till en TTL-blixt. Kan du vara klar till i morgon? ;-)
Det ante mig att det var en fälla ;-)

Vid närmare eftertanke så släpper jag det nog. Även om jag skulle få till TTLen så skulle det ju inte gå att kompensera effekten på annat sätt än att ändra med ISO-ratten på kameran. Och då förskjuter man skalan för den manuella exponeringen av befintligt ljus och har helt plötsligt dragit på sig lika mycket åbäkande som man skulle haft om man mätte blixtljuset manuellt. TTL vill man ju ha för att det skall vara smidigt :)

Jag hann inte så långt i efterforskningarna. Jag konstaterade att Nikons gränssnitt förmodligen är rätt lätt att använda.

Så här har jag uppfattat det om nån annan känner för att tänka vidare:
- Man talar om för kameran att köra TTL genom att belasta en av kontakterna med en viss resistans.
- Kameran skickar påslag på den vanliga synkkontakten.
- Avslag sker genom att en tredje kontakt övergår till jord.
- Blixten har förmodligen TTL-strypningen på mittenstiftet genom slutning till jord på samma sätt som kameran
- Min gissning är att man har computerläget inställt när man kör TTL.

Vill man testa bör man nog bygga elektronik som isolerar kamerans och blixtens elektronik från varandra för att vara på den säkra sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar